دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134420170622Analysis of Thinking and Research Textbook for Six Graders Based on Plsek’s Directed Creativity Modelبررسی محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی خلاقیت هدایت شده پلسک (Plsek)128797710.22054/jep.2017.7977FAعلیضیایی مهردکتری آموزش زبان انگلیسی ومدیرکل دفتر صلاحیت حرفهای دانشگاه جامع علمی کاربردیJournal Article20171104Text books, as the main components of education, can play important roles in fostering students’ creativity and creative thinking. This study aimed to assess the alignment of six graders Thinking and Research textbook content to Plsek’s (1997) Directed Creativity Model. Data were sourced and analyzed using all the exercises from the Thinking and Research textbook for newly developed sixth grade students in primary schools. Various researcher developed forms as data collection tools to analyze the selected content. Results showed that 61% of the analyzed content was congruent to Plesk’s first principle- <em>attention</em> (the preparation stage). Alignment to the second principle, <em>escape</em> (imagination and development stage) was around 39%. But the third principle- <em>movement</em> (practice stage) was totally ignored (0%) throughout the exercises designed to promote students’ creativity. It is worth mentioning that the principle of movement is considered as a key stage in fostering creativity according to Plsek. These finding might be of salience for curriculum developers in reviewing and re-crafting the Thinking and Research textbook for sixth grade students in order to betterment of nurturing students’ creativity through the curricula.کتاب درسی بهعنوان یکی از ارکان اصلی آموزش، میتواند نقش مهمی را در زمینه پرورش خلاقیت و تفکرخلاق یادگیرندهها ایفا کند. این پژوهش با هدف بررسی میزان تطابق محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی با الگوی خلاقیت هدایت شده پلسک (1997) و با روش توصیفی از نوع تحلیلمحتوا انجام گرفته است. نمونهی آماری این پژوهش که با حجم جامعه آماری آن یکسان است، شامل کلیه تمرینات کتاب کار تفکر و پژوهش پایهی ششم دبستان در سال تحصیلی 93-1392 میباشد. از فرمهای تحلیل محتوا که براساس الگوی چرخهی آموزش خلاقیت پلسک طراحی شد بهعنوان ابزارهای جمع آوری دادهها استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهند که بر اساس الگوی پلسک، در تدوین محتوای کتاب کار تفکر و پژوهش پایهی ششم دبستان میزان توجه به اصل اول یعنی توجه (مرحله آمادگی) برای خلاقیت %61، اصل دوم یعنی گریز (مراحل تخیل و توسعه) برای خلاقیت (%39) بوده و اصل سوم یعنی تحرک (مرحلهی عمل) مورد توجه قرار نگرفته است (0%). این در حالی است که از اصل تحرک در الگوی چرخهی خلاقیت هدایت شدهی پلسک بهعنوان مهمترین بخش این چرخه یاد شده است. امید است یافتههای پژوهش حاضر ضمن مفید بودن در بازطراحی و بازنگری کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی بتواند از طریق ایجاد دانش وآگاهی بیشتر در تولید محتوای مناسب در برنامههای درسی، در جهت پرورش و شکوفایی خلاقیت دانش آموزان، نقش سازندهای را ایفا کند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134420170622The role of personality traits and cognitive development in predicting emotion regulation strategiesنقش صفات شخصیت و رشد شناختی در پیشبینی راهبردهای تنظیم هیجانی2948797810.22054/jep.2017.7978FAمحمدمهراد صدردانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیغلامرضاچلبیانلواستادیار علوم اعصاب شناختی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانرضاعبدیاستادیار روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20171104People regulate their emotions in different ways which emanates from their individual differences<strong>.</strong> The aim of this study was to investigate the relationship between personality factors and cognitive development levels with emotion regulation strategies. 381 (192 females, 189 males) students from Hakim Sabzevari University were selected in a cluster sampling method and they filled out ERQ, NEO-FFI and SPBI questionnaires. Correlation coefficient and multiple regression was used for data analysis. Correlation analysis showed that reappraisal have significant positive relation with extraversion, agreeableness and conscientiousness, also suppression have positive significant relation with neuroticism and conservative thinking and negative significant relation with extraversion, openness and conscientiousness. The results of regression analysis indicated that conscientiousness, formal thinking and Collectivistic thinking could predict 12% of reappraisal variance. Results also indicated that extraversion, openness and dialectical thinking could predict 11% of suppression variance. Overall the present findings indicate that individual’s personality traits and cognitive development can predict their emotion regulation capability.