بهزاد شوقی؛ سمیه رباط میلی؛ بیتا نصرالهی
چکیده
روش: این مطالعه با عنوان بررسی اثربخشی آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1398 انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ زمان گردآوری داده ها مقطعی و به لحاظ روش گردآوری داده ها یا ماهیت پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
روش: این مطالعه با عنوان بررسی اثربخشی آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1398 انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ زمان گردآوری داده ها مقطعی و به لحاظ روش گردآوری داده ها یا ماهیت پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای 30 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیمبندی شدند گروه آزمایش تحت آموزش خرد 8 جلسه 90 دقیقهای (بر مبنای پروتکل طراحی شده توسط پژوهشگر) قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. اطلاعات اصلی این پژوهش با استفاده از پرسشنامه سرمایه روانشناختی (مک گی، 2011) به دست آمد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، چولگی-کشیدگی، کمینه و بیشینه) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش خرد باعث افزایش سرمایه روانشناختی و مولفه های تاب آوری، خودکارآمدی، امید و خوش بینی دانش آموزان شد. همچنین نتایج نشان داد آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران در طول زمان اثربخش است. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که آموزش خردمندی می تواند به عنوان یک مداخله اثربخش در افزایش سرمایه روانشناختی دانش آموزان محسوب شود.
روانشناسی یادگیری
فرشته هاشمی؛ فریبرز درتاج؛ نور علی فرخی؛ بیتا نصرالهی
چکیده
در این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر کاهش تعللورزی، و استرس تحصیلی دانشآموزان دختر پایۀ هشتم منطقۀ 1 تهران پرداخته شده است. طرح پژوهش حاضر بهصورت آزمایشی بود که با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. با استفاده از یک غربالگری اولیه، 120 دانشآموز پایۀ هشتم از طریق پرسشنامههای ...
بیشتر
در این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر کاهش تعللورزی، و استرس تحصیلی دانشآموزان دختر پایۀ هشتم منطقۀ 1 تهران پرداخته شده است. طرح پژوهش حاضر بهصورت آزمایشی بود که با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. با استفاده از یک غربالگری اولیه، 120 دانشآموز پایۀ هشتم از طریق پرسشنامههای اهمالکاری تاکمن، و استرس تحصیلی زاژاکووا و همکاران، ارزیابی شدند. از این تعداد، 48 دانشآموز که بر اساس اکتساب نمرات بالا دارای تعللورزی بالا در نظر گرفته شدند، بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه 1، و 44 دانشآموز که نمرۀ استرس بالا به دست آورده بودند، بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه 2 جایگزین شدند. گروههای آزمایشی طی 8 جلسه تحت تأثیر آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند. درحالیکه، در این مدت، گروههای گواه این آموزشها را دریافت نکردند. هر دو گروه تعللورزی بالا، در پیشآزمون، و پسآزمون با استفاده از پرسشنامۀ تاکمن، و گروههای استرس بالا نیز در پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از پرسشنامۀ زاژاکووا و همکاران مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج، با استفاده از آزمون تحلیل واریانس ترکیبی ساده تحلیل شد. یافتهها، بیانگر وجود تفاوت معنادار (05/0 p<) میان گروههای آزمایش و گواه 1 در میزان تعللورزی تحصیلی دانشآموزان در سطح پیشآزمون و پسآزمون بود. همچنین، آموزش ذهنآگاهی نمرات استرس تحصیلی را بهطور معنیداری در گروه آزمایشی استرس بالا کاهش داد.