دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183155320190923Investigating the Factors Affecting the Institutionalized Curriculum of Islamic Studies in Bachelor's Coursesبررسی عوامل مؤثر بر برنامه درسی نهادینه شده درس ا ندیشه اسلامی دوره ی کارشناسی1121069210.22054/jep.2020.41194.2649FAعلیمحبیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین ، تهران، ایرانJournal Article20190305Abstract<br /> The purpose of this research is to study the factors affecting the institutionalized curriculum of Islamic Thought Course. The research is descriptive of a survey type. The statistical population consisted of students at the University of Police, manner. Using a relative classified sampling method, 150 individuals including 53 students from the police college and 72 ones from the Department of Traffic, and 25 ones from the Kosar college, who have gone through Islamic Thinking Courses 1 and 2 and three months have passed since their end of the semester period. They were selected as statistical samples. The main instrument for collecting data is a questionnaire of 64 items that is an indicator of the institutionalized curriculum and the factors that affect it. To assess the validity of the tool, content validity method was used. The tool was evaluated acceptable from the view of experts, and to assess the reliability of the curriculum and the effective factors, Cronbach's alpha was used and their values were 0.74 and 0.79, respectively. For analyzing the data, Pearson correlation coefficient and regression were used as inter and independent T-test. The results showed that the effect of educational factors, social factors and individual factors on the institutional curriculum of Islamic Thought was significant while geographical factors did not show a significant relationship. On this basis, it can be said that educational, social, and individual factors explained the variations of the curriculum for as much as 29%, 55% and 23% respectivelyهدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر برنامه درسی نهادینه شده درس اندیشه اسلامی اسلامی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علوم انتظامی بودند که از طریق آزمون سراسری بهصورت نیمه متمرکز وارد دانشگاه شدند. با استفاده از روش تمونهگیری طبقهای نسبی تعداد 150 نفرشامل 53 نفر از دانشکده انتظامی و 72 نفراز دانشکده راهور و 25 نفراز مجتمع کوثر از دانشجویانی که درس اندیشه اسلامی 1 و 2 را گذرانده و حداقل سه ماه از امتحان پایان نیمسال آنان گذشته بود. بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات پرسشنامه 64 گویهای سنجش برنامه درسی نهادینه شده و عوامل مؤثر بر آن بود. برای سنجش روایی ابزار از روش روایی محتوی استفاده شد و روایی ابزار از منظر صاحبنظران قابل قبول گزارش شد و برای سنجش پایایی برنامه درسی نهادیته شده و عوامل مؤثر ازروش آلفای کرونباخ استفاده شد و میزان آنها به ترتیب 74/0 و 79/0 مجاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون به شیوۀ اینتر و تی مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که تأثیر عوامل آموزشی، عوامل اجتماعی وعوامل فردی بر برنامه درسی نهادینه اندیشه اسلامی معنی دار بوده است و عوامل جغرافیایی رابطه معنی داری را نشان ندادهاند. براین اساس میتوان گفت که عوامل آموزشی 29 درصد و عوامل اجتماعی 55 درصد و عوامل فردی 23 درصد از تغیرات متغیر برنامه درسی دریافت شده درس اندیشه اسلامی دانشجویان دوره کارشناسی را تبیین و پیشبینی میکننددانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183155320190923The Effectiveness of Executive Functions Training Program on Verbal Reasoning and Fluid Reasoning in Visually Impaired Studentsاثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی بر عملکرد استدلال کلامی در دانشآموزان با آسیب بینایی13291069310.22054/jep.2020.48756.2846FAعسگرچوبداریدانشجوی دکتری روانشناسی و کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-7606-5271حمیدعلیزادهاستاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانپرویزشریفی درآمدیاستاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمحمدعسگریدانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20200118The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of the executive function training program on verbal reasoning and fluid reasoning in students with visual impairment. