دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183113820151222Relationship among Perceived Parenting Styles, Procrastination and Self-Handicappingرابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده با اهمالکاری و خودناتوانسازی122392710.22054/jep.2016.3927FAسمیهسلطان نژادکارشناس ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.اسماعیلسعدی پوردانشیار،روانشناسی تربیتی،دانشگاه علامه طباطبای0000-0001-5984-1320حسناسدزادهدانشیار،روانشناسیتربیتی، دانشگاهعلامهطباطبائی.0000000229084522Journal Article20160601The aim of this study was to investigate the relationship among perceived parenting styles, procrastination and self-handicapping. Current study is a descriptive research ofcorrelational type. For this purpose, the Parental Authority Questionnaire (PAQ), Tuckman's Procrastination Scale and the Self-Handicapping Scale (SHS) were completed by150 3<sup>rd</sup>-grade high school students in Karaj city who were selected through cluster random sampling. The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and step-wise regression analysis. The results indicated that authoritarian style had significant positive correlation with procrastination and self-handicapping. Authoritative and permissive parenting styles have significant negative correlation with self-handicapping. The step-wise regression analysis also suggested that among perceived parenting styles, authoritarian style had significant and positive predictor of procrastination, and authoritative style had significant and negative predictor of self-handicapping. In general, it can be concluded that increasing warmth and involvement in parenting can decrease the harmful consequences of procrastination and self-handicapping behavior.هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تعیین رابطهی سبکهای فرزندپروری ادراک شده با اهمالکاری و خودناتوان سازی بود. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است.بدین منظور از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای150 دانشآموز پایهی سوم دبیرستانهای شهر کرج انتخاب شدند و پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری، سهلانگاری و خودناتوانسازی را تکمیل کردند. دادهها به وسیلهی تحلیل رگرسیون گامبهگام و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد، سبک فرزندپروری مستبدانه با اهمالکاری و خودناتوانسازی رابطه مثبت و معنادار دارد و سبکهای فرزندپروری مقتدرانه و سهلگیرانه با خودناتوانسازی رابطه منفی و معنادار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد، از میان سبکهای فرزندپروری ادراک شده، سبک فرزندپروری مستبدانه پیشبین مثبت و معنادار اهمالکاری و سبک مقتدرانه پیشبین منفی و معنادار خودناتوانسازی است. در مجموع، یافتهها بیانگر آن بود که میتوان از طریق محبت و مشارکت بیشتر والدین در امر فرزندپروری، از آثار زیانبار رفتار اهمالکاری و خودناتوانسازی جلوگیری بهعمل آورد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183113820151222Designing and Testing a Model of the effect of school goal structure on student’s motivational constructs considering the mediating role of perceived teacher’s supportطراحی و آزمودن الگویی از اثر ساختار هدف مدرسه بر ساختارهای انگیزشی دانشآموزان با درنظرگرفتن نقش واسطهای حمایت ادراک شده معلم1203928FAصالحهپیریاییدانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا (س)ملوکخادمی اشکذریدانشیار، روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا (س)Journal Article20160601Introduction: The purpose of this research was designing and testing a model for the effect of two school goal structure on student’s motivational constructs considering the mediating role of perceived teacher’s support as emotionally and instrumentally. <br />Method: The present study is correlational and structural equation modeling. The sample consisted of 210 third-year high school students in Isfahan who were selected by multistage random sampling method. The instruments which used in this study were school goal structure (school learning goal structure and school performance goal structure) , Students’ perceptions of the teachers as emotionally supportive scale, teacher’s instrument support scale, intrinsic work motivation, effort and help seeking behavior questionnaires. Fitness of the proposed model was examined through structural equation modeling (SEM), using SPSS-22 and AMOS-18 software packages. The indirect effects were tested using the Baron & Kenny (1986) method. <br />Results: Findings indicated that the proposed model fit the data properly. Three Indirect effects in the model were also confirmed. Better fit obtained by omitting 2 non-significant paths and using AMOS modification indices.