روانشناسی یادگیری
نسترن سادات نقیب الساداتی؛ جواد مصرآبادی؛ ابوالفضل فرید
چکیده
در طول سه دهه اخیر پژوهشگران زیادی به بررسی تفاوت جنسیت در هیجان های تحصیلی پرداختهاند ولی نتایج بسیاری از آنها باهم متناقض بوده است؛ بنابراین انجام یک فراتحلیل جهت دستیابی به یک نتیجه جامع در این زمینه ضروری است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ترکیب نتایج حاصل از پژوهشهای موجود در زمینه تفاوت جنسیت در هیجان های تحصیلی است. روش مورداستفاده ...
بیشتر
در طول سه دهه اخیر پژوهشگران زیادی به بررسی تفاوت جنسیت در هیجان های تحصیلی پرداختهاند ولی نتایج بسیاری از آنها باهم متناقض بوده است؛ بنابراین انجام یک فراتحلیل جهت دستیابی به یک نتیجه جامع در این زمینه ضروری است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ترکیب نتایج حاصل از پژوهشهای موجود در زمینه تفاوت جنسیت در هیجان های تحصیلی است. روش مورداستفاده این پژوهش فراتحلیل است. جامعه آماری کلیه پژوهشهای منتشرشده در کشور بین سالهای 1370 تا 1400 بود. بعد از بررسی پژوهشهای اولیه بر اساس ملاکهای ورود و خروج، 146 اندازه اثر از 80 پژوهش منتخب وارد فرآیند تحلیل شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از چکلیست مصرآبادی (1395) و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از اندازهاثر ترکیبی با دو مدل اثرات ثابت و تصادفی، نمودار قیفی و تحلیل حساسیت استفاده شد. در این پژوهش از بین انواع شاخصهای d از شاخص g هجز استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت بهدستآمده در شاخص هیجان های تحصیلی کل و انواع هیجانها، با توجه به تفسیر معیار d کوهن پایینتر از سطح کوچک است. با توجه به ناهمگنی اندازههای اثر، به تحلیل زیر مؤلفهها پرداخته شد. مبتنی بر اندازههای اثر بهدستآمده بین دختران و پسران در شاخص هیجان های تحصیلی کل و انواع هیجانها تفاوتی وجود ندارد.
وحید منظری توکلی
چکیده
با توجه به اهمیت نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای انگیزشی در عملکرد و پیشرفت تحصیلی فراگیران، پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل تحقیقات انجام شده پیرامون رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر با استفاده از فنون فرا تحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، ...
بیشتر
با توجه به اهمیت نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای انگیزشی در عملکرد و پیشرفت تحصیلی فراگیران، پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل تحقیقات انجام شده پیرامون رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر با استفاده از فنون فرا تحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی را مشخص نموده است. بدین منظور از بین 31 پژوهش، 16 پژوهش که از لحاظ روش شناسی و ابزار استفاده شده مورد تایید بودند، انتخاب کرده و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار این پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. پژوهش حاضر مبتنی بر 4088 شرکت کننده و 16 اندازه اثر می باشد. نتایج نشان داد رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی به طور کلی 41/0 می باشد. همچنین رابطه راهبردهای شناختی یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی 41/0 و رابطه راهبردهای فراشناختی یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی 29/0 به دست آمد. به عبارت دیگر هنگامی که از راهبردهای شناختی به نسبت راهبردهای فراشناختی یادگیری خودتنظیمی استفاده شده رابطه قویتری با عملکرد تحصیلی به دست آمده است. در ادامه با توجه به اینکه از بین تحقیقات انجام شده تعداد 8 پژوهش به بررسی رابطه بین راهبردهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی پرداخته بودند، اندازه اثر راهبردهای انگیزشی در رابطه با عملکرد تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. رابطه متغیر پیش بین (راهبردهای انگیزشی) با متغیر ملاک (عملکرد تحصیلی) برابر 34/0 بود.