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest with control group. The study population consisted of all students with visual impairment in elementary school in Tehran that were selected by convenience sampling and were randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received an executive function training program over 8-session period and the control group did not receive any intervention. verbal reasoning and reasoning subscales of Wechsler intelligence were used for data collection. Data were analyzed using analysis of covariance. Results showed that the effect of executive function training program on verbal and fluid reasoning in students with visual impairment (p <0.05). Therefore, based on the results, it can be stated that the executive function training program can be used as an effective intervention to improve verbal reasoning and fluid reasoning.هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی بر عملکرد استدلال کلامی در دانشآموزان با آسیب بینایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل به همراه پیگیری بود. جامعه پژوهش کلیه دانشآموزان با آسیب بینایی مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از نمونهگیری در دسترس 30 نفر از این جامعه انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش در یک دوره 10 جلسهای، برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی را دریافت کردند و گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از خرده آزمونهای شباهتها و استدلال کلمه آزمون هوش وکسلر کودکان (WISC-IV) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. نتایج حاکی از تأثیر برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی بر استدلال کلامی در دانشآموزان با آسیب بینایی بود (05/0>p)؛ بنابراین بر اساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که برنامه آموزش کارکردهای اجرایی بهعنوان مداخله مؤثر در جهت بهبود عملکرد استدلال کلامی قابل کاربرد است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183155320190923Investigate the Role of Moral Justice and Cognitive Abilities Predictors of Critical Thinking in Studentsنقش عدالت اخلاقی و تواناییهای شناختی در پیشبینی تفکر انتقادی دانشجویان31491064210.22054/jep.2020.40174.2601FAعلیتقوایی نیااستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانمعراجدرخشاندانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانرقیهزارعیدانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاد واحد مرودشت، ایرانJournal Article20190202The purpose of this study was to investigate the role of moral justice and cognitive abilities predictors of critical thinking in the form of structural equation modeling. The research method was correlation and structural equations. The statistical population of the study was all students of Shiraz universities in the academic year of 97-96. 250 students from these universities were selected through cluster sampling. To collect the data, Rickets's critical thinking scale, Nejati's cognitive abilities, and Birger's moral justice were used. For validity of the scales, second order factor analysis with AMOS software was used and for reliability, Cronbach's alpha was used. Descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and structural equation test were used to analyze the data and to answer the research hypothesis. Findings showed that moral justice has a positive and significant effect on critical thinking, but cognitive abilities do not have the potential to influence critical thinking. Conclusion: Generally, one can conclude that morality is one of the main factors for the study of critical thinking, but cognitive abilities have no role in the tendency of individuals to think critically.هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عدالت اخلاقی و تواناییهای شناختی در پیشبینی تفکر انتقادی دانشجویان در قالب مدل معادلات ساختاری بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانشجویان دانشگاههای شیراز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند که تعداد 250 نفر از دانشجویان این دانشگاهها از راه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تفکر انتقادی ریکتس، تواناییهای شناختی نجاتی و عدالت اخلاقی بیرگر استفاده شد. برای روایی مقیاسها از تحلیل عاملی مرتبه دوم با نرمافزار AMOS و برای پایایی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها و پاسخ به فرضیه پژوهش، از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد، عدالت اخلاقی تأثیر مثبت و معنادار بر تفکر انتقادی داشته اما تواناییهای شناختی توان تأثیرگذاری بر تفکر انتقادی را ندارد. نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که اخلاقیات از عوامل اصلی برای بررسی تفکر انتقادی است اما تواناییهای شناختی نقشی در گرایش افراد به تفکر انتقادی ندارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183155320190923Model Causal Relationship Between Epistemological Beliefs and Study Skills on Academic Performance:
