شناسایی مؤلفه‌های بازی آزاد در فرایند یاددهی- یادگیری کودکان مبتنی بر سنتز پژوهی در شواهد پژوهشی معاصر

صابر عبدالملکی؛ محبوبه خسروی؛ مصطفی قادری؛ حسن ملکی

دوره 16، شماره 58 ، دی 1399، ، صفحه 117-146

https://doi.org/10.22054/jep.2021.44495.2729

چکیده
  بازی یکی از مؤلفه‌ها و شاخص‌ها مهم در نظام تعلیم و تربیت دوره کودکی است که در دنیای آموزش به علت تعاریف مبهم آن به‌خصوص وقتی درزمینه کلاسی قرار می‌گیرد، به یک عمل و مفهوم مبهم تبدیل می‌شود. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های بازی آزاد در فرایند یاددهی-یادگیری کودکان بود. روش پژوهش کیفی از نوع سنتز پژوهی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع ...  بیشتر

اعتباریابی الگوی مؤلفه های مؤثر بر کیفیت محیط های یادگیری

نسرین علی پور؛ داریوش نوروزی؛ محمد نوریان

دوره 16، شماره 58 ، دی 1399، ، صفحه 217-242

https://doi.org/10.22054/jep.2021.52596.3008

چکیده
  هدف از این تحقیق، مطالعه نظام مند خصوصیات یک محیط یادگیری است که در فرایند یاددهی- یادگیری در برنامه درسی و اجرای عملی آن، از تمام جوانب مورد توجه قرار می گیرد. این محیط متاثر از فرهنگ، سنت، تکنولوژی و غنا در طراحی و ساخت است. رویکرد این پژوهش از نوع کمی می باشد. در الگوی طراحی شده، مؤلفه های محیط یادگیری که با استفاده از تحلیل محتوا، ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر برنامه درسی نهادینه شده درس ا ندیشه اسلامی دوره ی کارشناسی

علی محبی

دوره 15، شماره 53 ، مهر 1398، ، صفحه 1-12

https://doi.org/10.22054/jep.2020.41194.2649

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر برنامه درسی نهادینه شده درس اندیشه اسلامی اسلامی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علوم انتظامی بودند که از طریق آزمون سراسری به­صورت نیمه متمرکز وارد دانشگاه شدند. با استفاده از روش تمونه­گیری طبقه‌ای نسبی تعداد 150 نفرشامل 53 نفر ...  بیشتر

طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی

رضا محمد بیگی؛ علیرضا فقیهی؛ فائزه ناطقی

دوره 13، شماره 45 ، مهر 1396، ، صفحه 21-39

https://doi.org/10.22054/jep.2017.8142

چکیده
  امروزه برنامۀ درسی به­عنوان قلب نظام‌های آموزشی محسوب می‌شود. برنامۀ درسی دوره ابتدایی فرصتی است جهت رشد شخصیت کودک در ابعاد مختلف تربیتی که بعد تربیت جنسی یکی از ساحت‌های مهم تعلیم وتربیت است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مطلوب برنامۀ درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی انجام شده و پژوهشی از نوع کیفی است که با روش پدیدار شناسی و درسال ...  بیشتر

بررسی محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی خلاقیت هدایت شده پلسک (Plsek)

علی ضیایی مهر

دوره 13، شماره 44 ، تیر 1396، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22054/jep.2017.7977

چکیده
  کتاب درسی به­عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش، می‌تواند نقش مهمی را در زمینه پرورش خلاقیت و تفکر­خلاق یادگیرنده‌ها ایفا کند. این پژوهش با هدف بررسی میزان تطابق محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی با الگوی خلاقیت هدایت شده پلسک (1997) و با روش توصیفی از نوع تحلیل­محتوا انجام گرفته است. نمونه­ی آماری این پژوهش که با حجم جامعه ...  بیشتر

کیفیت سنجی برنامه‌های درسی تحصیلات تکمیلی گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

رضا شکورزاده؛ حسن ملکی؛ مهدی قصابی چورسی

دوره 10، شماره 34 ، دی 1393، ، صفحه 67-92

چکیده
   هدف پژوهش حاضر، کیفیت­سنجی برنامه­های درسی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر: هدف­های برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به تعداد 165 نفردانشجو ...  بیشتر

تبیین گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان بر اساس دیدگاه معرفت شناختی آنان

حمیده پاک مهر؛ حسین کارشکی

دوره 10، شماره 34 ، دی 1393، ، صفحه 112-126

چکیده
  با عنایت به اهمیت تمایل به تفکر انتقادی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر آن، مطالعه حاضر با هدف بررسی و تبیین تأثیر دیدگاه‌‌های معرفت شناختی دانشجویان در گرایش به تفکر انتقادی آنان صورت گرفت. روش این تحقیق علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان حوزه علوم انسانی دانشگاه پیام نور واحد بافق  بودند (460 نفر). تعداد 146 نفر از دانشجویان ...  بیشتر

مطالعۀ برنامه‌های آموزشی رشته کتابداری و اطّلاع‏رسانی برای بازنگری برنامه درسی دانشگاه علّامه طباطبائی در مقطع کارشناسی

علی جلالی دیزجی

دوره 10، شماره 31 ، فروردین 1393، ، صفحه 25-60

چکیده
  آموزش دانشگاهی از الزامات رشته کتابداری و اطّلاع‏رسانی برای تربیت نیروی انسانی ماهر مراکز اطّلاع‏رسانی است. تحقیق حاضر در پی مطالعه برنامه درسی رشته برای بازنگری و تغییر در دروس تخصّصی اجباری و اختیاری برنامه آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در دوره کارشناسی است. مطالعه به روش اسنادی و توصیفی با مطالعه و مشاهده منابع، اسناد و مدارک ...  بیشتر

