سعید جعفرى؛ کاظم برزگر بفرویی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل عوامل تعیینکنندة اهمالکاری تصمیمگیری در بین دانشجویان و ارزیابی یک مدل معادلات ساختاری، که در آن خودتنظیمی در تمرکز رابطة بین باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری و اهمالکاری تصمیمگیری را واسطهگری میکرد، انجام شد. بر اساس فرمول کوکران، ۳۹۱ دانشجو از سه دورة تحصیلی کارشناسی، کارشناسیارشد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل عوامل تعیینکنندة اهمالکاری تصمیمگیری در بین دانشجویان و ارزیابی یک مدل معادلات ساختاری، که در آن خودتنظیمی در تمرکز رابطة بین باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری و اهمالکاری تصمیمگیری را واسطهگری میکرد، انجام شد. بر اساس فرمول کوکران، ۳۹۱ دانشجو از سه دورة تحصیلی کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در دانشگاه یزد مشغول به تحصیل بودند، با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامة باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری (فرنی و همکاران، ۲۰۰۹)، مقیاس اهمالکاری پرسشنامة تصمیمگیری ملبورن (مان و همکاران، ۱۹۹۷) و مقیاس خودتنظیمی در تمرکز پرسشنامة راهبردهای یادگیری و مطالعه (واینستین و پالمر، ۲۰۰۲) را، تکمیل کردند. تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد و مدل فرضی تاحدزیادی تأیید گردید. نتایج حاصل از مدلیابی معادلات ساختاری نشان دادند که: باورهای فراشناختی مثبت و منفی دربارة اهمالکاری، بر خودتنظیمی در تمرکز تأثیر منفی دارند. همچنین خودتنظیمی در تمرکز، در رابطة بین باورهای فراشناختی مثبت و منفی دربارة اهمالکاری و اهمالکاری تصمیمگیری، نقش واسطهای ایفا میکند. این یافتهها، مبنایی برای بررسی اهمالکاری تصمیمگیری، بهعنوان مانعی برای موفقیت تحصیلی فراهم کرده و بر نقش حیاتی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، در پیشبینی تمایل به تأخیر در موقعیتهای تصمیمگیری، تأکید داشتند.
روانشناسی یادگیری
طاهره محبوبیان؛ فریبرز نیکدل
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای عواطف در رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد حافظهی فعال انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی مبتنی بر مدل همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه یاسوج در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از این جامعه، ۳6۰ نفر، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، انتخاب و به ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای عواطف در رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد حافظهی فعال انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی مبتنی بر مدل همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه یاسوج در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از این جامعه، ۳6۰ نفر، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، انتخاب و به پرسشنامهی حافظهی فعال Daneman and Carpenter (1980)، پرسشنامهی اهداف پیشرفت Midgley et al. (1988)، و مقیاس عواطف Watson et al. (1988)، پاسخ دادند. ارزیابی مدل پیشنهادی از طریق تحلیل مسیر و روابط واسطهای در مدل پیشنهادی با استفاده از روش بوتاستراپ بررسی شد. یافتههای مربوط به اثرات مستقیم اهداف پیشرفت بر عملکرد حافظه فعال نشان داد اهداف تبحری بر عملکرد حافظه اثر مستقیم و معنیدار دارند (۲۵/۰=ß، ۰۰۱/۰p=) و اثرات مستقیم اهداف عملکردی و اهداف اجتنابی بر عملکرد حافظهی فعال معنیدار نبود. همچنین یافتهها نشان دادند عاطفه منفی بر عملکرد حافظه اثر مستقیم و معنادار دارد (۱۴/۰-=ß، ۰۱/۰p=) اما اثر مستقیم عاطفه مثبت بر عملکرد حافظه معنادار نبود. یافتههای مربوط به روابط غیرمستقیم نیز نشان داد اهداف تبحری و اهداف اجتنابی از طریق عواطف مثبت و منفی بر عملکرد حافظهی اثر غیرمستقیم معنیدار دارند اما اثر غیرمستقیم اهداف عملکردی از طریق عواطف مثبت و منفی بر عملکرد حافظهی معنیدار نبود. درنهایت نتایج نشان داد مدل پیشنهادی با دادهها برازش دارد؛ بنابراین اهداف تبحری و اجتنابی باواسطهی عواطف بر عملکرد حافظهی فعال اثر غیرمستقیم دارند و با توجه به نقش میانجی عواطف در رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد حافظه فعال، پیشنهاد میشود برای بهبود عملکرد حافظه فعال، به نوع هدفی که افراد برمیگزینند و عواطف متأثر از آن، توجه بیشتری معطوف شود.