The Mediating Role of Academic Self-Efficacyالگوی علی روابط بین باورهای معرفتشناختی و مهارتهای مطالعه بر عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی51721069410.22054/jep.2020.38743.2538FAتوحیداشرف زادهدانشجو دکتری گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، آذریجان شرقی، ایرانعلیعیسی زادگاندانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه ارومیه، آذریجان غربی، ایرانفرزانهمیکائیلی منیعدانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه ارومیه، آذریجان غربی، ایرانJournal Article20181221This study examined the model causal relationship between epistemological beliefs and study skills on academic performance with the mediating role of academic self-efficacy. This study is descriptive (non-experimental) and study design is correlational plans type of the structural equations. Statistical population of the study formed all of secondary school students of Orumieh in 2015-2016 years of academic. Sampling was cluster random and determination the sample size for each of the sub-variable were considered 20 samples and 350 persons were selected as study sample. To collecting data was used of Patrick, Hicks and Ryan’s the academic self-efficacy scale (1997), Schommer’s epistemo logical beliefs scale (1991), Congos’s study skills scale (2009) and to measure academic performance of students was used of average scores of students in the first academic semester 2015-2016. in this study structural equation modeling was used to assess. the results of this study revealed that study skills and academic self-efficacy directly affect the academic performance of students. So the results of this study revealed that study skills and epistemological beliefs indirectly and through academic self-efficacy affect the academic performance of students. in this study the direct affect of epistemological beliefs on the academic performance of students was not proved. these findings of study support the mediating role of academic self-efficacy in the model causal relationship between epistemological beliefs and study skills on academic performance.پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی علی روابط بین باورهای معرفتشناختی و مهارتهای مطالعه بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی انجام گرفت. روش اجرای این پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح پژوهش، همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر ارومیه در سال تحصیلی 95-94 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدادند. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای چندمرحلهای بود و برای تعیین حجم نمونه، برای هر زیرمتغیر 20 نمونه در نظر گرفته شد و در کل 350 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پاتریک، هیکس و رایان (1997)، مقیاس باورهای معرفتشناختی شومر (1991)، مقیاس مهارتهای مطالعه کانگاس (2009) و برای سنجش عملکرد تحصیلی دانشآموزان از میانگین نمرات دانشآموزان در نیمسال اول سال تحصیلی 95-94 استفاده شد. در مطالعه حاضر از روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مهارتهای مطالعه و خودکارآمدی تحصیلی بهصورت مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر میگذارند. همچنین مهارتهای مطالعه و باورهای معرفتشناختی بهصورت غیرمستقیم و از طریق خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر میگذارند. در این پژوهش تأثیر مستقیم باورهای معرفتشناختی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأیید نشد. نتایج پژوهش حاضر از نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در روابط علی باورهای معرفتشناختی و مهارتهای مطالعه با عملکرد تحصیلی حمایت میکند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183155320190923The prediction of students 'academic self-handicapping behaviors on the basis of academic engagement, quality of school life and sense of belonging to schoolپیشبینی رفتارهای خودناتوانساز تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی، کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر ری73921069510.22054/jep.2020.40596.2624FAعلیرضادلقندیکارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایراندکتر فاطمهبیان فراستادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، ،تهران،ایران0000-0003-2241-4987سیاوشطالع پسنددانشیار گروه روان شناسی تربیتی،دانشگاه سمنان،سمنان، ایرانJournal Article20190214The purpose of this study was to prediction of academic self-handicapping behaviors based on academic engagement, quality of school life and sense of belonging to school male students of high school Rey city. The