رضا کمالی مهاجر؛ کیوان صالحی؛ علی مقدم زاده؛ فاطمه جعفری
چکیده
محیط مدرسه به عنوان یکی از مهمترین عوامل شکلدهنده رفتار افراد میتواند سهم قابل توجهی در ایجاد شادی در افراد درون مدرسه و تسری آن به جامعه داشته باشد و لازم است برای توأم کردن این زمان با شادی بیشتر، این موضوع مورد توجه بیشتری قرار گیرد. با توجه به اهمیت دورهی ابتدایی در نظام آموزشی، شناسایی نشانگان مرتبط با شادی دانشآموزان ...
بیشتر
محیط مدرسه به عنوان یکی از مهمترین عوامل شکلدهنده رفتار افراد میتواند سهم قابل توجهی در ایجاد شادی در افراد درون مدرسه و تسری آن به جامعه داشته باشد و لازم است برای توأم کردن این زمان با شادی بیشتر، این موضوع مورد توجه بیشتری قرار گیرد. با توجه به اهمیت دورهی ابتدایی در نظام آموزشی، شناسایی نشانگان مرتبط با شادی دانشآموزان ابتدایی ضرورت دارد؛ این پژوهش باهدف شناسایی نشانگان سازنده سازه مدرسه شاد مبتنی بر معناکاوی ادراک دانشآموزان از مدرسه شاد انجام شده است. میدان پژوهش، مدارس ابتدایی شهر تهران است. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری ملاکی انتخابشدند. اشباع دادهها در چهاردهمین مصاحبه بدست آمد. این پژوهش با رویکرد کیفی، روش پدیدارشناسی و طرح توصیفی انجامگردید. دادهها بر اساس مصاحبه نیمهساختارمند و انشاهای دانشآموزان گردآوریشد. دادهها، مبتنی بر راهبرد هفتمرحلهای کُلایزی تحلیلگردید. بهمنظور افزایش اتکاپذیری، تأییدپذیری، باورپذیری صحت دادهها، از شیوههای «بازرسی و بازبینی در زمان کُدگذاری»، «بهرهگیری از نظرات همکاران پژوهشی و تأیید آنها»، و «درگیری طولانی مدت» استفاده شد. یافتهها به شناسایی 32 نشانه، هشت زیرمضمون و سه مضمون شامل «مضمون اجرایی-مدیریتی»، «مضمون مربوط به محیط مدرسه»، «مضمون مربوط به عوامل روانشناختی» منجر گردید. مضامین شناساییشده، به شناخت عمیق و تشخیص دقیق نشانگان مدرسه شاد برای بررسی میدانی مدارس کمک مینماید. براساس نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که بین انتظارات دانشآموزان از مدارس شاد با وضعیت موجود، فاصله دوچندانی وجود دارد، لذا بازاندیشی فوری و اقدامات هوشمندانه برای بهسازی محیطی مدارس و حرکت به سمت مدارس شاد، از ضرورتی دوچندان برخوردار است.
فاطمه نادری؛ محسن آیتی؛ احمد خامسان
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی فعالیتهای جاری معلمان برای شخصیسازی یادگیری دانشآموزان در دوره دوم ابتدایی نظام آموزشی ایران در سال تحصیلی 98-1397 بود. این پژوهش از نوع پژوهش کیفی و با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل معلمان دوره دوم ابتدایی شهر بیرجند هستند که شیوه انتخاب آنها هدفمند بود. در مجموع با 22 نفر از معلمان مصاحبه ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی فعالیتهای جاری معلمان برای شخصیسازی یادگیری دانشآموزان در دوره دوم ابتدایی نظام آموزشی ایران در سال تحصیلی 98-1397 بود. این پژوهش از نوع پژوهش کیفی و با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل معلمان دوره دوم ابتدایی شهر بیرجند هستند که شیوه انتخاب آنها هدفمند بود. در مجموع با 22 نفر از معلمان مصاحبه شد و به اشباع نظری رسید. ملاک انتخاب 22 نفر اصل اشباع نظری بوده است. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و انتخابی صورت گرفت و با استفاده از نرم افزار مکسکیودا تحلیل شد. یافتهها در قالب مدل مفهومی به این صورت شکل گرفت: شرایط علی (موجبات و فرصتها)؛ عوامل محوری (عناصر شخصیسازی یادگیری)؛ راهبردها (اقدامات کاربردی معلمان)؛ عوامل زمینهای (زیرساخت-ها)؛ عوامل مداخلهگر: تسهیلگرها (پشتیبانکنندهها) و محدودکنندهها (فاصله معلمان با عملکرد حرفهای)، و در نهایت پیامدها (نتایج شخصی-سازی یادگیری) میباشد. برای روایی و پایایی از روش لینکلن و گوبا که شامل: اعتبار، اعتماد، تأییدپذیری و انتقالپذیری است، استفاده شد. و از نظر روایی و پایایی مورد تأیید قرار گرفت. در پایان یافتههای پژوهش نشان داد معلمان دوره دوم ابتدایی، با عملکرد حرفهای برای شخصیسازی یادگیری دانشآموزان، فاصله زیادی دارند و همچنین معلمان آموزشهای لازم را در این زمینه دریافت نمیکنند.