<br />Conclusion: The study strongly indicates that schools should strive to establish a learning goal structure.زمینه: هدف پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از اثر دو ساختار هدف یادگیری و عملکردی حاکم بر مدرسه بر ساختارهای انگیزشی دانشآموزان شامل انگیزش درونی و نمادهای رفتاری آن (تلاش و رفتارهای کمکیابی) با درنظر گرفتن نقش واسطه ای حمایت ادراک شده عاطفی و ابزاری از سوی معلم بود. <br />روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان بود که ازمیان آنها به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای تعداد 210 نفر (150 دختر و 60 پسر) به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. پرسشنامههای ساختارهای هدف مدرسه، حمایت ادراک شده معلم و مقیاس ساختارهای انگیزشی جهت سنجش متغیرهای مورد استفاده قرار گرفتند. کلیه تحلیلها با استفاده از نرم افزارهای SPSS ویراست 22 و AMOS ویراست 18 صورت گرفت. جهت تحلیل روابط واسطه ای نیز از روش بوتاسترپ در برنامه MACRO پریچر و هیز استفاده شد.<br />یافتهها: شاخصهای برازندگی الگویابی معادلات ساختاری نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی با دادهها برخوردار است و ازمیان تمامی مسیرها 2 مسیر در الگوی نهایی حذف شدند. نیمی از روابط واسطه ای میان متغیرها نیز معنیدار بودند.<br /> نتایج: ساختار هدف یادگیری در مدرسه آثار مثبتی بر پیامدهای عملکردی و ساختارهای انگیزشی دانش آموزان هم به صورت مستقیم و هم به صورت واسطه ای از طریق حمایت عاطفی و حمایت ابزاری معلم دارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183113820151222The Effect of Mothers’ Training Program Based on Dweck’s Intelligence Mindset Theory on Learning Behaviors of 4-6 Years Old Childrenتاثیربرنامه آموزشی مادران مبتنی بر نظریه ذهنیت هوش دویک بر رفتارهای یادگیری فرزندان چهار تا شش سال1253929FAمحبوبههادیپوردکتری تخصصی، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانفرهادجمهریاستادیار، روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانحسناحدیاستاد،روانشناسیوعلوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20160601This research was conducted with the aim of investigating the effect of mothers’ training program based onDweck’s theory of mindset about intelligence on learning behaviors of 4-6 years old children.Research method was semi-experiment with pretest-posttest and statistical population was the mothers of 4-6 years old children in Isfahan city. Among them, 50 mothers were selected using volunteer sampling, and then randomly assigned to two groups of experiment and control (each group 25 people). Parental training program based onDweck’s theory of mindset about intelligence was presented to experimental group in eight sessions. Research instrument was preschool learning behaviors scale (McDermott <em>et al</em>, 2002) and data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Results revealed that training of Dweck’s theory mindset about intelligence have significant effect on competence motivation and total of learning behaviors (<em>p</em><0.05), but have not significant effect on attention/persistence and attitude toward learning of 4-6 years old children (<em>p</em>>0.05).<strong> </strong> <br />این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مادر مبتنی بر نظریه ذهنیت هوش دویک بر رفتارهای یادگیری فرزندان چهار تا شش سال اجرا شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون و جامعهی آماری پژوهش را مادران کودکان چهار تا شش سال تشکیل دادند. از میان جامعه آماری مورد اشاره، پنجاه مادر به صورت داوطلبانه انتخاب و به شیوه تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 25 نفر) گمارده شدند. برنامه آموزشی والدین مبتنی بر نظریه ذهنیت هوش دویک طی شش جلسه به مادران گروه آزمایش ارائه گردید. ابزار سنجش پرسشنامه رفتارهای یادگیری پیش دبستان (مکدرموت و همکاران، 2002) بود و دادههای حاصل از اجرای پژوهش از طریق تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش والدین مبتنی بر نظریه ذهنیت هوش دویک بر انگیزه شایستگی و رفتارهای یادگیری کلی دارای تأثیر معناداری است (05/0>p)،اما بر توجه/پشتکار و نگرش نسبت به یادگیریدر کودکان 4 تا 6 سال دارای تاثیر معناداری نیست (05/0p>).دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183113820151222Standardization and sufficiency psychometric properties of six factor personality HEXACO-FFI-R questionnaire in Iranian studentsهنجاریابی و کفایت شاخص های روان سنجی پرسشنامه ی 6 عاملی شخصیت HEXACO-FFI-R در دانشجویان ایرانی1183932FAمهدیرحمانی ملک آبادکارشناسارشد،سنجشواندازهگیری، استادمدعودانشگاهپیامنوراصفهان نور علیفرخیاستادیار،سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی،تهرانجلالآقابیگیدانشجوی کارشناسی ارشد، سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی،تهرانJournal Article20160603The aim of this research was to investigate the psychometric properties and standardization of six factor HEXACO-FFI-R questionnaire. This questionnaire developed from studding of lexicon of 7 countries examined 24 subscales in six personality traits of honesty-humility, excitability, extroversion, agreeableness, Conscientiousness and openness to experience. This scale has 60 items.<br />This research was of survey type. Research population were consisted of all bachelor, master and doctorate students in universities which were under the supervision of science and technology ministry. 884 students participate in this study selected from five universities of ESFAHAN, SHIRAZ.FERDOSI of MASHHAD, OROMIEH and KORDESTAN.<br />Results approved a hypothesized six factor structure of student's personality. Questionnaire demonstrates a good reliability and construct validity showing its reliability and applicability.<br />Equating of this questionnaire with NEO-FFI-R questionnaire and validation of it in other classes of community is recommended.<br />Keywords: Standardization, HEXACO-FFI-R questionnaire, students. f f f f f f f fاین مقاله به منظور بررسی شاخص های روانسنجی و هنجاریابی پرسشنامه 6 عامل HEXACO-FFI-R انجام گرفته شده است. این پرسشنامه که از مطالعات فرهنگ واژگان هفت کشور جهان تهیه شده است بیست و چهار زیر مقیاس را در 6 عامل شخصیتی صداقت - فروتنی، هیجان پذیری ، برونگرایی ، توافق، وظیفه شناسی و باز بودن به تجربه مورد بررسی قرار می دهد. این مقیاس دارای 60 سوال است.<br />این پژوهش از نوع زمینه یابی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حال تحصیل در دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم و فناوری تشکیل می دهند. حجم نمونه مورد مطالعه این تحقیق 884 نفر دانشجو می باشد که از 5 دانشگاه کشور( اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد، ارومیه و کردستان) انتخاب گردیده شده اند. نتایج این مطالعه نشان داد که ساختار شش عاملی مفروض بر شخصیت دانشجویان نمونه ی مورد مطالعه را تایید کرد. پایایی های بدست آمده و اعتبار سازه از ضریب بالا و مطلوبی برخوردار است که نشان دهنده کاربردی و قابل اعتماد بودن پرسشنامه است. همتراز سازی این پرسشنامه با پرسشنامه NEO-FFI-R و همچنین هنجاریابی پرسشنامه در طبقات دیگر جامعه پیشنهاد می شود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183113820151222study of the relationship between education and promotion of cultural capital in Iranرابطه آموزش با ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران1283933FAرزیتاسپهرنیااستادیار، علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایران. علیدلاور استاد، سنجش و اندازهگیری تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.0000-0001-5922-3119سیدرضاصالحی امیریدانشیار،گروهمدیریتوبرنامهریزیفرهنگی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات،تهران، ایران.Journal Article20160603The purpose of this thesis was to study of the relationship between education and promotion of cultural capital in Iran. The sample consisted of 350 senior executives and experts in cultural and broadcasting organization and the Education. 31 provinces were selected through random cluster sampling. Information collected through questionnaires that were indigenous through cultural experts. We conducted a confirmatory factor analysis to test the convergent validity of each construct. The test of the structural model was performed using the LISREL 8.50, to perform the structural equations model approach to path analysis. (Data analysis was performed using statistical correlation and regression.) The results suggested that, between education and cultural promotion in the Iranian capital, there is a significant positive correlation and components can be properly trained to predict the promotion of cultural capital in Iran. These findings highlight and enhance the role of education as a factor of cultural capital in educational and cultural programs.