نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم

2 کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی

چکیده

این ‏پژوهش به ‏منظور ‏بررسی ‏تأثیر‏ چند‏رسانه‏ای، صدا و رنگ‏ بر عملکرد ‏امواج‏ مغزی‏ دانشجویان پسر ‏دوره‏ کارشناسی ‏صورت‏ گرفت. روش‏ پژوهش ‏در‏ چار چوب ‏تحقیقات ‏آزمایشی/‏آزمایشگاهی و از ‏نوع‏تحقیق درون‏‏آزمودنی است. جامعه‏آماری شامل ‏دانشجویان ‏کارشناسی پسر دانشگاه تربیت معلم تهران است. براساس نمونه‏گیری تصادفی تعداد 14 نمونه در دسترس که همگی مذکر بودند، برای این پژوهش انتخاب‏شدند. برای جمع‏آوری اطلاعات به‏عنوان ابزار‏سنجش و ثبت امواج‏مغزی از دستگاه الکتروآنسفالوگرام دیجیتالی SD-C24 استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد که چندرسانه‏ای بر انواع امواج مغزی تأثیر‏گذار است، گرچه بین صدا و چندرسانه‏ای‏ها در امواج آلفا و بتا تفاوت معنی‏داری وجود نداشت. رنگ نیز در مقایسه با دو متغیر دیگر تأثیر‏گذار بود. لذا در طراحی نرم افزار‏ها، فیلم‏های آموزشی و امور تبلیغاتی نقش هر یک از موارد ذکر شده باید در نظرگرفته شود. چون یادگیری پس از تغییر رفتار نمایان می‏شود و این‏ها تغییرات فیزیکی است که در نتیجه یادگیری در مغز انسان به وجود می‏ّآیند.
 

کلیدواژه‌ها

 
مکوندحسینی، شاهرخ؛ آزادفلاح، پرویز؛ رسول‏زاده طباطبائی، کاظم؛  قنادیان لادانی، حسن .(1386). ناقرینگی فعالیت نواحی پیشین و پسین قشر مغز در ارتباط با هیجان. فصلنامه پژوهش در سلامت روان‏شناختی. دوره اول. شماره دوم. تابستان.
 
Aches, V. (2000) Making multimediain the classroom. London and New York: published by Poutledge Falmer.
Anoukhin, A.,Vogel, F. (1996) EEG alpha rhythm frequency and intelligence in normal indiviuals. Journal of Intelligence. 23,1-14.
Astleitner, H. Wiesner, C. (2004) An integrated model of multimedia learning and motivation. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. 13,3-21.
Azarmsa, R. (1996) Multimedia Interactive Video Production. London: Wadsworth Publishing Company.
Barsalou, L.W. (1992) Cognitive Psychology: An Overview For Cognitive Scientists. Hillsadale, NJ: Lawrence Erlboum.
Bishop, M., Cates, W.(2006) Theoretical foundations for sound's use in multimedia instruction to enhance learning.[on- line]. Available: www.springerlink.com/index/L711V1737TJ38351.pdf
Deubel, P.(2003) An investigation of behaviorist and cognitive approaches to instructional multimedia design,Journal of Educational Multimedia and Hypermedia.12,1.p.63.
Flohr, j., Miller, w.(1999) Recent brain research on young children. Teaching Music. 6,41-43.
Glenn, R.(2002) Using brain research in your classroom. Academic Research Library. [on-line]. Available:www.eddigest.com
Hart, L.(2000). Brain-based learning. [on-line]. Available: http://www.fundrestanding.com/brain-based learning.cfm
Hwang, G. et al.(2005) EEG correlates of subvocal rehearsal in working memory. [on-line]. Available: http//people.brandeis.edu/
Iskandar, W., Curtis, S.( 2005) Use of color and interactive animation in learning 3D vectors .[on- line]. Available: http://cms.brookes.ac.uk/staff
Jausovec, N.(1997) Differences in EEG Activity during the solution of closed And open problems. Creativity Research Journal.10,317-324.
Jausovec, N., Grlic, I.(2001) Difference in EEG power . Journal of Educatational Computing Research.22, 2, 177-195.
Key, B.K., Molfese, D.L., Ratajczak, E.D.(2006) ERP indicators of learning in adults. Development, Neuropsychology.29,2,379.
Lambert, F., Chantrier, N.(2002) Electroencephalography and hemispheric asymmetry.[on-line]. Available: www.biopac.com/curriculum
Ludwig, E., Daniel, B., Froman, R., Mathie, A. (2004) Using multimedia in classroom presentation: best principle. [on-line].Available: http://teachpsych.lemoyne.edu
Marsh, E.J., Kumar, D. D. (1992) Hypermedia: A conceptual framework for science education. Journal of Educational Multimeadia and Hypermedia.1,5-37.
Mayer, R.E.(2001) Introduction to multimedia learning. [on-line].Available: http://assets.cambridge.org/97805218/38733/excerpt/
Mayer, R.E.(2003) The promise of multimedia learning: Using the same instructional design method across different media. Journal of learning and Instruction.13,125-139.
Norman, C.(2004) Brain waves and Mind, recent advances a report, Istanbul: Kjellberg publishing.
Ouellette, M.(2005) About mind maps: what and why. In. B. Hoffman (Ed). Encyclopedia of Educational Technology.
Paik,Y., Kwon, M., Sinykin, A., Kim, J.M. (2003). Experimental research about the correlation of sound and image in motion graphics. [on-line].Available: http://www.idemployee.id.tue.nlig.
Paivio, A.(2006) Dual coding theory and education. [on-line].
Peterson, D. A., Thaut, M. H. (2007) Music increases frontal EEG coherence during verbal learning. Journal of Neuroscience Letters. 4,12,217-221.
Robinson, D.L.(2000) Technical neurological and psychological significance of Alpha, Delta and Theta waves confounded in EEG evoked potential. Journal of Personality and Individual Differences. 28,673-693.
Schroeder, B.(2006) Multimedia enhanced instruction in online learning environments. [on- line]. Available: www.edtech.bisetate.edu/b
Schlogl, A., Slater, M., Pfurtscheller, G.(2002) Presence research and EEG. [on-line]. Available: www.equator.ac.uk/var
Teplan, M., Krakovska, A., Stols, S. (2006) Measures of EEG in the context of long-term audio-visual stimulation. [on-line].Available: www.umsav.sk
Weiss, R. (2000) Brain-Based learning,the wave of brain. [on-line].Available: www.http://fleen.psych.udel.edu/articles
Yarbrough, D. N. (2001) A comparative analysis of student satisfaction and learning in a computer-assisted environment versus a lecture environment. Journal on Excellence in College Teaching.12,129-147.
Zull, J. (2002) The Art of Changing the Brain: Enriching the Practice of Teaching by Exploring the Bilology of Learning. Sterling.VA: Stylus Publishing.