زکیه نجاریان؛ شهرام واحدی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش ثبات قدم، سرسختی روانشناختی و تابآوری بر درگیری تحصیلی دانشجویان بود. از جامعه آماری، 242 نفر دانشجو به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات که یا استفاده از رسانههای اجتماعی و بهصورت آنلاین انجام شد، از پرسشنامه 5 عاملی ثباتقدم (داکورث،2007)، مقیاس ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش ثبات قدم، سرسختی روانشناختی و تابآوری بر درگیری تحصیلی دانشجویان بود. از جامعه آماری، 242 نفر دانشجو به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات که یا استفاده از رسانههای اجتماعی و بهصورت آنلاین انجام شد، از پرسشنامه 5 عاملی ثباتقدم (داکورث،2007)، مقیاس اصلاحشده سرسختی نسخه نروژی (هیستد، اید، جانسون، لابرگ و توماس جانسون،2010)، پرسشنامه تابآوری (جانسون و همکاران، 2013) و درگیری تحصیلی (ریو، 2013) استفاده شد. دادههای به دست آمده از نمونه با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و Amos و به روش تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که درگیری تحصیلی دانشجویان بهصورت مستقیم توسط ثبات قدم، سرسختی روانشناختی و تابآوری پیشبینی میشود. مطابق با یافتهها درگیری تحصیلی بهصورت غیرمستقیم و از مسیر تابآوری، توسط ثبات قدم پیشبینی می-شود. همچنین سرسختی روانشناختی از طریق نقش واسطهایی ثباتقدم بر درگیری تحصیلی دارای اثر غیرمستقیم و معنادار بود. نتایج پژوهش در مسیر سرسختی به درگیری تحصیلی توسط تابآوری بهصورت غیرمستقیم تأیید نشد. نتایج بیانگر آن است که 16% از درگیری تحصیلی دانشجویان از طریق ثباتقدم، سرسختی روانشناختی و تابآوری تبیین میشود. همچنین 28% از درگیری تحصیلی را متغیرهای ثباتقدم و سرسختی توسط تابآوری تبیین میکنند.
روانشناسی یادگیری
رضا پورحسین؛ سحر احسانی؛ نرگس انسانی مهر؛ رضا نبی زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط نیازهای اساسی روانشناختی با رضایت از زندگی هم چنین نقش واسطه ای انگیزش پیشرفت و سرمایه های روانشناختی انجام شد. روش مورد استفاده در این پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. برای انجام این پژوهش 201 نفر از دانشجویان دختر و پسر (110 دختر و 91 پسر) دانشگاه تهران با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط نیازهای اساسی روانشناختی با رضایت از زندگی هم چنین نقش واسطه ای انگیزش پیشرفت و سرمایه های روانشناختی انجام شد. روش مورد استفاده در این پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. برای انجام این پژوهش 201 نفر از دانشجویان دختر و پسر (110 دختر و 91 پسر) دانشگاه تهران با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های نیازهای اساسی روانشناختی گانیه، رضایت از زندگی دینر، انگیزش پیشرفت هرمنس، سرمایه های روانشناختی لوتانز پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش با استفاده از نرم افزارR انجام شد. نتایج نشان داد مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. بنابر یافته های این پژوهش رابطه نیازهای اساسی روانشناختی ورضایت از زندگی مثبت و معنادار ارزیابی شد علاوه بر این تاثیر مستقیم، نیازهای اساسی روانشناختی و رضایت از زندگی از طریق متغیرهای واسطه ای انگیزش پیشرفت و سرمایه های روانشناختی نیز با هم ارتباط غیر مستقیمی دارند. در پایان میتوانیم بر اهمیت نقش مثبت این عوامل در روند زندگی صحه گذاشت.
هوشنگ گراوند؛ عزت اله قدم پور؛ حسنعلی ویسکرمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علّی ادراک از جو آموزشی خلاق و مهارتهای حل مسئله با انگیزش تحصیلی با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی و روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه لرستان به تعداد 1643 نفر بود که از طریق جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 310 نفر تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علّی ادراک از جو آموزشی خلاق و مهارتهای حل مسئله با انگیزش تحصیلی با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی و روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه لرستان به تعداد 1643 نفر بود که از طریق جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 310 نفر تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای جو آموزشی خلاق محبی و همکاران (1392)، حل مسئله هپنر و پترسن (1982)، باورهای خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) و انگیزش تحصیلی ورلند و همکاران(1989) استفاده شد. ماتریس همبستگی، تحلیل مسیر و شاخصهای نکویی برازش با نرمافزار Lisrel 8.5 جهت تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که جو آموزشی خلاق بر انگیزش تحصیلی اثر مستقیم و با میانجیگری خودکارامدی اثر غیرمستقیم دارد؛ اما مهارتهای حل مسئله بر انگیزش تحصیلی اثر مستقیم ندارد ولی با میانجیگری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم دارد. نتایج پژوهش از نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه ساختاری بین جو آموزشی خلاق و مهارتهای حل مسئله با انگیزش تحصیلی دانشجویان حمایت میکند.
