فاطمه امامقلی وند؛ محمد عسگری
چکیده
هدف طرح حاضر ارزیابی از یادگیری دانشآموزان درگذر از کرونا (مجازی، نیمهحضوری و حضوری) است. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع اندازهگیری مکرراست. جامعه آماری دانشآموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 منطقه 15 شهر تهران هست. نمونه موردبررسی 76 دانشآموز، از سه کلاس پایه دوازدهم رشته انسانی مشغول به تحصیل در 1401-1400 است. شیوه نمونهگیری ...
بیشتر
هدف طرح حاضر ارزیابی از یادگیری دانشآموزان درگذر از کرونا (مجازی، نیمهحضوری و حضوری) است. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع اندازهگیری مکرراست. جامعه آماری دانشآموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 منطقه 15 شهر تهران هست. نمونه موردبررسی 76 دانشآموز، از سه کلاس پایه دوازدهم رشته انسانی مشغول به تحصیل در 1401-1400 است. شیوه نمونهگیری از بین جامعه در دسترس بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب گردید. ابزار پژوهش آزمونهای هماهنگ دیماه، اسفندماه در سطح دبیرستان، آزمون شبه نهایی فروردینماه منطقه 15، آزمون نهایی کشوری درس جامعهشناسی 3 است که همگی به شیوه حضوری برگزار شد. روش تجزیهوتحلیل آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، آزمون تعقیبی بنفرونی است نتایج: آزمون لامبدای ویلکز با مقدار (250/0) و (f=70/954)750 /0 مجذور اتای تفکیکـی در سطح (p<0/001) معنیدار است؛ به عبارت دیگر نوع آموزش در پژوهش حاضر مؤثر بود. میزان تأثیر آموزش 750/0 بود. نتایج آزمون بنفرونی نشان داد که میانگین آموزش مجازی (36/10)، بیشتر از حد مطلوب و مؤثرتر از آموزش نیمهحضوری (05/5)، تداوم نیمهحضوری (56/7)، است و آموزش حضوری (03/12)، بالاتر از حد مطلوب و مؤثرتر از آموزش مجازی (36/10)، (p<0/01) است. سیستمهای آموزشی باید آموزش مجازی اضطراری را بهعنوان روش جایگزین برای حفظ فرآیندهای یاددهی-یادگیری در محیطهای همزمان یا ناهمزمان که با استفاده از پلتفرمهای مختلف با دسترسی به اینترنت انجام میشود، با پرهیز از اعمال فشار بر معلمان، دانشآموزان و گونهای حسابشده، ارائه دهند.
روانشناسی یادگیری
فاطمه امامقلی وند؛ پروین کدیور؛ حسن پاشا شریفی
چکیده
هدف از این پژوهش پیشبینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجیگری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی بود. روش تحقیق همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. از کلیه دانشآموزان دختر 16 تا 18 ساله مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تعداد 518 نفر به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف از این پژوهش پیشبینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجیگری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی بود. روش تحقیق همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. از کلیه دانشآموزان دختر 16 تا 18 ساله مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تعداد 518 نفر به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان موردبررسی پرسشنامههای شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموز زو و جی: SECQ (2012)، درگیری تحصیلی ریو (2013)، خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه جو و هویت مدرسه SCASIM-St، (2017)، شادکامی آکسفورد OHI(1999) را تکمیل کردند. بهمنظور تجزیهوتحلیل روشهای آماری: از همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس مدل ارائهشده در این مطالعه متغیر شادکامی بهاندازه 41%= متغیر خلاقیت بهاندازه 42%= تبیین گشت. شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان بیشترین اثر کل (514/0) را بر میزان شادکامی دانشآموزان پسازآن جو مدرسه (414/0) و سپس درگیری تحصیلی (260/0) بر عهده دارد. شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان بیشترین اثر کل (632/0) را بر میزان خلاقیت دانشآموزان، پسازآن جو مدرسه (277/0) و سپس درگیری تحصیلی (221/0) بر عهده دارد. با توجه به نتایج این پژوهش، ارتقاء جو مثبت مدارس و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان بهعنوان متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر خلاقیت و شادکامی دانشآموزان در اولویتهای آموزشوپرورش قرار گیرد.