بهزاد ستاری؛ حسین پور شهریار؛ امید شکری
چکیده
در نظریه کنترل- ارزش، هیجانهای پیشرفت بهعنوان هیجانهایی که با فعالیتها و پیامدهای پیشرفت پیوند خوردهاند تعریف میشوند. تأثیر هیجانهای پیشرفت بر جوانب مختلف زندگی و پیشرفت تحصیلی در پژوهشهای متعددی به اثبات رسیده است. بااینحال تمرکز صرف بر هیجان اضطراب و عدم توجه به این دسته از هیجانها در نظام آموزشی و فقدان ...
بیشتر
در نظریه کنترل- ارزش، هیجانهای پیشرفت بهعنوان هیجانهایی که با فعالیتها و پیامدهای پیشرفت پیوند خوردهاند تعریف میشوند. تأثیر هیجانهای پیشرفت بر جوانب مختلف زندگی و پیشرفت تحصیلی در پژوهشهای متعددی به اثبات رسیده است. بااینحال تمرکز صرف بر هیجان اضطراب و عدم توجه به این دسته از هیجانها در نظام آموزشی و فقدان ابزار مناسب جهت سنجش آنها در ایران از مهمترین مسائل این حوزه است. جامعه آماری شامل همه دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 9421 و نمونه آماری 221 نفر دانشجوی رشتههای مختلف تحصیلی است که با استفاده از روش «نمونهگیری تصادفی» گزینش و با روش «توسعهای پیمایشی» مورد مطالعه قرارگرفتند. پژوهش حاضر به بررسی شاخصهای روانسنجی ازجمله روایی، اعتبار و همسانی درونی «مقیاسهای هیجان مرتبط با کلاس» پرداخته است. در این پژوهش سؤالات پرسشنامه «مقیاسهای هیجان مرتبط با کلاس درس» (CRES) باهدف رواسازی آن برای مطالعه هیجانهای پیشرفت جامعه دانشجویان ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تائیدی بیشتر شاخصهای مقیاسهای مذکور ازجمله CFI، GFI، AGFI از مقدار مطلوبی برخوردارند و ضرایب مسیر تمامی مقیاسهای آنها معنیدار میباشند. همبستگی بین هیجانهای مختلف کلاسی و همسانی درونی مقیاسها معنیدار برآورد گردید. با توجه به برازش مدل، از مقیاسهای مذکور میتوان جهت بررسی هیجانهای کلاسی دانشجویان ایرانی استفاده کرد.