سعداله هاشمی؛ مسلم شاهرخی؛ مصطفی خانزاده؛ زینب احمدی؛ اکرم گروسی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش پیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس مؤلفههای کمالگرایی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 1395-1394 بود که تعداد 250 نفر از آن ها (115 زن و 135 مرد) به روش تصادفی طبقهای ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش پیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس مؤلفههای کمالگرایی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 1395-1394 بود که تعداد 250 نفر از آن ها (115 زن و 135 مرد) به روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و با تکمیل پرسشنامه تعللورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) و پرسشنامه ابعاد کمالگرایی هویت و فلت (1991) در این پژوهش شرکت کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی، رگرسیون همزمان، رگرسیون گامبهگام، و t دو گروهی استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که کمالگرایی خودمدار بهطور مثبت و معناداری تعللورزی تحصیلی و کمالگرایی دیگرمدار بهطور منفی و معناداری تعللورزی تحصیلی را پیشبینی میکند. در نهایت این نتیجه گرفته شد که با افزایش میزان کمالگرایی در دانشجویان میزان تعلل ورزی در آنها نیز افزایش مییابد.
نور علی فرخی
چکیده
هدف پژوهش حاضر پیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس کمالگرایی و راهبردهای شناختی یادگیری در دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی با رویکرد توصیفی از نوع همبستگی-پیش بینی است. در این پژوهش تعداد 210 دانشجوی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 96-1395 پرسشنامههای تعللورزی تحصیلی سولومون راث ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر پیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس کمالگرایی و راهبردهای شناختی یادگیری در دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی با رویکرد توصیفی از نوع همبستگی-پیش بینی است. در این پژوهش تعداد 210 دانشجوی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 96-1395 پرسشنامههای تعللورزی تحصیلی سولومون راث بلوم (1984) و کمال گرایی (مثبت و منفی) و راهبردهای شناختی موسویان (1383) را تکمیل کردند. برای آزمون فرضیههای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد رابطۀ مثبت و معناداری میان متغیرهای تعللورزی تحصیلی و ابعاد کمالگرایی (مثبت و منفی) وجود دارد؛ در حالی که رابطۀ منفی و معناداری میان ابعاد راهبردهای شناختی و تعللورزی تحصیلی مشاهده شد. همچنین یافتهها حاکی از آن بود که به کمک کمال گرایی و راهبردهای شناختی میتوان تعللورزی تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کرد.
سمیرا سلیمانی؛ علی محمد رضایی؛ رویا داداللهی ساراب
چکیده
معنویت و هوش هیجانی با سلامت روان افراد همبستگی دارد. با توجه به اینکه شناخت عوامل مؤثر بر سلامت روان افراد بهخصوص قشر دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ پژوهش با هدف تعیین همبستگی معنویت و هوش هیجانی با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی بر روی 358 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد ...
بیشتر
معنویت و هوش هیجانی با سلامت روان افراد همبستگی دارد. با توجه به اینکه شناخت عوامل مؤثر بر سلامت روان افراد بهخصوص قشر دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ پژوهش با هدف تعیین همبستگی معنویت و هوش هیجانی با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی بر روی 358 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 95-1394 با روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده (برحسب دانشکده) بود. بدینمنظور از پرسشنامههای استاندارد در رابطه با متغیرهای دموگرافیک، معنویت، هوش هیجانی و سلامت روان دانشجویان استفاده شد. در نهایت دادههای جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS16 و آزمون رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان 7/1± 63 /21 سال بود که 5/64% مؤنث بودند. معنویت و هوش هیجانی با سلامت روان دانشجویان همبستگی معنیداری داشت (05/0> p)؛ بهطوری که پیشبینی میشود با افزایش میانگین نمره معنویت و هوش هیجانی، میانگین نمره سلامت روان دانشجویان افزایش یابد. هوش هیجانی نقش پیشبینی کنندگی بیشتری از خود نشان داد. در نهایت سن و جنس دانشجویان با سلامت روان همبستگی معنی داری از خود نشان ندادند (05/0<p). با در نظر گرفتن نتایج مطالعه، انجام اقدامات تخصصی در حیطه آموزش مهارتهای زندگی با تمرکز بر معنویت و خصوصاً ارتقاء هوش هیجانی میتواند نقش مهمی در بهبود سلامت روان دانشجویان مورد مطالعه داشته باشد.
