عطیه شهودیمژدهی؛ فرخنده مفیدی؛ حمید علیزاده
دوره 9، شماره 28 ، تیر 1392، ، صفحه 2-14
چکیده
پژوهش حاضر به مقایسه مهارت نوشتاری کودکان با و بدون تجربه پیش دبستانی در پایه ی اول دبستان و ارائه راهکارهای مناسب میپردازد. در این پژوهش علّی- مقایسهای، جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه اول دبستان در شهر تهران است که از طریق نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شده است؛ بدین صورت که نمونهای با حجم 60 دانشآموز کلاس اول دبستان ...
بیشتر
پژوهش حاضر به مقایسه مهارت نوشتاری کودکان با و بدون تجربه پیش دبستانی در پایه ی اول دبستان و ارائه راهکارهای مناسب میپردازد. در این پژوهش علّی- مقایسهای، جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه اول دبستان در شهر تهران است که از طریق نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شده است؛ بدین صورت که نمونهای با حجم 60 دانشآموز کلاس اول دبستان که 30 نفر را دانش آموزان دارای تجربۀ پیش از دبستان (15 نفر دختر و 15 نفر پسر) و 30 نفر دیگر را دانش آموزان بدون تجربۀ پیش از دبستان تشکیل میدادند. برای مشخص کردن دانش آموزان با و بدون تجربۀ پیش از دبستان به پروندۀ تحصیلی آنان مراجعه شد که به تأیید معلمان رسید، همچنین برای آزمون مهارت نوشتاری دانشآموزان از آزمون پیشرفت نوشتن (راغب، 1384) استفاده شد. در تحلیل دادهها، مشاهده گردید که در تمامی فرضیههای پژوهشی بین دانشآموزان با تجربۀ پیش از دبستان نسبت به دانش آموزان بدون تجربۀ پیش از دبستان از نظر مهارت املاء و انشاء تفاوت معناداری وجود دارد. مهارت نوشتن در دو زمینۀ املاء و انشاء بهتر از دانشآموزان بدون تجربۀ پیش از دبستان است و عامل جنسیت نیز در این تفاوتها مؤثر واقع شده است. بر این اساس، بر نقش تجربههای پیش از دبستان بر مهارتهای نوشتاری تأکید میشود.
عادل ظفری نژاد؛ یدالله جوادی
چکیده
پژوهش حاضر به ارزشیابی مهارت نوشتن (کتاب بخوانیم و بنویسیم) دانش آموزان پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی ۸۳ - ۱۳۸۲ با توجه به اهدافی که برای مهارت نوشتن در کتاب راهنمایی معلم تدوین شده پرداخته است. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع ارزشیابی و جامعه آماری آن شامل همه دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدارس دخترانه و پسرانه دولتی و غیر انتقاعی ...
بیشتر
پژوهش حاضر به ارزشیابی مهارت نوشتن (کتاب بخوانیم و بنویسیم) دانش آموزان پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی ۸۳ - ۱۳۸۲ با توجه به اهدافی که برای مهارت نوشتن در کتاب راهنمایی معلم تدوین شده پرداخته است. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع ارزشیابی و جامعه آماری آن شامل همه دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدارس دخترانه و پسرانه دولتی و غیر انتقاعی شهر یاسوج است. روش نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری تصادفی خوشه ای است که ۱۹ کلاس پایه اول ابتدایی به شیوه تصادفی به عنوان خوشه انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش آزمون نوشتاری 14 سوالی محقق ساخته می باشد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که دانش آموزان پایه اول ابتدایی توانایی مهارت نوشتن را بر اساس الگوی کتاب درسی دارند و پسران نسبت به دختران در مهارت نوشتن از توانایی بیشتری برخوردارند.