مصطفی سالاری؛ محمد حسن امیر تیموری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای بر میزان بار شناختی بیرونی و یادگیری موضوعهای پیچیده در درس فیزیک بود. این پژوهش از جنبة هدف، کاربردی و از جنبة روششناسی در زمرة پژوهشهای آزمایشی قرار دارد. طرح پژوهش از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشآموزان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای بر میزان بار شناختی بیرونی و یادگیری موضوعهای پیچیده در درس فیزیک بود. این پژوهش از جنبة هدف، کاربردی و از جنبة روششناسی در زمرة پژوهشهای آزمایشی قرار دارد. طرح پژوهش از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان منطقه پنج شهر تهران در سال تحصیلی 93- 1392 و نمونة پژوهش سی نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه پانزده نفرة آزمایش و کنترل قرارداده شد. گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل (طراحی آموزشی درس فیزیک بر اساس الگوی چهار مؤلفهای) قرار گرفت و گروه کنترل با روش رایج آموزش دید. ابزار جمعآوری دادهها، مقیاس اندازهگیری نُه درجهای پاس، ون مرینبور و آدام (1994) بود که روایی صوری آن مورد تأیید اساتید و متخصصان قرار گرفت و پایایی آن با روش بازآزمایی 85/0 بهدست آمد. ابزار دیگر، آزمون محقق ساختة میزان یادگیری بود که متخصصان و استادان، روایی صوری آن را مشخص کردند و پایایی آن با استفاده از روش باز آزمایی 79/0 به دست آمد. پس از تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روشها و نرمافزارهای آماری، نتایج پژوهش نشان داد که الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای بر کاهش میزان بار شناختی بیرونی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تأثیر معناداری دارد. همچنین یافتهها نشان داد که میزان یادگیری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشته است.