مهران فرهادی؛ حسین محققی؛ مریم عبدالهی مقدم؛ فضل اله حسنوند
چکیده
چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای تبیین شادکامی بر اساس سبکهای مقابله با استرس و تابآوری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان انجام شده است. بدین منظور از بین کلیهی دانشجویان، 330 نفر (165 دختر و 165 پسر) انتخاب شدند و سه پرسشنامه شادکامی، مقابله با موقعیتهای فشارزا و تابآوری را تکمیل نمودند. سپس دادههای پژوهش ...
بیشتر
چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای تبیین شادکامی بر اساس سبکهای مقابله با استرس و تابآوری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان انجام شده است. بدین منظور از بین کلیهی دانشجویان، 330 نفر (165 دختر و 165 پسر) انتخاب شدند و سه پرسشنامه شادکامی، مقابله با موقعیتهای فشارزا و تابآوری را تکمیل نمودند. سپس دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS21 و lisrel8.8 به روش تحلیل مسیر، تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مدل اولیهی فرضی با برازش مناسبی مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس، بین تابآوری و شادکامی رابطه مثبت وجود داشت. از بین سبکهای مقابله با استرس، سبک مقابلهی مسألهمدار بهواسطهی تابآوری، شادکامی دانشجویان را تبیین میکرد و دو سبک مقابلهی هیجانمدار و اجتنابی، رابطهی منفی با شادکامی داشتند. بهطورکلی، همه شاخصهای برازش مدل در وضعیت مطلوبی قرار داشتند. در این پژوهش، نقش متغیرهای سبک مقابله با استرس و تابآوری در شادکامی دانشجویان تأیید شد که این امر نشاندهندهی اهمیت توجه به این دو مؤلفه و تقویت و پرورش آنها در افزایش شادکامی دانشجویان میباشد.
بهزاد ستاری؛ حسین پور شهریار؛ امید شکری
چکیده
در نظریه کنترل- ارزش، هیجانهای پیشرفت بهعنوان هیجانهایی که با فعالیتها و پیامدهای پیشرفت پیوند خوردهاند تعریف میشوند. تأثیر هیجانهای پیشرفت بر جوانب مختلف زندگی و پیشرفت تحصیلی در پژوهشهای متعددی به اثبات رسیده است. بااینحال تمرکز صرف بر هیجان اضطراب و عدم توجه به این دسته از هیجانها در نظام آموزشی و فقدان ...
بیشتر
در نظریه کنترل- ارزش، هیجانهای پیشرفت بهعنوان هیجانهایی که با فعالیتها و پیامدهای پیشرفت پیوند خوردهاند تعریف میشوند. تأثیر هیجانهای پیشرفت بر جوانب مختلف زندگی و پیشرفت تحصیلی در پژوهشهای متعددی به اثبات رسیده است. بااینحال تمرکز صرف بر هیجان اضطراب و عدم توجه به این دسته از هیجانها در نظام آموزشی و فقدان ابزار مناسب جهت سنجش آنها در ایران از مهمترین مسائل این حوزه است. جامعه آماری شامل همه دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 9421 و نمونه آماری 221 نفر دانشجوی رشتههای مختلف تحصیلی است که با استفاده از روش «نمونهگیری تصادفی» گزینش و با روش «توسعهای پیمایشی» مورد مطالعه قرارگرفتند. پژوهش حاضر به بررسی شاخصهای روانسنجی ازجمله روایی، اعتبار و همسانی درونی «مقیاسهای هیجان مرتبط با کلاس» پرداخته است. در این پژوهش سؤالات پرسشنامه «مقیاسهای هیجان مرتبط با کلاس درس» (CRES) باهدف رواسازی آن برای مطالعه هیجانهای پیشرفت جامعه دانشجویان ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تائیدی بیشتر شاخصهای مقیاسهای مذکور ازجمله CFI، GFI، AGFI از مقدار مطلوبی برخوردارند و ضرایب مسیر تمامی مقیاسهای آنها معنیدار میباشند. همبستگی بین هیجانهای مختلف کلاسی و همسانی درونی مقیاسها معنیدار برآورد گردید. با توجه به برازش مدل، از مقیاسهای مذکور میتوان جهت بررسی هیجانهای کلاسی دانشجویان ایرانی استفاده کرد.
