مائده جلائی؛ لیلا چراغ ملایی؛ روشنک خدابخش پیرکلانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بسته بازی طراحی شده مبتنی بر هوش اخلاقی بر افزایش وجدان، خویشتنداری و مسئولیتپذیری اجتماعی کودکان بااستعداد دبستانی بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر با استعداد پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی منطقه سه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بسته بازی طراحی شده مبتنی بر هوش اخلاقی بر افزایش وجدان، خویشتنداری و مسئولیتپذیری اجتماعی کودکان بااستعداد دبستانی بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر با استعداد پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی منطقه سه تهران بودند. از میان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 3، مدرسهای بهطور تصادفی انتخاب شد. از میان دانشآموزان بااستعداد در پایههای مورد نظر تعدادی دانشآموز بنابر تشخیص آموزگاران کلاسشان انتخاب شدند. سپس از میان آنها تعداد 30 دانشآموز به تصادف انتخاب شدند و بااستعداد بودن آنها نیز از طریق آزمون هوش گاردنر تائید شد. دانشآموزان بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (14 نفر) گمارده شدند. بسته بازی بر اساس نظریه و کتابهایی در زمینه بازی و هوش اخلاقی بوربا (2001) طراحی شد و به تائید پنج متخصص روانشناسی کودک و نوجوان رسید. این بسته در گروه آزمایش طی 9 جلسه یک ساعته اجرا شد. ابزار مورد استفاده پژوهش پرسشنامه مسئولیتپذیری کردلو (1389)، هوشاخلاقی علیاکبریدهکردی، گلپایگانی و محتشمی (1394) و هوش چندگانه گاردنر بود. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس برای دو متغیر وجدان و خویشتنداری و نیز آزمون t برای متغیر مسئولیتپذیری نشان داد که بسته بازی طراحی شده در افزایش مؤلفههای وجدان (003/0 = p)، خویشتنداری (006/0= p)، و مسئولیتپذیری (001/0= p) مؤثر واقع شده است و بهطور معناداری نمرات پسآزمون گروه آزمایش در این سه مؤلفه از گروه کنترل بالاتر بود. مرحله پیگیری به دلیل محدودیت زمانی و در دسترس نبودن نمونه مورد مطالعه اجرا نشد.
علیرضا جعفری
دوره 10، شماره 33 ، مهر 1393، ، صفحه 71-85
چکیده
زمینه: زندگی اجتماعی دارای شاخص ها و نمادهایی است. بدون شناخت نمادهای اجتماعی، نمیتوان در اجتماع زیست. در واقع، مقدمه ی زندگی اجتماعی،«اجتماعی شدن» است؛ و دانشمندان تعلیم و تربیت برای استفاده از ابزارهای لازم جهت بهینه سازی بستر مناسب به منظور افزایش و ارتقاء رشد اجتماعی کودکان در دوران رشد تلاش می کنند. هدف: این پژوهش با هدف ...
بیشتر
زمینه: زندگی اجتماعی دارای شاخص ها و نمادهایی است. بدون شناخت نمادهای اجتماعی، نمیتوان در اجتماع زیست. در واقع، مقدمه ی زندگی اجتماعی،«اجتماعی شدن» است؛ و دانشمندان تعلیم و تربیت برای استفاده از ابزارهای لازم جهت بهینه سازی بستر مناسب به منظور افزایش و ارتقاء رشد اجتماعی کودکان در دوران رشد تلاش می کنند. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی صورت گرفت. روش:پژوهش از نوع تجربی پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. بدین منظور از بین کلیه کودکان مشغول به تحصیل در دوره پیش دبستانی شهر تهران در سال تحصیلی 91-1390،60 کودک دختر و پسر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند؛ سپس آزمون رشد اجتماعی واینلند بعنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه مورد اجرا قرار گرفت. پس از آن به گروه آزمایش به مدت 8 هفته(هر هفته دو جلسه 45-30 دقیقه ای) بازیهای آموزشی ارائه شد. در پایان مجدد آزمون رشد اجتماعی واینلند در مورد هر دو گروه بعنوان پس آزمون مورد اجرا قرار گرفت. سپس داده های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که بین میانگین رشد اجتماعی دانش آموزانی که بازیهای آموزشی انجام داده اند با دانش آموزانی که این بازیها را انجام نداده اند تفاوت معنی دار وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های حاصل از پژوهش حاضر می توان گفت بازی های آموزشی موجب افزایش رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی می شود.
