اثربخشی متن‌های توضیحی، تکذیبی و تکمیلی بر تغییر مفهومی و هیجان‌های معرفتی دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی

زهرا چراغی خواه؛ پروین کدیور؛ حمیدرضا حسن آبادی؛ مهدی عربزاده

دوره 18، شماره 64 ، تیر 1401، ، صفحه 7-31

https://doi.org/10.22054/jep.2021.59029.3281

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر متن‌های توضیحی، تکذیبی و تکمیلی بر تغییرمفهومی و هیجان‌های‌معرفتی دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی است که با روش آزمایشی صورت پذیرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان ششم ابتدایی پسر منطقه 17 تهران است. ازبین مدارس ناحیه مذکور، دو مدرسه به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. نمونه شامل 78 داوطلب ...  بیشتر

نقش واسطه‌گری خودکارآمدی در ارتباط بین سبکهای دلبستگی و سبکهای اسنادی با پیشرفت‌تحصیلی دانش‌آموزان

کرامت الله جلیل نصرآباد سفلی؛ پروین کدیور؛ غلامرضا صرامی

دوره 16، شماره 57 ، مهر 1399، ، صفحه 97-118

https://doi.org/10.22054/jep.2021.35224.2376

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه‌گری خودکارآمدی در ارتباط بین سبک های دلبستگی و سبک های اسنادی با پیشرفت‌تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر یاسوج است . جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان متوسطه دوم مشغول به تحصیل شهر یاسوج در سال تحصیلی 96-95بودکه به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای به تعداد523 نفر انتخاب گردیدند.برای گردآوری ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
پیش بینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجی‌گری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی

فاطمه امامقلی وند؛ پروین کدیور؛ حسن پاشا شریفی

دوره 15، شماره 52 ، تیر 1398، ، صفحه 155-181

https://doi.org/10.22054/jep.2019.34325.2350

چکیده
  هدف از این پژوهش پیش‌بینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجی‌گری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی بود. روش تحقیق همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. از کلیه دانش‌آموزان دختر 16 تا 18 ساله مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تعداد 518 نفر به شیوه تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ...  بیشتر

تأثیر آموزش مبتنی بر رویکرد نوشتن برای یادگیری (WTL) در ارتقاء سطح یادگیری و تفکر دانشجویان

آمنه عالی؛ علی اکبر سیف؛ پروین کدیور؛ علی دلاور

دوره 10، شماره 34 ، دی 1393، ، صفحه 1-21

چکیده
   این پژوهش به منظور تعیین میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر تکالیف نوشتاری بر سطح یادگیری و تفکر تأملی دانشجویان انجام گرفت. آموزش مبتنی بر تکالیف نوشتاری به عنوان متغیر مستقل در دو سطح تکالیف کوتاه نوشتاری و مقاله نویسی تحلیلی اجرا شد. با استفاده از طرح گروه‌های نامعادل با پیش آزمون و پس آزمون، 115 نفر از دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی ...  بیشتر