محمد مهدی بابایی منقاری؛ عادل زاهد بابلان؛ مهدی معینی کیا؛ علی خالق خواه
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان با یادگیری ریاضی دانشآموزان متوسطه آمل بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 2950 نفر از دانشآموزان متوسطۀ دوم و سوم ریاضی فیزیک شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 339 نفر دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان با یادگیری ریاضی دانشآموزان متوسطه آمل بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 2950 نفر از دانشآموزان متوسطۀ دوم و سوم ریاضی فیزیک شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 339 نفر دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند که پرسشنامه برگشتی از تعداد 333 نفر قابل تحلیل بود. ابزار پژوهش، بخشی از پرسشنامۀ راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان بود.دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین راهبردهای یادگیری با یادگیری ریاضی دانشآموزان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سهم سازماندهی، خودتنظیمی، تکرار و مرور، بسط معنایی و تفکر انتقادی در پیشبینی میزان یادگیری ریاضی دانشآموزان معنیدار است؛ اما سهم اضطراب امتحان دانشآموزان معنیدار نبود. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که تکرار و مرور، سازماندهی، تفکر انتقادی و بسط معنایی از طریق متغیر خودتنظیمی بر یادگیری ریاضی دانشآموزان اثر غیر مستقیم میگذارد ولی خودتنظیمی بر یادگیری ریاضی دانشآموزان اثر مستقیم میگذارد.
خدیجه حاجی حسینلو؛ علی خالق خواه؛ عادل زاهدبابلان؛ مهدی معینی کیا
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی ریاضی و خودپندارهی ریاضی دانشآموزان بود. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل در بین جامعه دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطهی شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 انجام شد. 67 دانشآموز از دو کلاس یک مدرسه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی ریاضی و خودپندارهی ریاضی دانشآموزان بود. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل در بین جامعه دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطهی شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 انجام شد. 67 دانشآموز از دو کلاس یک مدرسه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند که گروه آزمایش 34 نفر و گروه کنترل 33 نفر بودند. در گروه آزمایش از روش یادگیری مشارکتی با تقسیمبندی دانشآموزان به گروههای پیشرفت و در گروه کنترل از روش سنتی سخنرانی استفاده شد. پیشآزمون قبل از اعمال متغیر مداخله و پسآزمون پس از اعمال آزمایشی انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی خودکارآمدی ریاضی میدلتون و میگلی (1997) با ضریب پایایی 87/0 و پرسشنامهی خودپندارهی ریاضی مارش (1983) با ضریب پایایی 89/0 استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) به کمک نرمافزار spss استفاده شد. یافتهها نشان داد بین دو گروه ازلحاظ وجود متغیرهای خودکارآمدی ریاضی و خودپندارهی ریاضی دانشآموزان تفاوت معنیدار وجود دارد؛ به عبارتی نتایج پژوهش حاضر نشان داد یادگیری مشارکتی به روش تقسیمبندی دانشآموزان به گروههای پیشرفت، بر خودکارآمدی ریاضی و خودپندارهی ریاضی دانشآموزان تأثیر معنیداری دارد.
علی خالق خواه؛ محمد مهدی بابائی منقاری
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه دانشآموزان متوسطه شهرستان آمل بود. روش تحقیق، از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، به صورت طرح کاربردی بود. جامعه آماری 11532 نفر از دانشآموزان و نمونهی پژوهش، 390 دانشآموز متوسطه بودند که بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه دانشآموزان متوسطه شهرستان آمل بود. روش تحقیق، از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، به صورت طرح کاربردی بود. جامعه آماری 11532 نفر از دانشآموزان و نمونهی پژوهش، 390 دانشآموز متوسطه بودند که بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه اضطراب رایانهی هاینس، گلاس و نایت، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو و پرسشنامه خودکارآمدی رایانه مورفی، کوور و اوون بود.؛ دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به روش همزمان و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای SPSS21 و LISREL8.80 تحلیل شدند. بین اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه رابطه منفی و بین ویژگیهای شخصیتی با خودکارآمدی رایانه رابطه وجود داشت. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که برونگرایی، گشودگی، توافق، باوجدان بودن واضطراب رایانه، خودکارآمدی رایانه را پیشبینی میکنند. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که برونگرایی، گشودگی، اضطراب رایانه و باوجدانبودن از طریق متغیر توافق بر خودکارآمدی رایانه اثر غیرمستقیم میگذارد؛ ولی توافق بر خودکارآمدی رایانه دانشآموزان اثر مستقیم میگذارد. از سوی دیگر برونگرایی، گشودگی و اضطراب رایانه از طریق باوجدانبودن بر توافق اثر غیرمستقیم میگذارد ولی باوجدانبودن بر توافق اثر مستقیم میگذارد. یافتههای حاصل از این پژوهش بر کاربرد ویژگیهای شخصیتی و اضطراب رایانه در خودکارآمدی رایانه دانشآموزان تأکید دارد.