descriptive- correlation method was used. The statistical population consists of all the male students of high school Rey city in year academic 2017-2018 to 4000 male students. According to cluster sampling method, 350 male students were selected as samples and they were asked to fill in self-handicapping scale of Jones and Rhodewalt (1982), academic engagement scale of Fredricks, Blumenfeld and Paris (2004) quality of school life scale of Williams and Baten (1981) and measuring students’ sense of connectedness with school of Brew, Beatty and Watt (2004), and. The data were analyzed by tests of Pearson correlation and multivariate regression. Findings showed that there was a negative and significant correlation between academic engagement, quality of school life and sense of belonging to school with academic procrastination students (P<0/01). Regression analyses also revealed that 27/4 of variance of self-handicapping behaviors was explained by academic engagement, quality of school life and sense of belonging to school. This study confirmed the significant contribution of academic engagement, quality of school life and sense of belonging to school on self-handicapping behaviors of students.هدف از این پژوهش بررسی پیشبینی رفتارهای خودناتوانساز تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی، کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر ری بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. حجم نمونه 350 نفر از این دانشآموزان و به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به پرسشنامههای رفتارهای خودناتوان ساز جونز و رودوالت (1982)، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004)، کیفیت زندگی در مدرسه ویلیامز و باتن (۱۹۸۱) و احساس تعلق به مدرسه بری، بتی و وات (2004) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها نشان داد که اشتیاق تحصیلی، کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با رفتارهای خودناتوانساز تحصیلی رابطه منفی و معنیداری دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که 4/27% درصد از کل واریانس رفتارهای خودناتوانساز تحصیلی بهوسیله اشتیاق تحصیلی، کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه تبیین میشود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اشتیاق تحصیلی، کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه سهم معنادار در پیشبینی رفتارهای خودناتوانساز تحصیلی دانشآموزان دارند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183155320190923The predict addiction to cyberspace and tendency to high-risk behaviors based on emotional self-regulation in high school male students in Tehranپیشبینی اعتیاد به فضای مجازی و گرایش به رفتارهای پرخطر بر اساس خودتنظیمی عاطفی در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران931081069610.22054/jep.2020.35879.2406FAعزت الهقدم پورکارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0002-9955-5166زینتمهدیانیدانشجودکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانحافظپادرونددانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانبهزادامراییاستادیار گروه زیست شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحسینسوریاستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-2531-0211Journal Article20181020Purpose: The purpose of this study was to predict addiction to cyberspace and tendency to high-risk behaviors based on emotional self-regulation in high school male students in Tehran. Method: The method of this research was correlational. The statistical population of this study was all male high school students in Tehran during the academic year of 2017-18. They were selected from the statistical population of Tehran city, district 18 of education and from all the schools of this educational area by cluster sampling method two high schools were selected and 150 students were selected in this study out of the student population of schools. In this study, the cyberspace addiction (Yang), Iranian youth risk assessment questionnaire and emotional self-regulation questionnaire (March) were used to collect the data. In order to analyze the research data, descriptive indexes such as mean and standard deviation, and statistical methods of multivariate regression analysis were used. Results: The results of the analysis of the research data showed that there is a significant negative relationship between cyberspace addiction and the tendency towards high-risk behaviors with emotional self-regulation of students , and tendency toward high-risk behaviors in comparison with addiction to