روانشناسی یادگیری
فاطمه بهجتی اردکانی؛ فاطمه حسین پورزاد؛ آزاده چوب فروش زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای بر انعطافپذیری شناختی، اهمالکاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطهی دورهی دوم انجام شد. این پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همهی دانش-آموزان متوسطهی دوم شهر بادرود در سال 1403 بودند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای بر انعطافپذیری شناختی، اهمالکاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطهی دورهی دوم انجام شد. این پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همهی دانش-آموزان متوسطهی دوم شهر بادرود در سال 1403 بودند که از میان آنها، 30 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی از نوع در دسترس انتخاب شدند. سپس، آزمودنیهای گروه آزمایش، به مدت 8 جلسهی یک ساعته آموزش پروتکل شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای دریافت کردند. جهت ارزیابی آزمودنیها نیز از پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی دنیس و واندروال (2010)، اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) و عملکرد تحصیلی تیلور و فام (1999) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمودن تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-27 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای بر انعطافپذیری شناختی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوره دوم اثر مثبت و معناداری داشت (05/0>P). با این وجود، این مداخله بر اهمالکاری تحصیلی این گروه از دانشآموزان اثر معناداری نداشته است (05/0<P). برنامه آموزش شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای میتواند به عنوان یک مداخلهی سودمند برای بهبود انعطافپذیری شناختی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطهی دوره دوم مورد استفاده قرار گیرد.
روانشناسی یادگیری
مریم آقایی میبدی؛ آزاده چوبفروشزاده؛ یاسر رضاپور میرصالح
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای نظریه ذهن در رابطه بین کارکردهای اجرایی با کیفیت زندگی و همدلی در کودکان بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کودکان (دختر و پسر) 8 تا 12 سال شهرستان میبد در سال تحصیلی 1400-1399 بود که تعداد 350 از آنان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای نظریه ذهن در رابطه بین کارکردهای اجرایی با کیفیت زندگی و همدلی در کودکان بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کودکان (دختر و پسر) 8 تا 12 سال شهرستان میبد در سال تحصیلی 1400-1399 بود که تعداد 350 از آنان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای همدلی کودکان Auyeung و همکاران (2009)، کیفیت زندگی فرم والدین Varni و همکاران (2001)، کارکردهای اجرایی Coolidge (2002) و تئوری ذهن Hutchins (2012) فرم والدین را تکمیل نمودند. نتایج پژوهش نشان داد که کارکردهای اجرایی بر نظریه ذهن، کیفیت زندگی و همدلی کودکان، تأثیر مستقیم معناداری دارد و همچنین نظریه ذهن نیز بر کیفیت زندگی و همدلی کودکان، تأثیر مستقیم معناداری دارد. یافتهی دیگر نشان داد که نظریه ذهن، در رابطه بین کارکردهای اجرایی با کیفیت زندگی و همدلی کودکان، نقش واسطهای دارد. لذا میتوان نتیجه گرفت که بهبود کارکردهای اجرایی و تقویت نظریه ذهن میتواند منجر به افزایش کیفیت زندگی و همدلی در کودکان شود.