علی شیخ الاسلامی؛ غفار کریمیان پور؛ روناک ویسی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال در دانشجویان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی ساکن در خوابگاههای دانشگاه محقق اردبیلی در سالتحصیلی 95-1394 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال در دانشجویان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی ساکن در خوابگاههای دانشگاه محقق اردبیلی در سالتحصیلی 95-1394 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 210 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی کیفیت زندگی دانشگاهی سیرجی و همکاران، پرسشنامهی امید به اشتغال قریشیراد و پرسشنامهی فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران استفاده شد. دادههای بهدست آمده با آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال با فرسودگی تحصیلی دانشجویان رابطهی منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال با ضریب تعیین 19 درصد، توان پیشبینی فرسودگی تحصیلی را در جهت منفی دارند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال از متغیرهای مهم و مرتبط با فرسودگی تحصیلی دانشجویان میباشند.
مهدی رحمانی ملک آباد؛ نور علی فرخی؛ جلال آقابیگی
دوره 11، شماره 38 ، دی 1394، ، صفحه 1-18
چکیده
این مقاله به منظور بررسی شاخص های روانسنجی و هنجاریابی پرسشنامه 6 عامل HEXACO-FFI-R انجام گرفته شده است. این پرسشنامه که از مطالعات فرهنگ واژگان هفت کشور جهان تهیه شده است بیست و چهار زیر مقیاس را در 6 عامل شخصیتی صداقت - فروتنی، هیجان پذیری ، برونگرایی ، توافق، وظیفه شناسی و باز بودن به تجربه مورد بررسی قرار می دهد. این مقیاس دارای 60 سوال است.این ...
بیشتر
این مقاله به منظور بررسی شاخص های روانسنجی و هنجاریابی پرسشنامه 6 عامل HEXACO-FFI-R انجام گرفته شده است. این پرسشنامه که از مطالعات فرهنگ واژگان هفت کشور جهان تهیه شده است بیست و چهار زیر مقیاس را در 6 عامل شخصیتی صداقت - فروتنی، هیجان پذیری ، برونگرایی ، توافق، وظیفه شناسی و باز بودن به تجربه مورد بررسی قرار می دهد. این مقیاس دارای 60 سوال است.این پژوهش از نوع زمینه یابی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حال تحصیل در دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم و فناوری تشکیل می دهند. حجم نمونه مورد مطالعه این تحقیق 884 نفر دانشجو می باشد که از 5 دانشگاه کشور( اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد، ارومیه و کردستان) انتخاب گردیده شده اند. نتایج این مطالعه نشان داد که ساختار شش عاملی مفروض بر شخصیت دانشجویان نمونه ی مورد مطالعه را تایید کرد. پایایی های بدست آمده و اعتبار سازه از ضریب بالا و مطلوبی برخوردار است که نشان دهنده کاربردی و قابل اعتماد بودن پرسشنامه است. همتراز سازی این پرسشنامه با پرسشنامه NEO-FFI-R و همچنین هنجاریابی پرسشنامه در طبقات دیگر جامعه پیشنهاد می شود.
مرضیه حسن زاده؛ لاله خواجه؛ محمد حسن زاده؛ احمد حسن زاده
دوره 11، شماره 37 ، مهر 1394، ، صفحه 103-117
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین ابعاد شخصیت، الگوهای ارتباطی خانواده با رفتار جرأت مندانه در دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده و رویکرد توصیفی از نوع همبستگی هست. شرکت کنندگان پژوهش شامل 223 نفر دانشجوی دختر (113) و پسر (110) مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور جیرفت در سال 92-1391 بودند که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین ابعاد شخصیت، الگوهای ارتباطی خانواده با رفتار جرأت مندانه در دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده و رویکرد توصیفی از نوع همبستگی هست. شرکت کنندگان پژوهش شامل 223 نفر دانشجوی دختر (113) و پسر (110) مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور جیرفت در سال 92-1391 بودند که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب گردیدند و مقیاس ویژگیهای شخصیتی (آیزنک، 1973)، مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994) و پرسشنامه ابراز وجود (هرزبرگر و همکاران،1984) را تکمیل نمودند. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها نشان داد که این پرسشنامه ها از ویژگی های روانسنجی مناسبی برخوردار هستند. با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان، میزان پیش بینی رفتار جرأت مندانه توسط ابعاد شخصیت و ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بعد برونگرایی پیشبینی کننده مثبت و معنادار و بعد روان رنجوری پیشبینی کننده منفی و معنادار رفتار جرأتمندانه است. همچنین، جهت گیری گفت و شنود خانواده پیش بینی کننده مثبت و معنادار وجهت گیری همنوایی پیش بینی کننده منفی و معنادار رفتار جرأت مندانه می باشد. در مجموع یافته های پژوهش حاضر نشان داد که دارا بودن برخی ویژگی های شخصیتی و ارتقاء گفت و شنود خانواده با افزایش رفتار جرأتمندانه در فرزندان مرتبط است.