cyberspace, Has a higher predictive value in the in students. Conclusion: According to the results of this study, it is suggested that clinical school advisers and psychologists consider psychological variables such as emotional self-regulation to prevent Cyberspace addiction and tendency to high-risk behaviorsهدف از این پژوهش پیشبینی اعتیاد به فضای مجازی و گرایش به رفتارهای پرخطر بر اساس خودتنظیمی عاطفی در دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر تهران بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند که از میان جامعه آماری شهر تهران، منطقه 18 آموزشوپرورش انتخاب و از بین تمامی مدارس منطقه آموزشی مذکور، به روش نمونهگیری خوشهای دو دبیرستان پسرانه انتخاب و از بین جمعیت دانشآموزی مدارس، تعداد 150 دانشآموز بهعنوان حجم نمونه در این پژوهش جایی داده شدند. در این پژوهش بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه اعتیاد به فضای مجازی (یانگ)، مقیاس خطرپذیری جوانان ایرانی و پرسشنامه خودتنظیمی عاطفی (مارس) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از شاخصهای توصیفی نظیـر میانگین و انحراف معیار و روش آماری تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش نشان داد که بین اعتیاد به فضای مجازی و گرایش به رفتارهای پرخطر با خودتنظیمی عاطفی دانش آموزان رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0p<span style="text-decoration: underline;"><</span>) و خودتنظیمی عاطفی قدرت پیشبینی کنندگی بالاتری در گرایش به رفتارهای پرخطر نسبت به اعتیاد به فضای مجازی در دانش آموزان دارد. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که مشاوران و روانشناسان بالینی مدارس به متغیرهای روانشناختی ازجمله خودتنظیمی عاطفی بهمنظور پیشگیری از اعتیاد به فضای مجازی و گرایش به رفتارهای پرخطر توجه نمایند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183155320190923Study of the relationship between language learning curriculum and elemental elements of social intelligence of elementary students.بررسی رابطه برنامه درسی زبانآموزی با مؤلفههای هوش اجتماعی دانشآموزان ابتدایی1091391069710.22054/jep.2020.37759.2499FAعلیرضاعصارهدانشیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانبهرامصالح صدق پوردانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایراناحمدعربیدانشجویی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجای، تهران، ایرانJournal Article20181123The main purpose of this study was to investigate the relationship between language learning curriculum and elementary components of social intelligence in elementary school students in Shahrekord.The present study is interdisciplinary in terms of research type. A researcher-made scale was used to collect data. The validity of the questionnaire was evaluated through experts 'and experts' opinions, and the reliability of the questionnaire was estimated using PLS software and composite reliability method of 0.85 and convergent validity was 0.83. The statistical population in the quantitative section consists of 13682 elementary school students in Shahrekord. Using a Morgan sampling table, 375 people were selected through cluster random sampling as a statistical sample. The qualitative part of the phenomenology method was used by 40 contributors among teachers through targeted sampling and semi-structured interviews for data collection. <br /> The main results of the research in the quantitative part showed that there is a significant relationship between linguistic curriculum and social intelligence components of students. Also, the results of the qualitative section indicated that, according to teachers, the highest priority of the effect of "linguistic curriculum enhances the skills of dating, decision making and self-awareness."هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه برنامه درسی زبانآموزی با مؤلفههای هوش اجتماعی دانشآموزان ابتدایی شهر، شهرکرد بود. پژوهش حاضر ازنظر نوع تحقیق، ترکیبی به هم تنیده است. بهمنظور گردآوری دادهها از مقیاس محققساخته استفاده شد، روایی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصان و کارشناسان، بررسی و پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار PLS و روش پایایی مرکب 85/0 و مقدار روایی همگرا 83/0 برآورد گردید. جامعه آماری در بخش کمی، مشتمل بر 13682 نفر دانشآموز دختر و پسر دوره ابتدایی شهر شهرکرد است. با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان 375 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. بخش کیفی به روش پدیدارشناسی، با حضور 40 مشارکتکننده از میان معلمان به روش نمونهگیری هدفمند و با انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته برای گردآوری دادهها استفاده شد. عمدهترین نتایج پژوهش در بخش کمی نشان داد بین برنامه درسی زبانآموزی و مؤلفههای هوش اجتماعی دانشآموزان ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین نتایج بخش کیفی حاکی از آن بود که ازنظر معلمان بالاترین اولویت اثر مربوط به «برنامه درسی زبانآموزی باعث افزایش مهارتهای خودآگاهی، دوستیابی و تصمیمگیری میشود».دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183155320190923The causal relation between the mindfulness, internal and external academic motivation by mediated time perspective in Shahid Chamran University of Ahvaz’s Studentsرابطه علّی ذهن آگاهی و انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی با میانجی چشمانداز زمان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز1411591069910.22054/jep.2020.38197.2520FAمرتضیامیدیاندانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.000000034417438Xزهرامهرابیکارشناس ارشد روان شناسی تربتیی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.علیرضاحاجی یخچالیاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20181206The purpose of this study was to investigate the relation between mindfulness, internal and external academic motivation by mediated time perspective in Shahid Chamran University of Ahvaz’s Students. The statistical population were all undergraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz. The sample consisted of 300 students who were studying in the academic year of 96-95. Samples were selected by simple random sampling. The Zimbardo and Boyd Time Perspective Questionnaire (1999), the Mindfulness Questionnaire (Bauer et al., 2006) and Hartre's Educational Motivation Questionnaire (1980) were used to measure the variables. The results of the path analysis showed that the mindfulness and future time were involved in predicting external and internal academic motivation, and the present fatalistic was only reciprocally related to external motivation. Results were discussed with respect to theories of motivation, mindfulness and time perspective.<br /> Mindfulness directly affects the internal and external motivation and helps improve motivation by improving mindfulness. Accordingly, it is difficult to distinguish relations with the time orientation due to the positive relationships between the two types of internal and external motivation. On the other hand, the prospect of future time orientation and focusing on increasing each motive is appropriate. But in order to improve external motivation, the present fatalistic time orientation must be reduced. In sum, the best prospect of time orientation to improving motivation is future time orientation.هدف از این پژوهش بررسی رابطه علّی ذهن آگاهی و انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی با میانجی چشمانداز زمان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند. نمونه پژوهش شامل 300 دانشجوی از دانشگاه شهید چمران اهواز که در سال تحصیلی 96-95 مشغول تحصیل بودند. نمونه با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه چشمانداز زمان زیمباردو و بوید (1999)، پرسشنامه ذهن آگاهی بائر و همکاران (2006) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1980) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که ذهن آگاهی و چشمانداز آینده هدفمند در پیشبینی انگیزش بیرونی و درونی نقش دارند و حال جبرگرا تنها بهصورت معکوس با انگیزش بیرونی رابطه داشت. نتایج با توجه به نظریههای انگیزش، ذهن آگاهی و چشمانداز زمان موردبحث قرار گرفت. ذهن آگاهی بهصورت مستقیم بر انگیزه درونی و بیرونی اثر دارد و میتوان با بهبود ذهن آگاهی به بهبود انگیزش کمک کرد. بر این اساس به دلیل روابط مثبت بین دو نوع انگیزه درونی و بیرونی تفکیک روابط با چشمانداز زمان دشوار است. از سوی دیگر چشمانداز آینده و تمرکز بر آن برای افزایش هر دو نوع انگیزه مناسب است؛ اما برای بهبود انگیزش بیرونی باید چشمانداز حال جبرگرا کاهش یابد. درمجموع بهترین چشمانداز زمان برای بهبود انگیزش چشمانداز آینده است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183155320190923The Effectiveness of self-management training program on bullying and social acceptance among offendersاثربخشی آموزش مهارتهای خودمدیریتی بر رفتار قلدری و مقبولیت اجتماعی دانشآموزان پسر زندانی1611811069810.22054/jep.2020.40923.2637FAمهدیدهستانیدانشیار روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب، تهران، ایرانسیده عاطفهمهدویدانشجو دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانمحمدمهدیپسندیدهاستادیار روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد آستانه اشرفیه، گیلان، ایرانخدیجهنیک نفسکارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20190225The