افزایش اثربخشی برنامه درسی مهارت های زندگی از طریق خلق محیط های یادگیری سازنده گرا (مورد مهارت مدیریت خشم)

مرتضی کرمی؛ مجتبی تجری

دوره 9، شماره 29 ، مهر 1392، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22054/jep.2013.6099

چکیده
  با نظر به اهمیت آموزش و برنامه درسی مهارت های زندگی و مدیریت خشم به عنوان یکی از این مهارت ها، مطالعه حاضر با هدف مقایسه دو شیوه آموزش به روش سازنده گراییو شیوه فعلی (تدوین یافته توسط سازمان بهزیستی کشور) و کنترل خشم صورت گرفت. آزمایشی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده و جامعه آماری شامل دانشجویانی می باشد که در دوره های مدیریت ...  بیشتر

تأثیر سبک یادگیری دانشجویان بر سبک تدریس مرجّح آنان

مقصود امین خندقی؛ ملیحه رجائی

دوره 9، شماره 28 ، تیر 1392، ، صفحه 16-40

چکیده
  نظر به وجود رابطه بین سبک یادگیری افراد با سبک تدریسمرجّح آنان، مطالعه پیمایشی حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک تدریس مرجح دانشجویان رشتهعلوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد بر سبک یادگیری آنان انجام شد. 180 دانشجو ازمیان 500 دانشجو در سال تحصیلی1390-1389 از طریق جدول نمونه‏گیری مورگان، انتخابشده و به پرسشنامه‏های سبک تدریس و سبک یادگیری پاسخ ...  بیشتر

بازنگری برنامه درسی رشته علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی

خدیجه علی آبادی

دوره 8، شماره 26 ، دی 1391، ، صفحه 46-67

چکیده
  سرعت افزایش اطلاعات در کلیه رشته‏ها نیاز به بازنگری مداوم در برنامه‏های درسی را امری حیاتی نموده است. از آنجا که معمولا توقع می‏رود دانشگاه‏ها در به روز بودن اطلاعات جزء نهادهای پیش کسوت باشند بازنگری در برنامه‏های درسی دانشگاه‏ها یک باید است. مخصوصاً‌‍ در رشته تکنولوژی آموزشی که مجبور است در نوآوری و استفاده از امکانات ...  بیشتر

اثر بخشی الگوی تدریس کاوشگری بر باورهای خودکارآمدی دانش آموزان در حل مسائل درس فیزیک

حسین جعفری ثانی؛ حمیده پاک مهر

دوره 7، شماره 22 ، دی 1390، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22054/jep.2012.6054

چکیده
  بسیاری از دانش آموزان معتقدند درس فیزیک، یک موضوع انتزاعی است که یاد گرفتن آن مشکل می باشد. لذا باور فراگیران به توانایی خود در زمینه حل مسائل فیزیک یک ضرورت است. در این میان استفاده از راهبردهای یاددهی- یادگیری فعال، مورد تأکید بسیار می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری بر باورهای خودکارآمدی دانش آموزان در حل مسائل ...  بیشتر

مبانی و ویژگی های یک الگوی تدریس برای انواع دانش روش کاری

مسعود مرادی؛ هاشم فردانش

دوره 7، شماره 20 ، تیر 1390، ، صفحه 95-130

https://doi.org/10.22054/jep.2011.6036

چکیده
  از عناصر مهم نظام تعلیم و تربیت در کنار سایر عوامل نظام آموزشی، رویکردها، الگوها و روش های تدریس است. تدریس فعالیتی است که در کانون و نقطه تلافی همه عناصر آموزشی قرار دارد و مهمترین عملکرد معلم در کلاس درس محسوب می باشد که زمینه را برای یادگیری فراهم می سازد. تدریس فرایند تسهیل کننده یادگیری است. از آنجا که با هر روشی نمی توان هر موضوعی ...  بیشتر

حوزه مسؤولیت نهادهای برنامه ریزی درسی در دانشگاه اصفهان

مهری ساکی؛ سیدمصطفی شریف

دوره 2، شماره 6 ، دی 1385، ، صفحه 119-136

https://doi.org/10.22054/jep.2007.5999

چکیده
  خط مشی تمرکز زدایی در دانشگاه ها، مسئولیت و اختیار بازنگری برنامه های درسی را به دانشگاه های دارای هیئت ممیزه واگذار نموده است. دانشگاه اصفهان در راستای این خط مشی اقداماتی انجام داده و در حال بازنگری برنامه های درسی خود است. این تحقیق، به منظور بررسی حوزه مسئولیت نهادهای برنامه ریزی درسی در سطح گروه، دانشکده و ستاد سیاست گزاری برنامه ...  بیشتر

ساختار کتاب درسی و رویکرد حل مسئله

حسن ملکی

دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1385، ، صفحه 147-163

https://doi.org/10.22054/jep.2006.5975

چکیده
  به منظور تهیه و تدوین برنامه ها و کتاب های درسی ، تولید دانش به عنوان یک راهبرد بسیار مهم باید مورد توجه قرار گیرد. تهیه و تولید مواد آموزشی نقش بسیار مهمی در یادگیری و همچنین در ارتقاء و افزایش مهارتهای تفکر دارند. از این رو، مهارت های تفکر، در طراحی و تولید مواد آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، هشت فرآیند برای تفکر، یعنی ...  بیشتر