یوسف دهقانی؛ نگین مجدبان؛ سید علی افشین؛ مهدی فرازجا
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر برنامهریزی و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری صورت گرفت. این پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون -پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود.جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر با اختلال یادگیری پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی ارجاع دادهشده از سوی مدارس به مرکز اختلال یادگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر برنامهریزی و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری صورت گرفت. این پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون -پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود.جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر با اختلال یادگیری پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی ارجاع دادهشده از سوی مدارس به مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش بوشهر بود که از بین آنها به روش نمونهگیری در دسترس، 52 نفر که ویژگیهای لازم از نظر ملاکهای ورود را داشتند فهرست و سپس ۴۰ دانشآموز پس از تشخیص اختلال یادگیری، انتخاب و بهشکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه در هر گروه ۲۰ نفر گمارش شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون برج لندن و آزمون ویسکانسین استفاده شد. تمرینهای آموزش ذهنآگاهی در 8 جلسه 60 دقیقهای یکبار در هفته به آزمودنیهای گروه آزمایش ارایه شد و گروه کنترل هیچگونه آموزش درمانی دریافت نکرد؛ سپس بعد از 2 ماه پس از یک دوره 10 روزه از آنها آزمون پیگیری به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش ذهنآگاهی بر برنامهریزی و انعطافپذیریشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اثر داشته و این تاثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند(001/0p<). در مجموع میتوان بیان کرد که از آموزش ذهنآگاهی میتوان به عنوان مداخله کاربردی و موثر بخصوص برای بهبود برنامهریزی و انعطافپذیریشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری استفاده گردد.