aim of this study was to investigate the effectiveness of the self-management training program on bullying and social acceptance among offenders. This study was quasi-experimental with pretest-posttest format and using experimental and control groups. The study population consisted of all male elementary prisoner students in the city of Tabriz. Through using available sampling and using Spellige and Holt's bullying behavior checklist (2001) and the social acceptance of Ford and Robin (1970), 50 students were selected as sample and divided into two groups of experimental and control. The experimental group received ten sessions of training in self-management skills classes whereas the control group received no training. And questionnaires were administered to both groups after the training. Data were analyzed using SPSS software and analysis of multiple covariance. The results of analysis of covariance showed there was significant difference among experimental and control group in bullying and item dimensions, and also, dimensions, the results were showed there was significant difference in social acceptance among two groups. Generally, the results showed self-management training could reduce bullying and increase social acceptance among prisoners.هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای خودمدیریتی بر رفتار قلدری و مقبولیت اجتماعی دانشآموزان پسر زندانی بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر زندانی شهر تبریز بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی و ابزارهای چکلیست رفتار قلدری اسپلیج و هالت (2001) و مقبولیت اجتماعی فورد و رابین (1970) تعداد 50 دانشآموز پسر زندانی بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (25 نفر در گروه کنترل و 25 نفر در گروه آزمایش). گروه آزمایش ده جلسه در کلاسهای آموزش خودمدیریتی شرکت کردند و افراد گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات پرسشنامهها روی هر دو گروه اجرا شد و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش مهارتهای خودمدیریتی بر مؤلفههای قلدری شامل رفتار قلدری، قربانی و نزاع معنیدار است. همچنین نتایج نشان داد که تأثیر مهارتهای خودمدیریتی بر مقبولیت اجتماعی نیز معنیدار است. نتایج پژوهش نشانگر این نکته است که آموزش مهارتهای خودمدیریتی میتواند از رفتارهای قلدری دانشآموزان پیشگیری کند و مقبولیت اجتماعی آنها را بالا ببرد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183155320190923Use of Flipped Classroom Approach in Higher Education: A Systematic Reviewبررسی استفاده از رویکرد کلاس معکوس در آموزش عالی: یک مرور نظاممند1832241070010.22054/jep.2020.41007.2643FAاحسانطوفانی نژاددکترای تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران/ محقق مهمان دانشگاه استرالیای جنوبی و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، آمریکا0000-0001-6440-0992منیژههوشمندجااستادیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تهران، ایرانآزادالله کرمیدکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، کردستان، ایران.Journal Article20190228Background: Reforms in higher education due to the advent of new technologies require a shift in traditional education. The flipped classroom approach can be a solution to such educational changes to create a student-centered individual learning environment.<br /> Materials and Methods: This approach, which is a type of blended learning, effectively integrates traditional and online education using both in and out of the classroom environment. The paper presents evidence around derived from a systematic review of the literature on the use of flipped classroom approach in higher education. A comprehensive search through multiple known databases identified a dataset of 548 papers from which 31 papers met the criteria for in-depth analysis.<br /> Results: The analysis revealed that flipped classroom approach has a positive effect on learning, reducing cognitive load, engagement, accuracy, motivation, attitude, satisfaction from the course, and self-efficacy in higher education. One of the most important challenges of the flipped classroom were the lack of familiarity and adaptation of the students to the flipped method, the increase of teachers' load and the learning issues of the video.<br /> Conclusion: According to the analysis of the findings of the selected research studies, it is concluded that the higher education system can effectively use this method.