شراره عشایری؛ مرتضی امیدیان؛ علیرضا حاجی یخچالی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد آمایه ذهنی رشد بر عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر پایه چهارم شهر کرمانشاه انجام شد.روش: این پژوهش به روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر کرمانشاه که با حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد آمایه ذهنی رشد بر عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر پایه چهارم شهر کرمانشاه انجام شد.روش: این پژوهش به روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر کرمانشاه که با حجم نمونه 60 نفر در دو گروه گواه (30 نفر) و آزمایش (30 نفر) به روش تصادفی چندمرحلهای در سال تحصیلی 401-400 انتخاب شدند ، گروه آزمایش تحت 7 جلسه مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد آمایه ذهنی رشد قرار گرفت. درحالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی در این زمینه دریافت نکرد. برای اندازهگیری متغیرها، در هر دو گروه امتحان ریاضی معلم ساخته اجرا شد و دادههای بهدستآمده از پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس (آنکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد آمایه ذهنی رشد موجب افزایش عملکرد ریاضی دانشآموزان گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل در پسآزمون شده است(001/0 P<).نتیجهگیری: به نظرمیرسد رویکرد آمایه ذهنی رشد میتواند در مدارس و مراکز آموزشی برای افزایش عملکرد ریاضی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
مرتضی امیدیان؛ زهرا مهرابی؛ علیرضا حاجی یخچالی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطه علّی ذهن آگاهی و انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی با میانجی چشمانداز زمان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند. نمونه پژوهش شامل 300 دانشجوی از دانشگاه شهید چمران اهواز که در سال تحصیلی 96-95 مشغول تحصیل بودند. نمونه با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی رابطه علّی ذهن آگاهی و انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی با میانجی چشمانداز زمان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند. نمونه پژوهش شامل 300 دانشجوی از دانشگاه شهید چمران اهواز که در سال تحصیلی 96-95 مشغول تحصیل بودند. نمونه با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه چشمانداز زمان زیمباردو و بوید (1999)، پرسشنامه ذهن آگاهی بائر و همکاران (2006) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1980) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که ذهن آگاهی و چشمانداز آینده هدفمند در پیشبینی انگیزش بیرونی و درونی نقش دارند و حال جبرگرا تنها بهصورت معکوس با انگیزش بیرونی رابطه داشت. نتایج با توجه به نظریههای انگیزش، ذهن آگاهی و چشمانداز زمان موردبحث قرار گرفت. ذهن آگاهی بهصورت مستقیم بر انگیزه درونی و بیرونی اثر دارد و میتوان با بهبود ذهن آگاهی به بهبود انگیزش کمک کرد. بر این اساس به دلیل روابط مثبت بین دو نوع انگیزه درونی و بیرونی تفکیک روابط با چشمانداز زمان دشوار است. از سوی دیگر چشمانداز آینده و تمرکز بر آن برای افزایش هر دو نوع انگیزه مناسب است؛ اما برای بهبود انگیزش بیرونی باید چشمانداز حال جبرگرا کاهش یابد. درمجموع بهترین چشمانداز زمان برای بهبود انگیزش چشمانداز آینده است.