• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه روان شناسی تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1396)
دوره دوره 12 (1395)
شماره شماره 42
شماره شماره 41
شماره شماره 40
شماره شماره 39
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
بادله, علیرضا. (1395). تأثیر تابلوهای الکترونیکی بر یادگیری و یادداری مهارت‌های خواندن و شنیدن درس زبان انگلیسی. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 12(41), 29-58. doi: 10.22054/jep.2016.7018
علیرضا بادله. "تأثیر تابلوهای الکترونیکی بر یادگیری و یادداری مهارت‌های خواندن و شنیدن درس زبان انگلیسی". فصلنامه روان شناسی تربیتی, 12, 41, 1395, 29-58. doi: 10.22054/jep.2016.7018
بادله, علیرضا. (1395). 'تأثیر تابلوهای الکترونیکی بر یادگیری و یادداری مهارت‌های خواندن و شنیدن درس زبان انگلیسی', فصلنامه روان شناسی تربیتی, 12(41), pp. 29-58. doi: 10.22054/jep.2016.7018
بادله, علیرضا. تأثیر تابلوهای الکترونیکی بر یادگیری و یادداری مهارت‌های خواندن و شنیدن درس زبان انگلیسی. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 1395; 12(41): 29-58. doi: 10.22054/jep.2016.7018

تأثیر تابلوهای الکترونیکی بر یادگیری و یادداری مهارت‌های خواندن و شنیدن درس زبان انگلیسی

مقاله 3، دوره 12، شماره 41، پاییز 1395، صفحه 29-58  XML اصل مقاله (663 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2016.7018
نویسنده
علیرضا بادله
استادیار تکنولوژی آموزشی دانشگاه فرهنگیان
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تابلوی هوشمند و استفاده از روش‌های تدریس گرامر ـ ترجمهو شنیداری – گفتاریدر فرایند یادگیری-یادداری (یادسپاری) درس زبان انگلیسی پایه اول دوره دوم متوسطه در مدارس هوشمند بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 95-94 به مشغول به تحصیل بودند. کل دانش آموزان این مقطع 17820 نفر را شامل می‌شدند که از این تعداد 10051 نفر پسر و 7769 نفر دختر، می‌باشند. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و نمونه‌گیری در دسترس و روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با دو گروه گواه و آزمایش بود. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی شامل شاخص‌های مرکزی چون میانه، میانگین و شاخص‌های پراکندگی چون انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تی مستقل برای بررسی همگنی گروه‌های کنترل و آزمایش و از تحلیل واریانس دوطرفه برای مقایسه نمرات دو گروه و از نرم­افزار SPSS استفاده شد و در نهایت، تفاوت فرایند یادگیری – یادداری در دو گروه آزمایش و گواه در استفاده از تابلوی الکترونیکی کاملاً مشهود و چشم‌گیر بود؛ همچنین استنباط می‌شود که آموزش به‌وسیله تابلوی هوشمند در کنار روش تدریس شنیداری – گفتاری در امر یادگیری و یادداری مهارت شنیدن تأثیر دارد و این تأثیر بیشتر از میزان کاربرد تابلوی هوشمند در کنار استفاده از روش گرامر ـ ترجمه، در بهبود فرایند یادگیری –یادداری مهارت خواندن می‌باشد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: تابلوی هوشمند؛ مهارت‌های خواندن و شنیدن درس زبان انگلیسی؛ یادگیری-یادداری
مراجع

افضل نیا، محمدرضا. (1392). تکنولوژی آموزشی یا تکنولوژی یادگیری. رشد تکنولوژی آموزشی، 1، 29، 5-4

امام جمعه، طیبه. (1386). مطالعه تطبیقی تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی آموزش عمومی کشورهای منتخب. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

اندرسون، ترمی؛ و الومی، فتی. (1385)، یادگیری الکترونیکی از تئوری تا عمل، ترجمه بی بی عشرت زمانی و سید امین عظیمی، تهران، انتشارات مدارس هوشمند.

بایرم، الف؛ و بینگهام، م. (1385). تلفیق فناوری در مدارس، ترجمه­ی نونا حسن‌پور اینانلو. رشد تکنولوژی آموزشی، دوره بیست ویکم، شماره 8، اردیبهشت.

بروس‌ جویس. و دیگران‌. (1375). الگوهای‌ تدریس‌، ترجمه‌ م. الف. بهرنگی‌. تهران‌: کمال، چاپ‌ نهم‌

بروس، جویس؛ و همکاران. (1385). الگوهای یادگیری، ترجمه م، مهرمحمدی و همکاران. تهران: سمت

بروور ای. دبلیو؛ و دوژونج، ژا. (2001). به‌سوی یادگیری بر خط (الکترونیکی) (گذر از تدریس سنتی و راهبردهای ارتباطی آن)، ترجمه فریده مشایخ و عباس بازرگان)1382). تهران: آگه.

