سید عباس رضوی؛ دکتر حسن ملکی؛ دکتر عباس عباسپور؛ دکتر صغری ابراهیمی قوام
دوره 6، شماره 16 ، فروردین 1389، ، صفحه 20-66
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی فعلی یا رسمی دوره ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که برای انجام آن از تحلیل محتوای کیفی و سندکاوی استفاده شده است. بدین منظور راهنمای برنامه درسی تعلیمات اجتماعی، فارسی و تعلیم و تربیتاسلامی (هدیههای آسمان) مورد بررسی قرار گرفته و کتابهای مربوطه به صورت ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی فعلی یا رسمی دوره ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که برای انجام آن از تحلیل محتوای کیفی و سندکاوی استفاده شده است. بدین منظور راهنمای برنامه درسی تعلیمات اجتماعی، فارسی و تعلیم و تربیتاسلامی (هدیههای آسمان) مورد بررسی قرار گرفته و کتابهای مربوطه به صورت عمدتاً کیفی تحلیل و نقادی شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی دوره ابتدایی چندان مطلوب نیست. اهداف مربوطه بیشتر ناظر بر بعد شناختی و عاطفی است و بعد رفتاری یا مهارتی مورد غفلت واقع شده است. محتوای برنامه درسی نیز نتوانسته است فرصت مناسبی برای تربیت سیاسی کودکان مبتنی بر اندیشه مردم سالاری دینی فراهم آورد و نیاز به بازنگری اساسی و جدی دارد. گرچه روشهای آموزش و ارزشیابی پیشنهادی به نظر یادگیرنده محور و فعال هستند، لیکن با توجه به کاستی و ضعف محتوایآموزشی نمیتواند چندان مؤثر باشد. از سوی دیگر به نظر میرسد بین برنامهدرسی تعلیماتاجتماعی، فارسی و هدیههایآسمانی از منظر تربیتسیاسیهماهنگی وجود ندارد.
دکتر نظام هاشمی؛ سید عباس رضوی
دوره 4، شماره 13 ، مهر 1387، ، صفحه 46-72
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی سبکهای هویتی دانشآموزان نوجوان شاهد و عوامل مرتبط با آن بود. بدین منظور، از میان جامعه آماری این مطالعه، 366 دانشآموز نوجوان مدارس دخترانه و پسرانه 12 تا 18 ساله شاهد به روش نمونهگیری طبقهای برگزیده شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه سبکهای هویت، مقیاس کنارآیی نوجوانان، و مقیاس عملکرد خانواده ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی سبکهای هویتی دانشآموزان نوجوان شاهد و عوامل مرتبط با آن بود. بدین منظور، از میان جامعه آماری این مطالعه، 366 دانشآموز نوجوان مدارس دخترانه و پسرانه 12 تا 18 ساله شاهد به روش نمونهگیری طبقهای برگزیده شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه سبکهای هویت، مقیاس کنارآیی نوجوانان، و مقیاس عملکرد خانواده استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که: (1) بین سبکهای هویتی دانش آموزان دختر و پسر به جز در سبک سردرگم/ اجتنابی تفاوت دیده نمیشود. (2) بین سن، برخی از مؤلفههای عملکرد خانواده و سبکهای هویتی رابطه معناداری دیده شد، 3) بین سبکهای هویتی و سبکهای کنار آمدن یا مقابله رابطه معنادار مشاهده شد. نتیجه این که شکلگیری هویت در نوجوانان شاهد تفاوتی با سایر نوجوانان ندارد. از سوی دیگر، نوجوانان دارای هویت موفق در خانوادههایی رشد میکنند که در آنها اعضای خانواده با یکدیگر روابط عاطفی خوبی دارند.