سیده فاطمه ضیغمیان؛ مهدی معینی کیا
چکیده
هدف پژوهش حاضر توصیف، تحلیل و ترکیب تحلیلهای ارائهشده در زمینۀ عوامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی در یادگیری بود. روش این پژوهش فراتحلیل و جامعه آماری پژوهش را کلیه مقالات با درجه علمی و پژوهشی، طرح پژوهشی در مرکز تحقیقات سازمان آموزشوپرورش و پایاننامههای موجود در دانشگاههای محقق اردبیلی و رازی در بین سالهای 1380-1394 که به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر توصیف، تحلیل و ترکیب تحلیلهای ارائهشده در زمینۀ عوامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی در یادگیری بود. روش این پژوهش فراتحلیل و جامعه آماری پژوهش را کلیه مقالات با درجه علمی و پژوهشی، طرح پژوهشی در مرکز تحقیقات سازمان آموزشوپرورش و پایاننامههای موجود در دانشگاههای محقق اردبیلی و رازی در بین سالهای 1380-1394 که به بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی در یادگیری پرداخته بودند، تشکیل میداد. از بین پژوهشهای انجامشده 11 مورد برای بررسی برگزیده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با کمک سه نرمافزار CMA2، Excel و Spss.v.22 انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در سطح آمار استنباطی برای محاسبه اندازه اثر از g هگز و مدل اثرات ثابت و اثرات تصادفی، برای بررسی معنیداری فراوانی پژوهشها از روش شمارش کای اسکوئر و جهت ترکیب اندازه اثرها از روش ترکیب احتمالات t واینر استفاده شد. بهمنظور بررسی وجود سوگیری انتشار در مطالعات اولیه از نمودار فونل استفاده شد که سوگیری انتشار را در مطالعات اولیه در متغیر راهبرد خودتنظیمی نشان داد. برای رفع این مشکل از آزمون برازش دووال و توییدی برای هر دو مدل اثرات ثابت و تصادفی استفاده گردید. بهمنظور بررسی همگنی مطالعات از آزمون I2 و Q استفاده شد که نشان داد مطالعات اولیه همگن نیستند. اندازه اثر محاسبهشده برای مطالعات تحت هر دو مدل ثابت و تصادفی از نظر آماری برای متغیر مورد بررسی معنادار بود. همچنین نتایج ترکیب احتمالات t واینر نشان داد بین اندازۀ اثرهای ترکیبشده تفاوت معناداری وجود دارد. درنهایت 10 عامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی شناسایی و اثرگذاری آنها معنیدار ارزیابی شد. در بین عوامل شناسایی بالاترین شاخص اندازه اثر محاسبهشده مربوط به متغیر یادگیری مشارکتی از نوع جیک ساو بود.
روانشناسی یادگیری
سمیه یوسفی؛ جواد مصرآبادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر این است تا با بهره گیری از روش فراتحلیل به ترکیب نتایج کمی حاصل از پژوهش های مختلف در مورد رابطه بین جهت گیری هدف با پیشرفت تحصیلی بپردازد. برای نیل به این هدف در پژوهش حاضر از یافته های کمی 23 پژوهش استفاده شده است که از این مطالعات 82 اندازه اثر محاسبه گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه مقالات موجود در بانک اطلاعاتی SID می ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر این است تا با بهره گیری از روش فراتحلیل به ترکیب نتایج کمی حاصل از پژوهش های مختلف در مورد رابطه بین جهت گیری هدف با پیشرفت تحصیلی بپردازد. برای نیل به این هدف در پژوهش حاضر از یافته های کمی 23 پژوهش استفاده شده است که از این مطالعات 82 اندازه اثر محاسبه گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه مقالات موجود در بانک اطلاعاتی SID می باشد. بعد از بررسی ملاک های ورود و خروج، شاخص های آماری منتخب با نرم افزار CMA ویرایش 2 تحلیل شدند. اندازه اثر ترکیبی در مدل تصادفی برای جهت گیری تسلط گرا برابر با 207/0، برای تسلط گریز 020/0، عملکردگرا 094/0، و برای عملکردگریز068/0- بود، این اندازه اثرها برای جهت گیری تسلط گرا و عملکردگرا معنادار شد و برای جهت گیری تسلط گریز و عملکردگریز معنادار نشد، معنادارشدن اندازه اثر برای دو جهت گیری تسلط گرا و عملکرد گرا نشان دهنده تاثیر مثبت و معنادار آنها بر پیشرفت تحصیلی می باشد، اما بر طبق ملاک کوهن این تاثیر کم ارزیابی می شود،به عبارت دیگر این رابطه در جامعه مورد بررسی کم است.