هدف از پژوهش حاضر مطالعه رابطه میان آموزش و ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران می باشد. گروه نمونه شامل 350 نفر از مدیران ارشد و کارشناسان فرهنگی در سازمان های صدا و سیما، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی مجلس، استانداری ها و معاونت های فرهنگی دانشگاه های آزاد اسلامی در 31 استان کشور بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه هایی که توسط صاحب نظران فرهنگی بومی شده بودند، انجام پذیرفت. تحلیل داده ها با روش های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که، میان آموزش و ارتقاء سرمایه فرهنکی در ایران همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و مؤلفه های آموزش بدرستی می توانند ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران را پیش بینی نمایند. این یافته ها نقش آموزش را بعنوان یک فاکتور ارتقاء بخش سرمایه فرهنگی در برنامه ریزی های نظام آموزشی و فرهنگی برجسته تر می نماید.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183113820151222The effectiveness of non-directive play therapy in reduction behavioral disorders in preschool childrenاثربخشی بازی درمانی بیرهنمود بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان پیشدبستانی1153934FAعزتالهقدمپوراستادیار، روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، افسانهشهبازیراددانشجوی دکتری، روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانفرشتهمحمدیکارشناس ارشد، روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانمنظرعباسیکارشناس ارشد، روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانJournal Article20160603Behavioral disorder in childhood is a very important topic that can underlie the disorders in Adulthood. The present study aim to study the effectiveness of non-directive play therapy in reduction behavioral disorders in preschool children. The study was a semi-experimental design with pre-posttest design with control group. The study sample was all preschool children with behavioral disorders in Kermanshah, that with available sampling method 20 children with behavioral disorders were selected by using a questionnaire of behavioral disorders of preschool children of Shahim & Yousefi (1999). And randomly into two groups: experimental (n=10) and control (n=10) were replaced. 8 sessions of non-directive play therapy with Kaduson & Schaefer (2001) method was administered to experimental group, While the control group did not receive the intervention, At the end of the intervention, both groups were evaluated again by the test .The data were analyzed using analysis of covariance. The results showed that the non-directive play therapy was effective in reduction behavioral problems in preschool children(P<0/001). Therefore, It is recommended that parents, teachers and educational experts to reduction problem behaviors of children to benefit from the education and health technique, also it is suggested that therapists of pediatricians, addition to medical therapy, benefit of the play therapy interventions in reduction behavioral problems in children.اختلال رفتاری درکودکی موضوع بسیار مهمی است که میتواند زمینهساز اختلالات در سنین بزرگسالی باشد. هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثربخشی بازیدرمانی بیرهنمود بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان پیشدبستانی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیش-آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه کودکان پیشدبستانی دارای اختلال رفتاری در شهر کرمانشاه بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 20 کودک با استفاده از پرسشنامه اختلال رفتاری کودکان پیشدبستانی شهیم و یوسفی (1378) انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش(10 نفر) و کنترل(10 نفر) جایگزین شدند. 8 جلسه بازیدرمانی بی-رهنمود به روش کداسن و شفر (2001) برای گروه آزمایش اجرا شد. در حالیکه گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. در پایان مداخله، هر دو گروه مجدداً با آزمون مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بازیدرمانی بیرهنمود بر کاهش اختلالات رفتاری کوکان پیشدبستانی مؤثر بود (001/0P<). بنابراین توصیه میشود که والدین، مربیان و کارشناسان آموزشی برای کاستن از رفتارهای مشکلآفرین کودکان از این شیوه آموزشی و درمانی بهره ببرند. همچنین پیشنهاد میشود که درمانگران و متخصصان کودک در کنار درمانهای پزشکی، از مداخلات بازیدرمانی در کاهش مشکلات رفتاری کودکان استفاده کنند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183113820151222Psychometric Properties of the Elementary Reading Attitude Survey (ERAS) in a Junior High-school Sampleشاخصهای روانسنجی مقیاس نگرش به خواندن برای دانشآموزان دورة راهنمایی1253935FAمسعودحسینچاریدانشیار،روانشناسی تربیتی،دانشکدةعلومتربیتیوروانشناسیدانشگاهشیرازآناهیتامهرپوردانشجوی کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشگاه شیرازJournal Article20160603Reading is an important skill for language acquisition. Considering the great importance of reading comprehension across students’ life span, educational researchers have paid their attention to this area. The present study was aimed to investigate the psychometric properties of the elementary reading attitude survey (ERAS) which was designed by McKenna & Kear. Participants were 387 junior high-school students in Shiraz. They were selected based on purposive sampling. Two-hundred and one students studying in a gifted school & one-hundred and eighty six students studying in a public school filled the ERAS. To investigate the construct validity of the questionnaire exploratory factor analysis with Varimax rotation was performed using SPSS (V. 16). Measures of sampling adequacy were satisfying. EFA revealed two factors, academic reading attitude & recreational reading attitude which explain 47.42 percent of variance. In addition, the obtained Chronbach’s alpha was 0.77 and it was revealed that ERAS reliable to be used in Iran. In general, the results revealed that elementary reading attitude survey is a reliable and valid measure to be used for Iranian junior high-school students and it can be use for educational and research purposes.خواندن، در جایگاه یکی از مهارتهای چهارگانةزبانآموزی، همواره توجه پژوهشگران حوزههای گوناگون، از جمله تعلیم و تربیت، را به خود جلب کرده است. خواندن، از ابزارهای مهم فهمیدن در دنیای کنونی است و دانشآموزان از آغاز سوادآموزی تا پایان دوران تحصیل خود، همواره با خواندن درگیر هستند. از اینرو، توجه به ابعاد مختلف توانایی خواندن، از مهمترین وظایف دستاندرکاران تعلیم و تربیت است. هدف مطالعة حاضر، بررسی و انطباق شاخصهای روانسنجی پرسشنامة نگرش مقدماتی به خواندن (مککنا و کییر) است. بدین منظور، ساختار عاملی و پایایی مقیاس یادشده بررسی شد. مشارکتکنندگان، 387 دانشآموز پسر دورهی راهنمایی شهر شیراز بودند که به روش هدفمند (تعمدی) انتخاب شدند. این دانشآموزان در دو مدرسهی راهنمایی، یک آموزشگاه دولتی (عادی) و یک آموزشگاه استعدادهای درخشان، تحصیل میکردند؛ از آموزشگاه استعداهای درخشان 201 و از آموزشگاه عادی186دانشآموز پایههای اول تا سوم راهنمایی پرسشنامهی نگرش مقدماتی به خواندن (مککنا و کییر) را تکمیل کردند. برای بررسی روایی، از روش تحلیل عاملی اکتشافی توأم با چرخش واریماکس استفاده شد. شاخصهای مرتبط با کفایت نمونه و متغیرها برای تحلیل عاملی رضایتبخش بود. پس از اجرای تحلیل عاملی، دو عامل نگرش به خواندن آموزشی و نگرش به خواندن تفریحی استخراج شد که 42/47 درصد از واریانس را تبیین میکردند؛ همچنین، بررسی پایایی پرسشنامه نیز ضرایب آلفا 77/0 برای کل مقیاس را به دست داد. در نگاهی کلی، نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامهی نگرش مقدماتی به خواندن برای سنجش این نگرش در میان دانشآموزان پسر دورة راهنمایی مناسب است و تا حدودی میتواند نیازهای حال حاضر را برآورده کند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183113820151222A comparative study of the effectiveness of the network presentation with linear presentation on achievement of experimental sciencesبررسی اثربخشی آموزش ارائه شبکه ای در مقایسه با آموزش ارائه خطی بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی1223936FAسید داودحسینینسباستادروانشناسی تربیتی دانشگاهآزادسلامیواحدتبریز،تبریز،ایران.محمدباردلکارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، خوی، ایرانآموزگار اداره آموزش و پرورش شهرستان خوینسرینحسینپوردانشجوی کارشناسی، علوم تربیتی، مرکز آموزش عالی شهید مطهری دانشگاه فرهنگیان، خوی، ایران.Journal Article20160603A Comprative study of the effectiveness of the network presentation with linear presentation content lesson on Cognitive Outputs<br />Abstract<br />The present study was implemented to comparative in effectiveness a network presentation and MindMapper software with linear presentation and PowerPoint software on the achievement of experimental sciences and cognitive outputs of learners. Research design used in this study is a semi-experimental with pretest and posttest by compared groups. The study subjects were 60 elementary school student’s sixth grade in boyish of Khoy who were chosen by available sampling method. An experimental sciences achievement test was used to measure the cognitive outputs. The results of Covariyance analyses showed that the use of the MindMapper software as a represent of the network presentation compared with the PowerPoint software as a representative of the linear manner information presentation has found a significance impact on the experimental sciences achievement (understanding and applied).پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی ارائه شبکه ای و نرم افزار MindMapper با ارائه خطی و نرم افزار PowerPoint بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی و شاخص های شناختی فراگیران اجرا شد. یادداری، درک و کاربست مطالب آموخته شده به عنوان شاخص های شناختی در نظر گرفته شدند. طرح پژوهشی مورد استفاده در این تحقیق یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و با گروه های مقایسه بود. آزمودنی های این پژوهش 60 نفر از دانش آموزان ششم مدارس ابتدایی پسرانه خوی بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش بازده های شناختی فراگیران از یک آزمون پیشرفت تحصیلی علوم تجربی ششم استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس داده ها نشان داد که استفاده از نرم افزار MindMapper به عنوان نماینده ارائه شبکه ای اطلاعات در مقایسه با نرم افزار PowerPoint به عنوان نماینده شیوه خطی ارائه اطلاعات تأثیر برتر معناداری بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی (شاخص های درک و کاربست) دارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183113820151222An subjective analysis of instructional technology M.A theses in Iran: Identifying the distance between the current and desired situation.تحلیل موضوعی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی در ایران: شناسایی فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب1303937FAمحسنحاجیتبار فیروزجائیاستادیار، علوم تربیتی دانشگاه مازندرانکیومرثتقی پوردانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20160603Purpose:The purpose of this study is to identify the domain status subject of the conducted research of instructional technology in Iran, to draw a favorable situation and clarify its existing gaps. The important questions of this research are; What is the situation of the conducted research in the instructional technology as a matter of disciplinary? What’s the desired situation?; What gaps are there between the current situations and the desired condition?<br />This research has two stages: Firstly, the all conducted research in the related areas to instructional technology make up the statistical population, researches that have been done on 3 universities with good reputation and higher instructions, were selected as sample to indentify research of current situation. In this stage, the information gathering and data analysis have been used by FISH tools and quantitative content analysis. At the second stage, for Iranian educational technology 22 clarifying the desired condition of the research specialists have been chosen Via criterion – based sampling. <br />Method: The gathering data tool at this stage was the researcher made questionnaire. As well, to identify the research gap, we have had a comparison between the desired situation and the current situation data.<br />Findings: the conducted research in Iran has mostly emphasized on the traditional areas and didn’t pay attention to the new domains.هدف: هدف این پژوهش شناسایی وضعیت دامنه موضوعی پژوهشهای انجام شده رشته تکنولوژی آموزشی در ایران، ترسیم وضع مطلوب و روشن کردن خلأهای موجود در این پژوهشها است. سوالهای مهم آن عبارتند از پژوهشهای انجام شده در رشته تکنولوژی آموزشی در ایران از لحاظ موضوعی چه وضعیتی دارند؟ وضعیت مطلوب آن کدام است؟ و در مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب چه خلأهایی وجود دارند؟ <br />روش: این پژوهش دارای دو مرحله است. مرحله اول، جامعه آماری آن را کلیه پژوهشهای انجام شده در زمینههای مرتبط با تکنولوژی آموزشی تشکیل میدهند که از بین آنها پژوهشهای انجام شده در سه دانشگاهی که دارای تحصیلات تکمیلی و قدمت بیشتری بودهاند به عنوان نمونه برای تعیین وضع موجود پژوهشها انتخاب شده است. در این مرحله برای جمعآوری اطلاعات و تحلیل دادهها به ترتیب از ابزار فیشبرداری و تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. مرحله دوم برای روشن ساختن وضع مطلوب پژوهشها 22 نفر از متخصصان تکنولوژی آموزشی ایران با استفاده از نمونه گیری ملاکمحور به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها در این مرحله پرسشنامه محقق ساخته بوده است. همچنین برای مشخص ساختن خلأهای پژوهشی نیز دادههای وضع مطلوب با دادههای مربوط به وضع موجود مقایسه شده است.<br />یافتهها: پژوهشهای انجام شده در ایران غالباً به بررسی موضوعات و قلمروهای سنتی این رشته تأکید داشته و به برداشتها یا قلمروهای جدید آن پرداخته نشده است.