راهبردهای یادگیری زبان دوم:در جستجوی نمایه‏ای برای زبان فارسی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 - استادیار دانشگاه علامه طباطبائی rezasahraee@yahoo.com

2 - کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان

چکیده

پژوهش‏حاضر از نوع کاربردی
می‏باشد و به شناسایی راهبردهای ‏یادگیری زبان‏فارسی (به عنوان زبان دوم) در میان
فارسی‏آموزان خارجی می‏پردازد. راهبردهای یادگیری زبان عملکردهایی هستند‏که
استفاده از آنها از سوی دانش‏آموز فرآیند یادگیری را آسان‏تر، سریع‏تر، لذت بخش‏تر
و موثرتر ساخته، انتقال یادگیری به موقعیت‏های جدید را ممکن می‏سازد (آکسفورد،
1990)
. بر اساس پژوهش‏های مختلف، استفاده
از این راهبردها در یادگیری مهارت‏های زبان تاثیر بسزایی دارد. در حوزه آموزش و
یادگیری زبان انگلیسی و همچنین در زبان‏های مختلف راهبردهای یادگیری زبان مورد
بررسی و شناسایی قرار گرفته‏اند ولی در زبان فارسی به بررسی راهبردهای شناختی و
فراشناختی (و اکثرا در میان فارسی‏زبانان) اکتفا شده است. لذا ضروری به نظر می‏رسید
که در حوزه آموزش زبان

کلیدواژه‌ها


متولی، سید محمد. (1376). بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر خواندن، درک مطلب و سرعت یادگیری دانش‏آموزان کلاس‏های اول دبیرستان‏های دخترانه شهرستان فردوس. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبائی.