دکتراسماعیل سعدی پور(بیابانگرد)؛ دکترحسین زارع؛ ناهید قنبریها
دوره 3، شماره 10 ، دی 1386، ، صفحه 86-97
چکیده
هدف: حالات خلقی متغیرهای شناختی بسیاری از جمله توجه و حافظه را تحتتأثیر قرار میدهد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر مقایسه نحوه بازشناسی حافظه در افراد افسرده با افراد عادی در میان دانشآموزان تهرانی است. روش: در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان 200 نفر دانشآموز دختر مقطع متوسطه شهر تهران 60 ...
بیشتر
هدف: حالات خلقی متغیرهای شناختی بسیاری از جمله توجه و حافظه را تحتتأثیر قرار میدهد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر مقایسه نحوه بازشناسی حافظه در افراد افسرده با افراد عادی در میان دانشآموزان تهرانی است. روش: در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان 200 نفر دانشآموز دختر مقطع متوسطه شهر تهران 60 دانشآموز انتخاب شدند. کلیه آزمودنیها به گویههای پرسشنامه افسردگی بک (1978)و مجموعه واژگان دارای بارعاطفی افسردگی و خنثی پاسخ دادند.حافظه بازشناسی از طریق بازشناسی واژگان موردارزیابی قرار گرفت.یافتهها: پس از جمعآوری دادهها با استفاده از آزمون tدر سطح 95/0 اطمینان بررسی شد. نتایج نشان داد در افراد افسرده در مقایسه با افراد عادی سوگیری حافظه نسبت به واژگان دارای بار عاطفی معنادار بود. نتیجهگیری: افسردگی در افراد مبتلا منجر به سوگیری حافظهای واژگان و اطلاعات دارای بار عاطفی میشود.