یوسف دهقانی؛ نگین مجدبان؛ سید علی افشین؛ مهدی فرازجا
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر برنامهریزی و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری صورت گرفت. این پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون -پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود.جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر با اختلال یادگیری پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی ارجاع دادهشده از سوی مدارس به مرکز اختلال یادگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر برنامهریزی و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری صورت گرفت. این پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون -پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود.جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر با اختلال یادگیری پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی ارجاع دادهشده از سوی مدارس به مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش بوشهر بود که از بین آنها به روش نمونهگیری در دسترس، 52 نفر که ویژگیهای لازم از نظر ملاکهای ورود را داشتند فهرست و سپس ۴۰ دانشآموز پس از تشخیص اختلال یادگیری، انتخاب و بهشکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه در هر گروه ۲۰ نفر گمارش شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون برج لندن و آزمون ویسکانسین استفاده شد. تمرینهای آموزش ذهنآگاهی در 8 جلسه 60 دقیقهای یکبار در هفته به آزمودنیهای گروه آزمایش ارایه شد و گروه کنترل هیچگونه آموزش درمانی دریافت نکرد؛ سپس بعد از 2 ماه پس از یک دوره 10 روزه از آنها آزمون پیگیری به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش ذهنآگاهی بر برنامهریزی و انعطافپذیریشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اثر داشته و این تاثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند(001/0p<). در مجموع میتوان بیان کرد که از آموزش ذهنآگاهی میتوان به عنوان مداخله کاربردی و موثر بخصوص برای بهبود برنامهریزی و انعطافپذیریشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری استفاده گردد.
روانشناسی یادگیری
فرشته هاشمی؛ فریبرز درتاج؛ نور علی فرخی؛ بیتا نصرالهی
چکیده
در این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر کاهش تعللورزی، و استرس تحصیلی دانشآموزان دختر پایۀ هشتم منطقۀ 1 تهران پرداخته شده است. طرح پژوهش حاضر بهصورت آزمایشی بود که با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. با استفاده از یک غربالگری اولیه، 120 دانشآموز پایۀ هشتم از طریق پرسشنامههای ...
بیشتر
در این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر کاهش تعللورزی، و استرس تحصیلی دانشآموزان دختر پایۀ هشتم منطقۀ 1 تهران پرداخته شده است. طرح پژوهش حاضر بهصورت آزمایشی بود که با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. با استفاده از یک غربالگری اولیه، 120 دانشآموز پایۀ هشتم از طریق پرسشنامههای اهمالکاری تاکمن، و استرس تحصیلی زاژاکووا و همکاران، ارزیابی شدند. از این تعداد، 48 دانشآموز که بر اساس اکتساب نمرات بالا دارای تعللورزی بالا در نظر گرفته شدند، بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه 1، و 44 دانشآموز که نمرۀ استرس بالا به دست آورده بودند، بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه 2 جایگزین شدند. گروههای آزمایشی طی 8 جلسه تحت تأثیر آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند. درحالیکه، در این مدت، گروههای گواه این آموزشها را دریافت نکردند. هر دو گروه تعللورزی بالا، در پیشآزمون، و پسآزمون با استفاده از پرسشنامۀ تاکمن، و گروههای استرس بالا نیز در پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از پرسشنامۀ زاژاکووا و همکاران مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج، با استفاده از آزمون تحلیل واریانس ترکیبی ساده تحلیل شد. یافتهها، بیانگر وجود تفاوت معنادار (05/0 p<) میان گروههای آزمایش و گواه 1 در میزان تعللورزی تحصیلی دانشآموزان در سطح پیشآزمون و پسآزمون بود. همچنین، آموزش ذهنآگاهی نمرات استرس تحصیلی را بهطور معنیداری در گروه آزمایشی استرس بالا کاهش داد.