سعید غیاثی ندوشن؛ کامران مالکپور لپری؛ فاطمه رضوی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین جو پردیس دانشگاهی با خوشبینی علمی و استرس تحصیلی در بین دانشجویان بود. روش پژوهش، کمی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان پردیس مرکزی دانشگاه علامهطباطبایی در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 7851 نفر تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس جدول ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین جو پردیس دانشگاهی با خوشبینی علمی و استرس تحصیلی در بین دانشجویان بود. روش پژوهش، کمی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان پردیس مرکزی دانشگاه علامهطباطبایی در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 7851 نفر تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس جدول مورگان تعداد 381 نفر (77 نفر مرد، 116 نفر زن) بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از سه پرسشنامه (جو پردیس دانشگاهی، استرس تحصیلی و خوشبینی علمی) استفاده شد. برای تعیین صحت روایی این ابزارها از نظرات متخصصین و خبرگان در این زمینه استفاده گردید و برای اطمینان از پایایی پرسشنامهها از فرمول ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج بهدست آمده بهترتیب برای هر پرسشنامه 87/0، 81/0 و 86/0 گزارش شد. برای تحلیل داهها از دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در قسمت آمار توصیفی آمارههایی از قبیل میانگین، انحراف معیار و فراوانی و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای کلموگروف اسمیرنف جهت نرمال بودن و از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطۀ بین متغیرها و تعمیم نتایج نمونه به جامعه و از نرم افزار SPSS استفاده شد. طبق یافتههای تحقیق بین جو پردیس دانشگاهی با استرس تحصیلی رابطه منفی معناداری و با خوشبینی علمی رابطهی مثبت معنا داری وجود داشت؛ یعنی هر چقدر که جو همدلانهتر باشد استرس تحصیلی کمتر و خوشبینی علمی بیشتری در بین دانشجویان مشاهده میشود.