• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه روان شناسی تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1396)
دوره دوره 12 (1395)
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
شماره شماره 26
شماره شماره 25
شماره شماره 24
شماره شماره 23
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
بیرامی, منصور, هاشمی, تورج, فتحی اذر, اسکندر, علائی, پروانه. (1391). قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم- دانش‏آموز. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 8(26), 152-175.
منصور بیرامی; تورج هاشمی; اسکندر فتحی اذر; پروانه علائی. "قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم- دانش‏آموز". فصلنامه روان شناسی تربیتی, 8, 26, 1391, 152-175.
بیرامی, منصور, هاشمی, تورج, فتحی اذر, اسکندر, علائی, پروانه. (1391). 'قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم- دانش‏آموز', فصلنامه روان شناسی تربیتی, 8(26), pp. 152-175.
بیرامی, منصور, هاشمی, تورج, فتحی اذر, اسکندر, علائی, پروانه. قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم- دانش‏آموز. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 1391; 8(26): 152-175.

قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم- دانش‏آموز

مقاله 7، دوره 8، شماره 26، زمستان 1391، صفحه 152-175  XML اصل مقاله (278 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
منصور بیرامی1؛ تورج هاشمی1؛ اسکندر فتحی اذر2؛ پروانه علائی3
1- دانشیار گروه روان‏شناسی، دانشگاه تبریز
2- استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
3دانشجوی دوره دکتری روان‏شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز P.Alaie@yahoo.com
چکیده
قلدری یک نوع خشونت سطح پائین به شمار می‏آید که اخیراً مورد توجه پژوهشگران و روان‏شناسان حیطه‏ی تربیتی قرار گرفته است و به دو صورت نمود می‏یابد: قلدری سایبری و سنتی. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع قلدری و رابطه‏ی آن با کیفیت ارتباط
معلم- دانش‏آموز در بین نوجوانان دختر مقطع راهنمایی مدارس دولتی شهر تبریز و نیز، مقایسه‏ی این متغیرها در پایه‏های مختلف تحصیلی دانش‏آموزان انجام شد. برای تحقق اهداف این پژوهش توصیفی- رابطه‏ای، 397 دانش‏آموز دختر مدارس راهنمایی شهر تبریز (90-1391) با شیوه‏ی نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای چندمرحله‏ای انتخاب شده و به مقیاس قلدری (BS، پاتچین و هیندوجا، 2011) و پرسشنامه‏ی ارتباط معلم– دانش‏آموز (IT-SR، مورری و زوواک، 2011) پاسخ گفتند. تحلیل داده‏ها با نرم‏افزار SPSS، میزان بروز رفتار قلدری در یک ماه اخیر را 2/64 % بدست آورد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین قلدری و اشکال سنتی و سایبری آن با کیفیت ارتباط معلم- دانش‏آموز رابطه‏ی منفی نشان داد (01/0>P). بر حسب نتیجه‏ی آزمون رگرسیون چندگانه، عوامل بیگانگی و ارتباط با معلم 19 % تغییرات قلدری را پیش‏بینی نمودند و عامل بیگانگی (32/0-=ß) متغیر پیش‏بین بهتری بود. همچنین، مبتنی بر نتایج تحلیل واریانس یک‏طرفه، قلدری در میان دانش‏آموزان پایه دوم و سوم نسبت به پایه اول شایع‏تر بوده و کیفیت ارتباط آنان با معلمان خویش نیز، منفی‏تر بود. با در نظر گرفتن نتایج تحقیق، توجه مضاعف بر کیفیت ارتباط معلم- دانش‏آموز برای کاهش رفتار قلدری و ناسازگاری‏های دانش‏آموزان دختر پیشنهاد می‏گردد.
کلیدواژه ها
قلدری سنتی؛ قلدری سایبری؛ قلدری در مدرسه؛ کیفیت ارتباط معلم؛ دانش‏آموز؛ نوجوان؛ دختر
مراجع

الویس، د. (1389). شناخت دنیای کودکان. قلدری در مدرسه. (ترجمه‏ی نادر باقری. انتشار به زبان اصلی: 1993). مشهد: شرکت به‏نشر (آستان قدس رضوی).

کریمی، ب. ؛ فتحی آذر، ا. (1385). تأثیر برخورد مناسب معلم بر سبک‏های مقابله‏ای بدرفتاری و ضداقتدار دانش‏آموزان مقطع ابتدایی. دانشور رفتار، دانشگاه شاهد. 18: صص 21-32.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,038
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 444
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.