حجتی، الهام. (1388). مهارت‌های مورد نیاز معلمان در عصر دانایی. مقاله همایش معلم در عصر دانایی

حداد، وادی؛ و دراکسلر، الکساندرا. (1384). فناوری برای آموزش، ترجمه سرکار آرانی، محمدرضا.و مقدم، علیرضا. تهران: نشرنی

حیدری، غلامحسین؛ ملانلو، یاسمن؛ نیازی آذری، مرضیه؛ و جعفری گلوجه، عبداله. (1389). مقایسه تأثیر تدریس زبان انگلیسی با نرم‌افزار آموزشی و شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1، 1، 115-103

خانی کردآبادی، مجتبی؛ و خانی کرد آبادی، اکرم. (1393). استفاده هوشمندانه از تابلوی هوشمند. رشد تکنولوژی آموزشی، 7، 29، 23-20

خدادادی، مهدی. (1393). تدوین محتوای آموزش الکترونیکی بر اساس مدل‌های سواد اطلاعاتی. رشد تکنولوژی آموزشی، 7، 29، 13-10.

داگلاس برآون، اچ. (1941). اصول یادگیری و آموزش زبان انگلیسی، ترجمه منصور فهیم(1381). تهران: رهنما

داودنیا، بهزاد. (1391). بررسی تطبیقی مدارس هوشمند دوره متوسطه در کشورهای استرالیا، مالزی و ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

دی. آر گریسون؛ و اندرسون، تری. (1383). یادگیری الکترونیکی در قرن 21، ترجمه محمد. عطاران.(1950). تهران: موسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.

دیناروند، حسین. (1382). مدارس در عصر اطلاعات، رشد تکنولوژی آموزشی 19، 9، تابستان.

ستاری، صدرالدین؛ و محمدی، پروین. (1390). بررسی رابطه میزان استفاده از فن‌آوری اطلاعات و موفقیت آموزشی.

عبدالهی، حسن. (1380). بررسی موانع بهره‌گیری از تکنولوژی آموزشی در فرایند یاددهی-یادگیری از دیدگاه معلمان ناحیه یک استان قم. رشته تحصیلی علوم تربیتی و گرایش برنامه‌ریزی درسی.

عطاران، محمد. (1391). وضعیت تکنولوژی آموزشی در فنلاند. مدرسه فردا، 9، 66،7 - 3.

عطاران، محمد. (1391). تجربه‌های جهانی در آموزش. مدرسه فردا، 9، 65،5 - 3.

مک‌دونالد، ژانت. (1950). راهنمای یادگیری و تدریس تلفیقی، ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و وحید صالحی.(1388) تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.

یغما، عادل. (1383). بازنگری در مفهوم و مبانی فناوری آموزش. رشد تکنولوژی آموزشی، دوره بیستم، شماره 6، اسفند.

Abraham, L. B. (2001). The effects of multimedia on second language vocabulary learning and reading comprehension. (Doctoral dissertation, The University of New Mexico). Retrievable from the University of South Florida Scholar Commons, http: //scholarcommons. usf. edu/ cgi/ viewcontent. cgi? article=3477 & context=etd

Anderson, J.R. (1995). Learning and memory: An Integrated approach, New York: Wiley and Sons.

Atwell, N. (1998). In the middle: New understandings about writing, reading, and learning, (2d ed.). Portsmouth, NH: Boynton/Cook.

Backwell, J. (2000). Multimedia Application in Education. Available at//http: //web.mala.bc.ca/seeds/mm/

Brown, L. Wis., & Harcleroad, a. v. (2000). Instruction, Technology Media and Methods, New York, Fifth Edition.

Brumfit, C. (1984). Communicative Methodology in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Celec-Murcia, M., & Mc Intosh, L. (1979). Teaching English as a Second or Foreign Language. Rowley, Mass: Newbury House Publishers.

Chastain, K. (1976). Developing Second-Language Skills (Theory & practice), Chicago: Rand-McNally.

Dummett, M. (1990). Language and Communication. In A. George (ED.), Reflections on Chomsky (pp.192-212). Massachusetts: Basil Blackwell.

Groof, J., & Mouza. (2008). A Framework for Addressing Challenges to Classroom Technology Use.  AACE Journal, Vol. 16, No.1, PP 46-21.

Halpern, D. F., & Hakel, M. D. (2002). Learning that lasts a lifetime: Teaching for longterm retention and transfer. New Directions for Teaching and Learning, 89, 3-7.

Krashen, S. T. (1988). Second Language Acquisition and Second Language Learning. London: Prentice Hall.

Larsen-freeman, D. (1986). Techniques and principles in language teaching. New York: Oxford University press.

Lynch J. P. (2014). Teaching with Multimedia. Available at <http: //jeffline.tju.edu/CWIS/OAC/medibytes/spring93/medibytes_article.html

Murdock, R. L. (1971). )Concept learning and retention: Effects of presentation methods and learning procedure for different intelligence levels. Available at:

Murray, D. E. (2001). Changing technologies, changing literacy communities? Language Learning & Technology, 4(2), 43-58.

Odlin, T. (1989). language Transfer. Cambridge. Cambridge University Press

Ramiszowski, A. J. (1972). APLET year book of education and instructional technology, Published for the Association for Programmed Learning and education technology (APLET), London: kogan book

Redway, K. (1993). How to be a Rapid Reader: 6 steps to Increased Speed and Concentration. USA: NTC Publishing Group.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 941
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.