حسین دهقانزاده؛ داریوش نوروزی؛ هادی جعفری نژاد؛ حجت دهقانزاده
دوره 9، شماره 28 ، تیر 1392، ، صفحه 42-56
چکیده
هدف این پژوش بررسی میزان اثربخشی بازی رایانهای جمع اعداد در یادگیری و یادداری درس ریاضی اول ابتدایی بود. برای رسیدن به این هدف از روش شبه آزمایشی و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان اول ابتدایی پسر شهرستان ورزقان و نمونه آن 30 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
هدف این پژوش بررسی میزان اثربخشی بازی رایانهای جمع اعداد در یادگیری و یادداری درس ریاضی اول ابتدایی بود. برای رسیدن به این هدف از روش شبه آزمایشی و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان اول ابتدایی پسر شهرستان ورزقان و نمونه آن 30 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایشی قرارگرفتند. برای هر دو گروه پیشآزمون، پسآزمون و آزمون یادداری اجرا شد. آموزش برای گروه گواه از طریق روش مرسوم و برای گروه آزمایشی از طریق بازی رایانهای جمع اعداد ارائه شد. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، شاخصهایی نظیر میانگین و انحراف استاندارد نمرات، مورد استفاده قرار گرفت. و در بخش آمار استتنباطی و برای بررسی فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. نتایج بدست آمده نشان دادند که تفاوت میان نمرات یادگیری و یادداری گروه کنترل و آزمایشی در سطح آلفای 0.05 معنیدار میباشد.
کبری امامی؛ دکتر جمال الدین کولایی نژاد
دوره 5، شماره 14 ، تیر 1388، ، صفحه 114-137
چکیده
پژوهشحاضر بهمنظور «مقایسهآموزش به روشتجربه و عمل(باتأکید بربازی) با روشهای زبانی و تأثیر آنها بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهرستان زرین شهر انجام گرفت». جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از:کلیه دانشآموزان پسر پایهدوم شهرستانزرینشهر که درسال تحصیلی ٨٦٨۵مشغول به ...
بیشتر
پژوهشحاضر بهمنظور «مقایسهآموزش به روشتجربه و عمل(باتأکید بربازی) با روشهای زبانی و تأثیر آنها بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهرستان زرین شهر انجام گرفت». جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از:کلیه دانشآموزان پسر پایهدوم شهرستانزرینشهر که درسال تحصیلی ٨٦٨۵مشغول به تحصیلبودهاند، و از بین جامعه مذکور به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ٦٠نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که٣٠نفر در گروهآزمایش و ٣٠نفر در گروهگواه قرار گرفتند. روش انجام پژوهش در پژوهشحاضر، نیمهآزمایشی وطرحپژوهشیمورداستفاده، طرحپیشآزمون- پسآزمون با گروهکنترل بوده است. ابتدا محقّقان با استفاده از آزمون محقّق ساخته از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آورد، سپس در گروه آزمایش به آموزشضرب به روش تجربه و عمل با تأکید بر بازی پرداخته و در گروه گواه معلم کلاس همین مفهوم را با روشهای زبانی و متداول تدریسکردند. و در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد.به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها نیز از تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد که:
- پیشرفت تحصیلی مفهوم ضرب در ریاضی دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی که به روشتجربه وعمل آموزش دیدهاند، نسبت به دانشآموزانی که با روشهای زبانی آموزش دیدهاند، بهصورت معناداری بالاتر است.
- پیشرفت تحصیلی مفهوم ضرب در ریاضی دانشآموزان قوی پسر پایه دوم ابتدایی که به روش تجربه وعمل آموزش دیدهاند، نسبت به دانشآموزان قویی که با روشهای زبانی آموزش دیدهاند، تفاوت معناداری وجود ندارد.
- پیشرفتتحصیلی مفهوم ضرب در ریاضی دانشآموزان متوسط پسر پایهدوم ابتدایی که به روشتجربه وعمل آموزش دیدهاند، نسبت به دانشآموزان متوسطی که با روشهای زبانی آموزش دیدهاند، بهصورت معناداری بالاتر است.
- پیشرفتتحصیلی مفهومضرب در ریاضی دانشآموزان ضعیف پسر پایه دوم ابتدایی که به روش تجربه وعمل آموزش دیدهاند، نسبت به دانشآموزان ضعیفی که با روشهای زبانی آموزش دیدهاند، بهصورت معناداری بالاتر است.