سید نبی الله قاسم تبار؛ نیاز یوسفی؛ محبوبه حسینی؛ بدرالسادات دانشمند
چکیده
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی آموزش موسیقی در افزایش تحول آگاهی واجشناختی کودکان پیشدبستان انجام شد. از جامعه کودکان 6-5 سال منطقه سه شهر تهران، 30 کودک انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه مداخله طی سه ماه (سه جلسه دو ساعته در هفته) موسیقی آموزش دیدند. برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. مهارتهای واجشناختی ...
بیشتر
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی آموزش موسیقی در افزایش تحول آگاهی واجشناختی کودکان پیشدبستان انجام شد. از جامعه کودکان 6-5 سال منطقه سه شهر تهران، 30 کودک انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه مداخله طی سه ماه (سه جلسه دو ساعته در هفته) موسیقی آموزش دیدند. برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. مهارتهای واجشناختی کودکان هر دو گروه در پیشآزمون، پسآزمون و سه ماه بعد از دوران مداخلهگری (پیگیری)، با استفاده از مقیاس آگاهی واجشناختی (سلیمانی و دستجردی-کاظمی، 1384) اندازهگیری شد. نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که آموزش موسیقی بهطورمعناداری آگاهی واجشناختی کودکان را افزایش داد. نتایج همچنین نشان داد تاثیر مداخله تا مرحله پیگیری دوام داشته است. چگونگی تاثیر فعالیتهای موسیقایی بر آگاهی واج-شناختی کودکان به بحث گذاشته شد. نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که آموزش موسیقی بهطورمعناداری آگاهی واجشناختی کودکان را افزایش داد. نتایج همچنین نشان داد تاثیر مداخله تا مرحله پیگیری دوام داشته است. چگونگی تاثیر فعالیتهای موسیقایی بر آگاهی واجشناختی کودکان به بحث گذاشته شد.