پژوهش حاضر با هدف پیشبینی راهبردهای تنظیم هیجانی بر اساس عوامل شخصیت و مراحل رشد شناختی انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش حاضر تمام دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری بودند. 381 نفر (192 زن، 189 مرد) از دانشجویان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان شرکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه تنظیم هیجانی (ERQ)، فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی نئو (NEO-FFI) و پرسشنامه عقاید اصول اجتماعی (SPBI) پاسخ دادند؛ برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی پژوهش نشان داد که بازارزیابی با برونگرایی، مردمآمیزی و وجدان، رابطه مثبت معنادار و سرکوب با روانرنجوری و تفکر محافظهکار رابطه مثبت و با برونگرایی، گشودگی، وجدان و تفکر دیالکتیکی رابطه منفی معنادار دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که عوامل وجدان، تفکر جمعی و تفکر قالبی توانستند بهطور معنادار 12 درصد واریانس نهایی بازارزیابی را تبیین و پیشبینی نمایند و همچنین عوامل برونگرایی، گشودگی و تفکر دیالکتیکی توانستند 11 درصد واریانس نهایی سرکوب را بهصورت معنادار تبیین و پیشبینی کنند. بهطور کلی میتوان اینگونه نتیجه گرفت که رشد شناختی افراد و ویژگیهای شخصیتی آنها در نحوۀ تنظیم هیجانها توسط افراد نقش مهمی دارند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134420170622Mental health in students: The role of Spirituality and Emotional intelligenceسلامت روان دانشجویان: نقش معنویت و هوش هیجانی4958797910.22054/jep.2017.7979FAسمیراسلیمانیدانشجو دکتری روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهدعلیمحمد رضاییاستادیار دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سمنانرویاداداللهی سارابکارشناسی روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20171104There is a relationship between spirituality and emotional intelligence with mental health. Since identifying of factors affecting mental health in particular in students is necessary, therefore, the present study aimed to determine the relationships between Spirituality and emotional intelligence with mental health in students of Ferdowsi University of Mashhad. Through a cross-sectional study using randomized allocation sampling, 358 students in Ferdowsi University of Mashhad were recruited in 2015. A standard questionnaire including demographic variables and variables of spirituality, emotional intelligence and mental health was applied. Collected data were analyzed using linear regression in SPSS software. Mean and standard deviation of age was 21.63 ± 1.7 years, respectively that 64.5% were female. There were significant relationships between spirituality and emotional intelligence with students’ mental health so that predicts by increasing the mean score of spirituality and emotional intelligence, the mean score of students’ mental health to be increased. Emotional intelligence showed that has a more predicting role. Eventually, there were no statistically significant relationships between age and gender with students’ mental health. With regard to results, life skills education in advanced levels considering spirituality and in particular promotion of emotional intelligence can have an important role in improvement of students’ mental health.معنویت و هوش هیجانی با سلامت روان افراد همبستگی دارد. با توجه به اینکه شناخت عوامل مؤثر بر سلامت روان افراد بهخصوص قشر دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ پژوهش با هدف تعیین همبستگی معنویت و هوش هیجانی با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی بر روی 358 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 95-1394 با روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده (برحسب دانشکده) بود. بدینمنظور از پرسشنامههای استاندارد در رابطه با متغیرهای دموگرافیک، معنویت، هوش هیجانی و سلامت روان دانشجویان استفاده شد. در نهایت دادههای جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS16 و آزمون رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان 7/1± 63 /21 سال بود که 5/64% مؤنث بودند. معنویت و هوش هیجانی با سلامت روان دانشجویان همبستگی معنیداری داشت (05/0> p)؛ بهطوری که پیشبینی میشود با افزایش میانگین نمره معنویت و هوش هیجانی، میانگین نمره سلامت روان دانشجویان افزایش یابد. هوش هیجانی نقش پیشبینی کنندگی بیشتری از خود نشان داد. در نهایت سن و جنس دانشجویان با سلامت روان همبستگی معنی داری از خود نشان ندادند (05/0<p). با در نظر گرفتن نتایج مطالعه، انجام اقدامات تخصصی در حیطه آموزش مهارتهای زندگی با تمرکز بر معنویت و خصوصاً ارتقاء هوش هیجانی میتواند نقش مهمی در بهبود سلامت روان دانشجویان مورد مطالعه داشته باشد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134420170622Preparation and structure of a Existing Beliefs Scale Is Based on the Holy Quran (With Emphasis on Vews of Allameh Tabatabai) for persons with MSتهیه و ساخت مقیاس باورهای وجودی بر اساس قرآن کریم (با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبائی) در بین افراد مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلورزیس (ام اس)5982798010.22054/jep.2017.7980FAپریساپرندانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهرانمسعودآذربایجانیهیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهعلیدلاوراستاد گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-5922-3119Journal Article20171104The purpose of this study was to develop and normalizing a Existing Beliefs Scale Is Based on the Holy Quran (With Emphasis on Vews of Allameh Tabatabai) for pationts with MS. The population in this study were included of all MS patients covered by social security insurance and were referred to pharmacies such as 13 Aban, 29 Farvardin, Shahid Kazemi and Red cross and from which the patients of the 13 Aban pharmacy were selected randomly in this study. The sample were consisted of 150 patients . The first version had 39 items, and the primary analysis with face and content validity on 30 children, (Cronbach’s Alpha = .97), and correlation of the items with the total score revealed that the scale is acceptable with 39 items for the general population. Then, with omitting 2 items due to low correlation, the reliability of the scale (Cronbach’s Alpha = .77) was approved. Utilizing an exploratory factor analysis, construct validity showed KMO was .687, and Bartlett's Test of Sphericity was significant (P < 0.01). Furthermore, an expletory factor analysis and Varimax rotation were performed, and primary factors with factor-load bigger than 0.3 were maintained. Then, complex items were omitted and finally 28 items and 50 options remained in form of 4 subscales (1. Being in significant world, 2. Faith and truth, <br /> 3. self-awareness and responsibility, 4. forgiveness and love to others). Reliability and internal consistency of the scales with 25 items was approved (Cronbach’s Alpha = .70). Pearson correlation analysis manifested a significant relationship between the subscales and the total scale (P < .01). Finally, standardized and normalized scores were computed. The results showed that the Existing Beliefs questionnaire has Usability as a reliable and standardized tool for Research and clinical status.هدف از انجام پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی مقیاس باورهای وجودی بر اساس قرآن کریم (با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبائی) در بین افراد مبتلا به مولتیپل اسکلورزیس (ام اس) بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیه مبتلایان به ام اس بیمهشده تأمین اجتماعی مراجعهکننده به داروخانه 13 آبان، 29 فروردین، هلال احمر و شهید کاظمی در شهر تهران تشکیل دادند که از بین آنها، داروخانه 13 آبان به روش تصادفی ساده انتخاب شد. نمونۀ پژوهش شامل 150 نفر از مبتلایان بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه باورهای وجودی با در نظر گرفتن 39 گویه بود. بررسی مقدماتی پرسشنامه با تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، بر روی 30 نفر با در نظر گرفتن مقدار آلفای کرونباخ (97/0) و همبستگی گویهها با نمره کل، نشان داد که پرسشنامه با 39 گویه قابل اجرا بر روی نمونه اصلی است. سپس، پایایی پرسشنامه با مقدار آلفای کرونباخ (77/0) و حذف 2 گویه به دلیل عدم همبستگی با نمره کل، مورد تأیید قرار گرفت. بررسی روایی سازه پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی نشان داد که ابتدا مقدار KMO برابر 687/0 بود و آزمون بارتلت نیز در سطح (01/0>P) معنادار بود. همچنین برای استخراج عوامل اولیه مقیاس باورهای وجودی