سیده ماهرخ موسوی؛ مهناز اخوان تفتی؛ علیرضا کیامنش؛ ملوک خادمی اشکذری
دوره 10، شماره 34 ، دی 1393، ، صفحه 127-153
چکیده
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامه یادگیری به کمک همسالان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان هنرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 979 نفر (519 دختر و 460 پسر)؛ در 19 هنرستان و 39 کلاس به پرسشنامه یادگیری به کمک همسالان پاسخ دادند. ضریب پایایی و همسانی درونی پرسشنامه ...
بیشتر
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامه یادگیری به کمک همسالان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان هنرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 979 نفر (519 دختر و 460 پسر)؛ در 19 هنرستان و 39 کلاس به پرسشنامه یادگیری به کمک همسالان پاسخ دادند. ضریب پایایی و همسانی درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوایی، روایی سازه و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و 3 عامل استخراج شد که در دخترها مجموعاً 81/44% و در پسرها 40/46% و در نمونه کل مجموعاً 56/45% از واریانس کل پرسشنامه را تبیین کردند. یافتهها نشان داد که این پرسشنامه قادر است 3 عامل آموزش به کمک همسالان، ارتباط با همسالان و احساس تعلق به گروه همسال را اندازهگیری کند؛ بنابراین این پرسشنامه میتواند برای سنجش یادگیری به کمک همسالان برای دانشآموزان دختر و پسر به طور جداگانه و نیز در نمونه کل به کار رود.
انسیه مرادی؛ مهناز اخوان تفتی
دوره 9، شماره 28 ، تیر 1392، ، صفحه 122-139
چکیده
هدف این پژوهش تعیین عوامل موثر بر رضایت دانشآموزان شاخه نظری دوره متوسطه از انتخاب رشته شان بوده است. جامعه پژوهشی شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر سال دوم دورهی متوسطه نظری است که در سال تحصیلی 88-89 مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 209 نفراز آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند که تعداد 14 نفراز ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین عوامل موثر بر رضایت دانشآموزان شاخه نظری دوره متوسطه از انتخاب رشته شان بوده است. جامعه پژوهشی شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر سال دوم دورهی متوسطه نظری است که در سال تحصیلی 88-89 مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 209 نفراز آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند که تعداد 14 نفراز آنان به صورت تصادفی در مصاحبه مشارکت کردند. به منظور گردآوری دادهها از یک پرسشنامه چهار ارزشی شامل بیست سوال، به همراه مصاحبه استفاده گردید. روائی پرسشنامه توسط سه تن از اساتید تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 89/0 تعیین گردید.همچنین در راستای پژوهش دو پرسش و شش فرضیه مطرح گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه پژوهش از قبیل معدل سال گذشته آنان و میزان تحصیلات پدر و مادر دانشآموزان و آمار استنباطی شامل مجذورکا، آزمون ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان صورت گرفت. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری میان رضایت دانشآموزان و متغیر علاقه شخصی و همبستگی منفی و معناداری میان رضایت دانشآموزان و کیفیت خدمات مشاورهای و نحوه انتخاب رشته در سطح خطای کمتر از 01/0 وجود دارد. اما رابطه این متغیر با متغیرنظر والدین در سطح خطای کمتر از 05/0 معنادار نمی باشد. نتایج آزمون مجذورکا نیزنشان داد که بین تناسب رشته تحصیلی با توانائیهای دانشآموزان و رضایت آنان از انتخاب رشتهاشان رابطه معناداری وجود دارد.همچنین نتایج بیانگر وجود ارتباط بین اولویت شغلی آینده و رضایت از انتخاب رشته بوده است. در این پژوهش عوامل موثر بر رضایت از انتخاب رشته به ترتیب، علاقه شخصی، اولویت شغلی آینده و توصیه مشاور بوده و نظر والدین کمترین نقش را داشته است.علاوه بر آن نتایج مجذور کا نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسراز لحاظ میزان رضایت از انتخاب رشته خویش تفاوت معناداری وجود ندارد.اما بین دانشآموزان رشتههای مختلف نظری از لحاظ میزان رضایت از انتخاب رشته خویش تفاوت معناداراست بدین صورت که بیشترین رضایت را دانشآموزان رشته علومانسانی و کمترین رضایت را دانشآموزان رشته علوم ریاضی- فیزیک ازانتخاب رشته شان دارند.از یافتههای دیگر این پژوهش رضایت دانشآموزان از الزام انتخاب رشته در سال اول دبیرستان بوده است.