بهروز ناظمی پور؛ عباس رحیمی نژاد؛ الهه حجازی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی با تأکید بر یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی دانشجویان می باشد.پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 350 نفر بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر از ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی با تأکید بر یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی دانشجویان می باشد.پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 350 نفر بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی تعیین گردید. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه لنگرگاههای شغلی شاین، فرم کوتاه ویژگیهای شخصیتی نئو و پرسشنامه یادگیری فردی بود. اعتبار پرسشنامهها در مطالعات متعدد داخلی و خارجی تأیید شده است. با مطالعه آزمایشی روی 30 نفر از دانشجویان پایایی پرسشنامههای آرزوهای شغلی و ویژگیهای شخصیتی و یادگیری فردی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 86/0 و 90/۰ به دست آمد. دادهها توسط نرمافزار spss و Amosر دو بخش آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر) تجزیهوتحلیل شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد ، که ویژگیهای شخصیتی در سطح خطای 05/0>p با آرزوهای شغلی رابطه معنادار دارند. افزون بر این اثر مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر یادگیری فردی مثبت و معنادار میباشد. علاوه بر این اثر مستقیم یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی معنادار است. همچنین اثر غیرمستقیم ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی مثبت و معنادار بود. در انتها بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که افراد با شناخت ویژگیهای شخصیتی و میزان یادگیری فردی و تأثیر آنها بر آرزوهای شغلی، میتوانند به انتخاب شغل مناسب دست یابند.
عباس رحیمی نژاد؛ نسترن مرتضایی
چکیده
با توجه به اهمیت ویژگیهای شخصیتی در تحول سبکهای هویت، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش گشودگی به تجربه در پیشبینی سبکهای هویت و تعهد صورت گرفتهاست. در این راستا از طریق مطالعهی همبستگی 115نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و زیر مقیاس گشودگی به تجربه از پرسشنامهی شخصیت کاستا و مک کری ...
بیشتر
با توجه به اهمیت ویژگیهای شخصیتی در تحول سبکهای هویت، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش گشودگی به تجربه در پیشبینی سبکهای هویت و تعهد صورت گرفتهاست. در این راستا از طریق مطالعهی همبستگی 115نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و زیر مقیاس گشودگی به تجربه از پرسشنامهی شخصیت کاستا و مک کری (NEOPI-R) و مقیاس سبکهای هویت برزونسکی (4-ISI) بر روی آنها اجرا شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد، بین تخیلات و سبک هویت اطلاعاتی رابطهی منفی معنادار و بین عقاید و سبک هویت اطلاعاتی رابطهی مثبت معنادار برقرار است. همچنین رابطهی منفی معناداری بین نمرهی کلی گشودگی به تجربه، عقاید، زیبایی شناختی و ارزشها با سبک هویت هنجاری مشاهده شد. علاوه بر این عقاید و زیباییشناختی دارای رابطهی منفی معنادار با سبک هویت سردرگم اجتنابی بود و رابطهی مثبت معناداری نیز بین عقاید و تعهد مشاهده شد. بهعلاوه نتایج نشان داد، عقاید و احساسات بهطور مستقیم و تخیلات، بهطور معکوس تغییرات سبک هویت اطلاعاتی و نمرهی کلی گشودگی به تجربه بطور معکوس و احساسات بطور مستقیم تغییرات سبک هویت هنجاری؛ و تنها عقاید بطور معکوس سبک هویت سردرگم اجتنابی را پیشبینی میکند. همچنین عقاید بطور مستقیم و ارزشها بهطور معکوس تغییرات تعهد را پیشبینی میکنند. یافتههای مطالعهی حاضر بیانگر این نکته است که ویژگی شخصیتی گشودگی به تجربه نقش مهمی را در تحول سبکهای هویت و تعهد ایفاء میکند.