خدیجه حاجی حسینلو؛ علی خالق خواه؛ عادل زاهدبابلان؛ مهدی معینی کیا
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی ریاضی و خودپندارهی ریاضی دانشآموزان بود. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل در بین جامعه دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطهی شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 انجام شد. 67 دانشآموز از دو کلاس یک مدرسه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی ریاضی و خودپندارهی ریاضی دانشآموزان بود. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل در بین جامعه دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطهی شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 انجام شد. 67 دانشآموز از دو کلاس یک مدرسه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند که گروه آزمایش 34 نفر و گروه کنترل 33 نفر بودند. در گروه آزمایش از روش یادگیری مشارکتی با تقسیمبندی دانشآموزان به گروههای پیشرفت و در گروه کنترل از روش سنتی سخنرانی استفاده شد. پیشآزمون قبل از اعمال متغیر مداخله و پسآزمون پس از اعمال آزمایشی انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی خودکارآمدی ریاضی میدلتون و میگلی (1997) با ضریب پایایی 87/0 و پرسشنامهی خودپندارهی ریاضی مارش (1983) با ضریب پایایی 89/0 استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) به کمک نرمافزار spss استفاده شد. یافتهها نشان داد بین دو گروه ازلحاظ وجود متغیرهای خودکارآمدی ریاضی و خودپندارهی ریاضی دانشآموزان تفاوت معنیدار وجود دارد؛ به عبارتی نتایج پژوهش حاضر نشان داد یادگیری مشارکتی به روش تقسیمبندی دانشآموزان به گروههای پیشرفت، بر خودکارآمدی ریاضی و خودپندارهی ریاضی دانشآموزان تأثیر معنیداری دارد.