با استفاده از روش تحلیل مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس، تعداد 4 عامل با در نظر گرفتن گویههایی با بارعاملی بالاتر از 3/0 در نظر گرفته شد؛ بنابراین پس از حذف گویه های ناخالص، تعداد 25 سؤال و 50 گزینه در 4 عامل نامگذاری شدند که عبارت بودند از: 1- بودن در جهان معنادار 2- ایمان و حقیقت 3- خودآگاهی و مسئولیت 4- بخشش و عشق به دیگران. پایایی و همسانی درونی پرسشنامه 25 سؤالی با روش آلفای کرونباخ (70/0) مورد تأیید قرار گرفت. خردهمقیاسهای محاسبهشده و نمره کل پرسشنامه با ضریب همبستگی پیرسون نشان از همبستگی معنادار در سطح (01/0>P) داشت. همچنین در نهایت نمرات استاندارد و هنجار شده پرسشنامه به تفکیک هر عامل محاسبه شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که پرسشنامه باورهای وجودی مبتلایان به ام اس بهعنوان یک ابزار پایا و استاندارد قابلیت استفاده در موقعیتهای پژوهشی و بالینی را دارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134420170622Design and validation of Mooc model-based distance education for studentsطراحی و اعتباریابی الگوی آموزش از راه دور مبتنی بر موک برای دانشجویان83108798110.22054/jep.2017.7981FAفریبادرتاجدکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، مربی دانشگاه پیام نور کرماناسماعیلزارعی زوارکیمدیر گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه0000-0003-1273-0708خدیجهعلی آبادیتکنولوژی آموزشیJournal Article20171104This study was conducted to design and validate Mooc model-based distance education for students and validation in terms of experts. The research method was descriptive-analytic with approach of systematic review of research literature and descriptive-survey method was used to validate the model. In order to design educational model, the statistical society of this research includes all books, research and review papers, theses and internet information resources related to technology, especially Mooc technology and students distance education (from 2000 to 2017) and in order to validate model, statistical society includes specialists in educational technology and distance education. The sample consisted of 10 books and 20 articles associated with distance education, 5 books and 20 articles about mooc technology, which were selected for targeted analysis and to validate model, 30 specialists in educational technology and distance education participated as sample. Tools for data collection were taking note and a self-designed questionnaire with 7 questions in Likert scale. The results of this study led to formulation of a prescribed pattern. The pattern forming process includes eight steps: preparation, analysis, design, development, implementation, evaluation and optimization of learning. These models were developed with an integrated approach and were used the strengths of different patterns of distance education environments and Mooc. Also, the results showed that the specialist's opinion was significantly higher than the average at every 7 questions about evaluation (P <0.01). It can be concluded that specialists largely evaluated the internal validation of pattern designed in distance education. Using Mooc model-based distance education was effective to increase academic engagement and academic performance of students who were trained under this program (P <0.01). As a result, this model can be used to teach students of PNU through Mooc technology.این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش از راه دور مبتنی بر موک برای دانشجویان و اعتبارسنجی آن از نظر متخصصان انجام شده است. روش پژوهش، روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد مرور نظاممند ادبیات پژوهشی و جهت اعتبارسنجی الگو از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری این تحقیق جهت طراحی الگوی آموزشی، شامل تمامی کتابها، مقالات پژوهشی و مروری، پایاننامهها و منابع اطلاعاتی اینترنتی مرتبط در زمینه فناوری بهویژه محیط موک و آموزش از راه دور دانشجویان (از سال 2000 تا 2017) و جامعۀ آماری جهت اعتبارسنجی الگو، متخصصان تکنولوژی آموزشی و متخصصان آموزش از راه دور بودند. نمونۀ آماری جهت تعیین عناصر الگو تعداد 10 فصل کتاب و 20 مقاله مرتبط با آموزش از راه دور و 5 جلدکتاب و 20 مقاله مرتبط با فناوری اطلاعات و موک بودند که بهصورت هدفمند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. جهت اعتباریابی الگو، تعداد 30 نفر از متخصصان تکنولوژی آموزشی و آموزش از راه دور بهعنوان نمونه شرکت کردند. ابزار جمعآوری دادهها شامل فیشبرداری