سمیرا سلیمانی؛ علی محمد رضایی؛ فاطیما نظری
دوره 11، شماره 35 ، فروردین 1394، ، صفحه 67-77
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین احساس تنهایی و نگرش به مواد مخدر در دانشجویان دانشگاه سمنان انجام شد. روش مطالعه همبستگی بود. تعداد200 دانشجوی دانشگاه سمنان با روش خوشه ای چند مرحله ای و با استفاده از پرسشنامه احساس تنهایی و نگرش به مواد مخدر، مورد بررسی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t دو گروه مستقل ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین احساس تنهایی و نگرش به مواد مخدر در دانشجویان دانشگاه سمنان انجام شد. روش مطالعه همبستگی بود. تعداد200 دانشجوی دانشگاه سمنان با روش خوشه ای چند مرحله ای و با استفاده از پرسشنامه احساس تنهایی و نگرش به مواد مخدر، مورد بررسی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t دو گروه مستقل استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین احساس تنهایی و نگرش به مواد مخدر در دانشجویان همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (001/0 > p و 35/0 = r). همچنین احساس تنهایی و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر، به ترتیب بیشتر و مثبت تر بود. با توجه به نتایج مشاهده شده، پیشنهاد می شود که برگزاری کارگاه های مهارت زندگی با تاکید بر مقابله با احساس تنهایی و آموزش صحیح مهارت های دوست یابی در بدو ورود به دانشگاه به خصوص در دانشجویان پسر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
نیلوفر میکائیلی؛ سعید رجبی؛ مسلم عباسی؛ خدیجه زمانلو
دوره 10، شماره 32 ، تیر 1393، ، صفحه 31-53
چکیده
هدف این پژوهش بررسی ارتباط تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه این پژوهش شامل 400 دانشجو (200 پسر و 200 دختر) بود که از میان دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 91-90 به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی ارتباط تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه این پژوهش شامل 400 دانشجو (200 پسر و 200 دختر) بود که از میان دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 91-90 به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاسهای فرسودگی تحصیلی، عواطف مثبت و منفی و پرسشنامه تنظیم هیجان، و برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی از معدل کل آنها استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) به کار رفت. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی رابطة معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد که دو گروه در تنظیم هیجان، عواطف مثبت بیشتر و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری دارند، در واقع تنظیم هیجان و عواطف مثبت دختران بیشتر و فرسودگی تحصیلی آنها کمتر از پسران بود. اما دو گروه در عواطف منفی و عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری نداشتند.
حسین بیگدلی؛ سمیه علی مددی
چکیده
هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی و سبک های اسنادی در میان دانشجویان بود. روش: جهت دستیابی به این هدف، 363 نفر (205 نفر دختر و 158 نفر پسر) دانشجوی مقطع کارشناسی به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. دانشجویان در دانشکده های علوم انسانی و فنی- مهندسی دانشگاه آزاد تهران شرق در سال تحصیلی 1391-1390 مشغول به تحصیل بودند. پرسشنامه های سبک های اسنادی ...
بیشتر
هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی و سبک های اسنادی در میان دانشجویان بود. روش: جهت دستیابی به این هدف، 363 نفر (205 نفر دختر و 158 نفر پسر) دانشجوی مقطع کارشناسی به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. دانشجویان در دانشکده های علوم انسانی و فنی- مهندسی دانشگاه آزاد تهران شرق در سال تحصیلی 1391-1390 مشغول به تحصیل بودند. پرسشنامه های سبک های اسنادی (1981. ASQ)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (شرر و همکاران، 1982). و پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی برای نمونه انتخاب شده اجرا گردید. همبستگی پیرسون نشان داد که در رویدادهای مثبت؛ سبک های اسناد درونی، پایدار و کلی با خودکارآمدی رابطه دارد. نتایج آزمون t گروه های مستقل را نشان داد که خودکارآمدی دانشجویان علوم انسانی و فنی- مهندسی، با هم تفاوت معنادار دارند و دانشجویان علوم انسانی نسبت به دانشجویان فنی- مهندسی خودکارآمدی بالاتری دارند. در پایان آزمون تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت بین سبک های اسناد رویدادهای منفی در دو بعد پایدار و کلی، در میان دو گروه علوم انسانی و فنی- مهندسی معنادار است. به طور کلی دانشجویان مایلند خود را به عنوان عامل موقعیت های مثبت به حساب آوردند، در نتیجه هنگام موقعیت، اسناد درونی، پایدار و کلی خواهند داشت. درونی بودن عوامل اسنادی در رویدادهای مثبت می تواند زمینه های شناخت کافی از عوامل مختلف را فراهم ساخته و در کسب پیروزی های بیشتر و کاهش عوامل آسیب زا به دانشجویان کمک کند. هم چنین افراد می دانند که می توانند موفقیت ها را تکرار کنند. به این ترتیب، اعتماد به نفس و خودکارآمدی آنها افزایش می باید. در پایان به مسئولین آموزشی و مشاوران پیشنهاد می شود به دانشجویان کمک کنند تا در مواجهه با شکست ها و موفقیت ها از اسنادهای مناسب استفاده کنند و با اسنادهای مناسب، خودکارآمدی شان را بهبود بخشند.