اصلاحات در آموزش عالی به دلیل ظهور فناوریهای جدید نیازمند تغییر در آموزش سنتی است. رویکرد کلاس معکوس میتواند راهحلی برای چنین تغییرات آموزشی جهت ایجاد محیط یادگیری فردی دانشجومحور باشد. این رویکرد که یک نوع از یادگیری تلفیقی است، آموزش سنتی و برخط را با استفاده از هر دو محیط داخل و خارج از کلاس حضوری بهگونهای مؤثر تلفیق کرده است. هدف تحقیق حاضر بررسی شیوه استفاده از رویکرد کلاس معکوس در آموزش عالی و مزایا و معایب بهکارگیری و میزان تأثیر آن بر جنبههای مختلف آموزشی از جمله یادگیری است. این تحقیق یافتههایی را که از مرور نظاممند تحقیقات درباره استفاده از رویکرد کلاس معکوس در آموزش عالی بهدستآمده است را ارائه میدهد. جستجوی نظاممند با توجه به کلمات کلیدی به 548 تحقیق رسید که درنهایت 31 تحقیق منطبق با معیارها جهت تحلیل عمیق تعیین گردید. تحلیل تحقیقهای انتخابشده نشان داد که رویکرد کلاس معکوس تأثیر مثبتی بر یادگیری، کاهش بار شناختی، درگیر شدن، دقت، انگیزه، نگرش و رضایت از دوره و خودکارآمدی در آموزش عالی دارد و از مهمترین چالشهای کلاس معکوس نیز به عدم آشنایی و سازگاری مناسب دانشجویان با روش معکوس سازی، افزایش بارکاری مدرسان و مشکلات یادگیری از ویدئو بودند. با توجه به تحلیل یافتههای تحقیقهای انتخابشده نتیجه گرفته میشود که نظام آموزش عالی کشور میتواند بهطور مؤثر از این روش استفاده کند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183155320190923Relationship between personal epistemology, theory of mind and executive functions in preschool childrenرابطه بین معرفتشناسی شخصی، نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی در کودکان پیش دبستانی2252481070110.22054/jep.2020.37500.2490FAزهراتنهااستادیارگروه روانشناسی تربیتی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه آزاد خرمآباد،خرمآباد – ایرانراضیهجلیلیاستادیار گروه علوم تربیتی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه آزاد خرمآباد،خرمآباد – ایران0000-0003-4640-1507Journal Article20181114The study of the transformation of personal epistemology in young children, as a research vacuum, has attracted the attention of specialists in recent years. The results of studies show that the transformation of beliefs in childhood can be studied in conjunction with the theory of mind.the purpose of this study was to investigate the evolution of beliefs in relation to the theory of mind and executive function in preschool children. The research method is cross-sectional. To this end, 110 children aged 6 years old were selected by available sampling method from preschools in Tehran For each child, two ideas of false beliefs (Weimer and Perner, 1983; Perner, Lickman, and Wimmer, 1987),. Two personal epistemology assignments (Bohr and Huffer, 2002) and the Wisconsin Card Classification test were considered Findings: There is a significant positive relationship between personal epistemology, theory of mind and executive function. Also, the results of regression analysis showed that personal epistemology is predictable through the theory of mind and executive functions Accordingly, in the first step, approximately 56% of the variance of personal epistemology was explained through the theory of mind.. In the second step, theory of mind and executive functions explained %73 of the variance in personal epistemology. Therefore, the coefficient of determination increased from %56 to %73 as the variable entered executive functions into the analysisمطالعه تحول معرفتشناسی شخصی در کودکان سنین پایین، بهعنوان خلأ پژوهشی، در سالهای اخیر توجه متخصصان را به خود معطوف ساخته است. نتایج مطالعات نشان میدهد که تحول باورها در کودکی را میتوان در ارتباط با نظریه ذهن موردمطالعه قرار داد. این در حالی است که کسب توانایی در عملکرد اجرایی نیز در ارتباط با باورها و نظریه ذهن قابلبررسی است. هدف پژوهش حاضر بررسی تحول باورها در ارتباط با نظریه ذهن و عملکرد اجرایی در کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش مقطعی است. بدین منظور، تعداد 110 کودک 6 ساله با روش نمونهگیری در دسترس از پیشدبستانیهای شهر تهران انتخاب شدند. برای هر کودک دو تکلیف باور غلط (وایمر و پرنر، 1983؛ پرنر، لیکمن و وایمر، 1987)، دو تکلیف معرفتشناسی شخصی (بور و هوفر، 2002) و آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد که بین معرفتشناسی شخصی، نظریه ذهن و عملکرد اجرایی رابطه معنادار مثبت وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که معرفتشناسی شخصی از طریق نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی قابل پیشبینی است. بر این اساس، در گام اول، تقریباً 56% از واریانس معرفتشناسی شخصی از طریق نظریه ذهن تبیین شد. در گام دوم، نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی 73% از واریانس معرفتشناسی شخصی را تبیین کردند. بنابراین، با ورود متغیر کارکردهای اجرایی به تحلیل، ضریب تعیین از 56% به 73% درصد افزایش یافت.