و یک پرسشنامه 7 سؤالی محققساخته در مقیاس لیکرت بود. نتایج این مطالعه منجر به تدوین یک الگوی تجویزی شد. مراحل تشکیلدهنده این الگو شامل هشت مرحله آمادهسازی، تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا، ارزشیابی و بهینهسازی یادگیری میباشد. تدوین این الگوها با رویکرد تلفیقی بوده است و از نقاط قوت الگوهای مختلف محیطهای آموزش از راه دور و موک استفاده شد. همچنین نتایج نشان داد نظر متخصصان در هر 7 سؤال مربوط به ارزیابی بهطور معنیداری بیشتر از حد وسط بوده است (01/0P<). میتوان نتیجه گرفت که متخصصان، اعتبار درونی الگوی طراحیشده در آموزش از راه دور را در حد زیاد ارزیابی کردند. استفاده از الگوی آموزش از راه دورمبتنی بر فناوری موک در افزایش درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویانی که تحت این آموزش قرار گرفتند مؤثر بود (01/0P<). در نتیجه میتوان از این الگو برای آموزش دانشجویان پیام نور از طریق محیط موک استفاده کرد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134420170622The relationship between campus climate with academic optimism and stress among the studentsرابطه جو پردیس دانشگاهی با خوشبینی علمی و استرس تحصیلی از دیدگاه دانشجویان109130798210.22054/jep.2017.7982FAسعیدغیاثی ندوشناستادیار مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیکامرانمالکپور لپریکارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی و مدرس دانشگاه پیامنورفاطمهرضویکارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20171104The main objective of this study was to investigate the relationship between campus climate with academic optimism and academic stress among the students. The research method was descriptive survey - correlation. The study population Allameh Tabatabai University Central Campus students in the academic year 94-1393 and the numbers are 7851. Using multi-stage cluster sampling based on Morgan table, 381 individuals (77 males, 116 females) were selected randomly. Three questionnaires were used to collect data (campus climate, academic optimism academic stress). To determine the validity of these tools from experts in the field were and to ensure the reliability of Cronbach's alpha coefficient formula is used, the results obtained in order for each questionnaire, 87/0, 81/0 and 86/0 respectively. To analyze the data both descriptive and inferential statistics were used. The descriptive statistics such as mean, standard deviation, and frequency of use Kolmogorov-Smirnov and inferential statistics tests for normality and to explore the relation between variables and Pearson's correlation coefficient was used to generalize results to the community sample and finally to analyze the results SPSS 22 software was used. According to research findings, significant negative relationship between campus climate and academic stress and there is a significant positive relationship with the academic optimism. That is, the campus climate is more empathetic, stress less educated and more academic optimism seen among students.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین جو پردیس دانشگاهی با خوشبینی علمی و استرس تحصیلی در بین دانشجویان بود. روش پژوهش، کمی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان پردیس مرکزی دانشگاه علامهطباطبایی در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 7851 نفر تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس جدول مورگان تعداد 381 نفر (77 نفر مرد، 116 نفر زن) بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از سه پرسشنامه (جو پردیس دانشگاهی، استرس تحصیلی و خوشبینی علمی) استفاده شد. برای تعیین صحت روایی این ابزارها از نظرات متخصصین و خبرگان در این زمینه استفاده گردید و برای اطمینان از پایایی پرسشنامهها از فرمول ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج بهدست آمده بهترتیب برای هر پرسشنامه 87/0، 81/0 و 86/0 گزارش شد. برای تحلیل داهها از دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در قسمت آمار توصیفی آمارههایی از قبیل میانگین، انحراف معیار و فراوانی و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای کلموگروف اسمیرنف جهت نرمال بودن و از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطۀ بین متغیرها و تعمیم نتایج نمونه به جامعه و از نرم افزار SPSS استفاده شد. طبق یافتههای تحقیق بین جو پردیس دانشگاهی با استرس تحصیلی رابطه منفی معناداری و با خوشبینی علمی رابطهی مثبت معنا داری وجود داشت؛ یعنی هر چقدر که جو همدلانهتر باشد استرس تحصیلی کمتر و خوشبینی علمی بیشتری در بین دانشجویان