مراد عبدی ورمزان؛ فتانه حسنی جعفری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش ابعاد زورگویی در نوجوانان انجام گرفت. روش مورداستفاده در ساخت مقدماتی گویهها مبتنی بر مطالعه کتابخانهای مفاهیم نظری و اعتباریابی از طریق متخصصان با استفاده از ضریب نسبی روایی محتوا (لاوشه، 1975) و شاخص روایی محتوا (والتز و باسل، 1981) بود. برای بررسی اعتبار و نیز ساختار عاملی مقیاس از مدلیابی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش ابعاد زورگویی در نوجوانان انجام گرفت. روش مورداستفاده در ساخت مقدماتی گویهها مبتنی بر مطالعه کتابخانهای مفاهیم نظری و اعتباریابی از طریق متخصصان با استفاده از ضریب نسبی روایی محتوا (لاوشه، 1975) و شاخص روایی محتوا (والتز و باسل، 1981) بود. برای بررسی اعتبار و نیز ساختار عاملی مقیاس از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از روش کمترین مربعات جزئی استفاده گردید. در بررسی روایی محتوایی از نظر متخصصان تعداد 40 گویه تهیه گردید و 35 گویه آن به تائید رسید. در بررسی اولیه با حجم نمونه 48 نفری، 3 گویه حذف و 32 گویه باقی ماند که مقیاس اولیه را تشکیل میداد. جامعه موردمطالعه تمام نوجوانان ایرانی در دامنه سنی 12 تا 19 سال بودند. نمونهگیری به شیوه در دسترس انجام گرفت و حجم نمونه 639 نفر بود. بررسی دادهها در تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که 29 گویه بار عاملی قابلقبول نشاندادهاند و 3 گویه دیگر که فاقد بار عاملی موردقبول بودند، حذف شد. بررسی دادهها حاکی از آن بود که ساختار 3 عاملی بهترین برازش را در مدل ساختاری دارد و در مجموع 53/99 درصد از واریانس را تبیین میکند. تحلیل عاملی تأییدی و بررسی روایی و اعتبار گویههای باقیمانده نشان دادند که مقیاس سنجش ابعاد زورگویی در نوجوانان یک مقیاس خودگزارشی قابلاعتماد برای استفاده در پژوهشهای مربوط به سنجش شیوع و تمایل به زورگویی و برتریطلبی است.