دکتر اکبر رضائی
دوره 6، شماره 18 ، مهر 1389، ، صفحه 1-20
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شیوهها و سبکهای یادگیری دانشجویان باسن و عملکرد تحصیلی بود. بدین منظور تعداد 439 نفر (299 دختر و 140 پسر) از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به شیوة تصادفی انتخاب شد. برای سنجش شیوهها و سبکهای یادگیری دانشجویان از پرسشنامه سبکهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شیوهها و سبکهای یادگیری دانشجویان باسن و عملکرد تحصیلی بود. بدین منظور تعداد 439 نفر (299 دختر و 140 پسر) از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به شیوة تصادفی انتخاب شد. برای سنجش شیوهها و سبکهای یادگیری دانشجویان از پرسشنامه سبکهای یادگیری هانی و مامفورد و سیاهه سبکهای یادگیری کلب استفاده شد. دادههای جمعآوری شده در این پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که: (1) از بین شیوههای یادگیری کلب فقط مفهومسازی انتزاعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری دارد. (2) هیچکدام از سبکهای یادگیری هانی و مامفورد با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور رابطه معنیداری نداشتند. (3) بین سبکهای یادگیری فعال با سبکهای یادگیری متفکر و نظریهپرداز رابطه منفی و معنیدار ولی بین سبکهای یادگیری متفکر با نظریهپرداز و عملگرا رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. (4) بین سن با سبکهای یادگیری نظریهپرداز و عملگرا رابطه مثبت و معنیداری ولی بین سن و سبک یادگیری فعال رابطه منفی و معنیدار وجود داشت. (5) بین سن و مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. (6) تجربه عینی با سبک یادگیری فعال رابطه مثبت و معنیداری نشان داد ولی با سبکهای یادگیری متفکر، نظریهپرداز و عملگرا رابطه منفی و معنیداری نشان داد. ضریب همبستگی شیوه یادگیری مشاهده تأملی تنها با سبک یادگیری فعال بصورت منفی معنیدار بود. مفهومسازی انتزاعی برخلاف تجربه عینی با سبک یادگیری فعال رابطه منفی و معنیدار ولی با بقیه سبکهای یادگیری از قبیل متفکر، نظریهپرداز و عملگرا رابطه مثبت و معنیداری نشان داد. آزمایشگری فعال با سبک یادگیری فعال رابطه منفی معنیدار ولی با سبک یادگیری عملگرا رابطه مثبت و معنیدار داشته است. در این مقاله ضمن ارائه نتایج،کاربردها و محدودیتهای آن نیز بحث شده است.
ارسلان خان محمدی؛ دکتر علی محمد صفانیا؛ مهدی پورابراهیم
دوره 6، شماره 16 ، فروردین 1389، ، صفحه 1-20
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه صفات شخصیتی و شیوههای یادگیری در بین رشتههای علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بوده است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای. 445 دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بهطور تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه پنج عامل شخصیتی تجدید نظر شده نئو و سبکهای یادگیری کلب ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مقایسه صفات شخصیتی و شیوههای یادگیری در بین رشتههای علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بوده است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای. 445 دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بهطور تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه پنج عامل شخصیتی تجدید نظر شده نئو و سبکهای یادگیری کلب بر روی آنها اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در عوامل شخصیتی برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافق، وجدانی بودن و شیوههای یادگیری تجربه عینی، مشاهده تأملی، آزمایشگری فعال، مفهوم سازی انتزاعی در بین سه گروه تحصیلی وجود دارد.
