دکتر افسانه توحیدی؛ دکتر داریوش نوروزی
دوره 3، شماره 9 ، مهر 1386، ، صفحه 102-140
چکیده
این پژوهش میزان اثربخشی رسانههای شنیداری- دیداری متحرک مختلف بر مفهوم سازی مفاهیم درس فیزیک- مبحث نیرو در یادگیرندگان سال اول راهنمایی را مورد بررسی قرار داده است. هدف کلی مقایسۀ اثربخشی سه رسانۀ تلفیقی (ترکیب آموزش برنامهای اسکینر، مراحل یادگیری گانیه، و طرح درس روزانه)، رسانۀ آموزشی دانشیار (موجود در مراکز فروش)، و رسانۀ ...
بیشتر
این پژوهش میزان اثربخشی رسانههای شنیداری- دیداری متحرک مختلف بر مفهوم سازی مفاهیم درس فیزیک- مبحث نیرو در یادگیرندگان سال اول راهنمایی را مورد بررسی قرار داده است. هدف کلی مقایسۀ اثربخشی سه رسانۀ تلفیقی (ترکیب آموزش برنامهای اسکینر، مراحل یادگیری گانیه، و طرح درس روزانه)، رسانۀ آموزشی دانشیار (موجود در مراکز فروش)، و رسانۀ انسانی (معلم) با یکدیگر بود. طرح این پژوهش آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون چندگروهی است. جامعۀ آماری شامل تمامی یادگیرندگان پسر و دختر سال اول راهنمایی شهر کرمان در سال تحصیلی87- 1386 بود. روش نمونهگیری شش کلاس در شش مدرسۀ راهنمایی مختلف به صورت تصادفی خوشهای و ابزار گردآوری دادهها آزمون پیشرفت تحصیلی فیزیک چهارگزینهای پژوهشگر ساخته بود که به صورت پیشآزمون و پسآزمون در گروههای آزمایشی (دانشیار و تلفیقی) و گروههای گواه (انسانی) اجرا شد. برای تعیین میزان اثربخشی هر رسانه بر مفهوم سازی این مراحل به ترتیب اجرا شد: اجرای پیشآزمون، اعمال متغیر مستقل (اجرای آموزش توسط رسانه)، و اجرای پسآزمون. برای تحلیل داده های بدست آمده از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج دادههای توصیفی نشان داد یادگیرندگان پسر و دختر در درس فیزیک ضعیف هستند و رسانۀ تلفیقی بر مفهومسازی مفهومهای فیزیک اثربخش بوده است. نتایج کلی دادههای تحلیلی نشان دادند مفهوم سازی گروههای یادگیرندهای که از طریق رسانۀ تلفیقی آموزش دیده بودند بر مفهوم سازی یادگیرندگانی که از طریق دو رسانۀ انسانی و دانشیار آموزش دیده بودند برتری داشت و مفهومسازی یادگیرندگانی که از طریق رسانۀ انسانی آموزش دیده بودند بر مفهوم سازی گروه های یادگیرنده ای که از طریق رسانۀ دانشیار آموزش دیده اند برتری دارد.