مینا فتحی آشتیانی؛ مهناز اخوان تفتی؛ ملوک خادمی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی بر سرعت پردازش حافظه کاری کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری انجام شده است. پژوهش به شیوهی آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی مراجعهکننده به مراکز ویژه یادگیری شهر تهران بود. از بین ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی بر سرعت پردازش حافظه کاری کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری انجام شده است. پژوهش به شیوهی آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی مراجعهکننده به مراکز ویژه یادگیری شهر تهران بود. از بین این دانش آموزان 20 دانشآموز به شکل تصادفی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 10 نفر) جایگزین شدند. در پیشآزمون و پسآزمون همه مشارکتکنندگان، از طریق آزمونهای رمزنویسی، نمادیابی، فراخنای ارقام و حافظه تصویری مورد ارزیابی قرار گرفتند. آموزش شناختی در ده جلسه یکساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدستآمده نشان داد که تأثیر آموزش شناختی در سرعت پردازش اطلاعات و حافظهی کاری کلامی و دیداری- فضایی در گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه گواه بود ولی تفاوتی از نظر عملکرد تحصیلی بین دو گروه مشاهده نشد. بر اساس نتایج این تحقیق میتوان به این نتیجه دستیافت که از آموزش شناختی میتوان برای ارتقای عملکرد شناختی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بهرهگیری نمود.