علی عبدی؛ سعید آریاپوران
دوره 4، شماره 12 ، تیر 1387، ، صفحه 144-163
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه استرس ادراک شده با سبکهای مقابلهای و نقش این متغیرها در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه بود. به همین منظور 402 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهایانتخابشدند و مقیاسهایاسترسادارکشده ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه استرس ادراک شده با سبکهای مقابلهای و نقش این متغیرها در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه بود. به همین منظور 402 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهایانتخابشدند و مقیاسهایاسترسادارکشده کوهنوهمکاران (1983) و سبکهای مقابلهای موس (1993) را تکمیلکردند. همچنین برای ارزیابی عملکرد تحصیل از معدل تحصیلی دانشجویان استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که در میان دانشجویان دختر و پسر بین استرسادارکشده مثبت با سبکهایمقابله تجزیه و تحلیلمنطقی، جستجویراهنمایی و حمایت، ارزیابینوین و مثبت و حلمسئله همبستگی مثبت و بین استرس ادراک شده منفی با تجزیه و تحلیل منطقی، جستجوی راهنمایی وحمایت، ارزیابی نوین و مثبت و حل مسئله همبستگی منفی وجود داشت. همچنین در میان دانشجویان دختر بین استرس ادراک شده مثبت با اجتناب شناختی، جستجوی پاسخهای اجتنابی و کنارهگیری، همبستگی منفی و بین استرسادراک شده منفی با اجتناب شناختی و کنارهگیری همبستگی مثبت و معنیدار بدست آمد و در میان دانشجویان پسر بین استرس ادراکشده مثبت با اجتنابشناختی، جستجوی پاسخهای اجتنابی، و تخلیه هیجانی، همبستگی منفی و بین استرس ادراک شده منفی با اجتنابشناختی، جستجوی پاسخ های اجتنابی، کنارهگیری و تخلیههیجانی همبستگیمثبت بدستآمد. نتایجهمبستگی نشانداد که در دانشجویان دختر و پسر بین استرسادراکشده مثبت با عملکردتحصیلیهمبستگیمثبت و فقط در دانشجویان دختر بین استرس ادراک شده منفی با عملکرد تحصیلی همستگی منفی وجود داشت. همچنین در میان دانشجویان دختر بین راهبردهای مقابله ای تجزیه و تحلیل منطقی و جستجوی راهنمایی و حمایت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار و بین راهبرد مقابلهای جستجوی پاسخهای اجتنابی و کنارهگیری با عملکردتحصیلی رابطهمنفی و معنیدار و در دانشجویانپسر بینراهبردهای مقابلهای تجزیه و تحلیل منطقی، ارزیابی نوین مثبت و حل مسئله با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و بین راهبردهایمقابلهایاجتنابشناختی و تخلیههیجانی با عملکردتحصیلیرابطه منفی وجودداشت. نتایجتحلیلرگرسیون چند متغیری نشان داد که هم در دانشجویاندختر و هم در دانشجویانپسر استرسادراکشده مثبت به صورت مثبت، قویترین متغیر برای پیشبینی عملکرد تحصیلی بوده است. همچنین قوی ترین متغیرها برای پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر به ترتیب سبکهای مقابلهای کنارهگیری، جستجویراهنمایی و حمایت، جستجوی پاسخهای اجتنابی و تجزیه و تحلیلمنطقی و در دانشجویانپسر بهترتیب سبکهایمقابلهای حلمسئله، تجزیه و تحلیل منطقی، ارزیابی نوین و مثبت و تخلیه هیجانی بودهاند
مسعود نصرت آبادی؛ محسن جوشن لو
چکیده
پایایی و روایی پرسش نامه پنج عامل اصلی شخصیت (BFI)، بر روی ۲۴۰ دانشجو (۱۵۱ دختر و ۸۹ پسر) مورد بررسی قرار گرفت. همسانی درونی زیر مقیاس های پنج گانه از 61/0 تا 8/0 متغیر بود. برای بررسی روایی صوری پرسشنامه از ۶ کارشناس نظر خواهی شد که همگی توان سنجش ابعاد پنج گانه شخصیت توسط این آزمون را تأیید کردند. تحلیل عاملی اکتشافی که برای بررسی روایی سازه ...
بیشتر
پایایی و روایی پرسش نامه پنج عامل اصلی شخصیت (BFI)، بر روی ۲۴۰ دانشجو (۱۵۱ دختر و ۸۹ پسر) مورد بررسی قرار گرفت. همسانی درونی زیر مقیاس های پنج گانه از 61/0 تا 8/0 متغیر بود. برای بررسی روایی صوری پرسشنامه از ۶ کارشناس نظر خواهی شد که همگی توان سنجش ابعاد پنج گانه شخصیت توسط این آزمون را تأیید کردند. تحلیل عاملی اکتشافی که برای بررسی روایی سازه بکار گرفته شد، به استخراج پنج عامل انجامید. این پنج عامل مجموعاً ۴۰ درصد از واریانس کل را تبیین می کنند. علاوه بر این، تحلیل عاملی تاییدی نیز مدل پنج عاملی شخصیت را تایید کرد. یافته ها نشان داد که برای بررسی ابعاد پنج گانه شخصیت در جمعیت دانشجویی، کارایی مناسبی دارد.