مشاهده میشود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134420170622The effects of electronic content and workshop teaching method on learning and retention of mathematicsتأثیر محتوای الکترونیکی و تدریس به روش کارگاهی در یادگیری و یادداری درس ریاضی131151798310.22054/jep.2017.7983FAعلیرضابادلهدانشگاه فرهنگیان استان گلستانJournal Article20171104This study has been conducted with the objective of comparing the effects of applying educational electronic content and workshop teaching method on learning and retention of mathematics in third grade boy students of the primary schools in the city of Elborz. This survey is pseudo-experimental and includes pretest-posttest designs for three sample groups. Statistical society of the survey was third grade students of primary school; out of this society, considering the type of selection method (pseudo-experimental), three third-grade primary school classes, including 20 students each, were randomly selected. Data of this study was collected in every class through three mathematics tests (pretest, posttest and test with determined intervals to evaluate retention). To analyze the data, descriptive statistics (measures of central tendency and frequency) and deductive statistics (study of data normality, Kolmogorov-Smirnov test, Kroit Mochelli test, and quantities of epsilon for studying uniformity of co-variances and independent T-test for evaluating the hypotheses) were applied. The findings showed that using electronic content and teaching through workshop method were effective on learning and retention of mathematics by third grade primary school students and increase the level of learning and retention.مطالعة حاضر با هدف مقایسة تأثیر بهکارگیری محتوای الکترونیکی آموزشی و روش تدریس کارگاهی بر یادگیری و یادداری درس ریاضی پایة سوم ابتدایی پسرانة شهرستان البرز انجام شده است. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون برای سه گروه نمونه بود. جامعة آماری پژوهش، دانشآموزان پایة سوم ابتدایی بودند که از این جامعه با توجه به نوع روش انتخابی (شبهآزمایشی)، سه کلاس پایة سوم ابتدایی شامل 20 دانشآموز برای هر کلاس، با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات این تحقیق از برگزاری سه آزمون ریاضی (پیشآزمون، پسآزمون و آزمون با فاصله زمانی مشخص برای یادداری) در بین هر کلاس از دانشآموزان جمعآوری شد؛ برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی) و آمار استنباطی (بررسی نرمال بودن دادهها، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون کرویت موچلی و مقادیر اپسیلون برای بررسی یکنواختی کوواریانسها و آزمون t مستقل برای بررسی فرضیهها) استفاده شد. یافتهها نشان داد که استفاده از محتوای الکترونیکی و تدریس به روش کارگاهی در افزایش یادگیری و یادداری درس ریاضی دانشآموزان پایة سوم ابتدایی مؤثر است و موجب افزایش سطح یادگیری و یادداری دانشآموزان میشود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134420170622The effect of concept mapping strategyoncritical thinkingskills in studentsتأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان153172798410.22054/jep.2017.7984FAمنصورهکلهردکتری روانشناسی تربیتی، آکادمی پداگوژی تاجیکستان، فدراسیون روسیهگلنارمهراندانشیار علوم تربیتی دانشگاه الزهرا (س)0009-0000-6261-0716Journal Article20171104One of the goals of education is to foster thinking and reasoning. The realization of this goalrequires providing condition and using effective methods and strategies on Critical thinking. The purpose of this study was to investigate the effect of concept mapping on critical thinking skillsin students. The sample included 50 third grade of high school female students in Karaj city that were selected through purposive sampling. The research project was a quasi experimental design of pre- test and post-test with control group. The subjects were randomly assigned to experimental and control group. The experimental group was through using concept mapping cooperatively, while control group was not exposed to such kind of learning technique and the students in this group were through in common way of reading comprehension teaching.The California Critical Thinking Skills Test form B (CCTST) was used to measure the critical thinking ability of the students. The data were analyzed with Analysis of covariancetest (ANCOVA), and showed that the students in the experimental group achieved significantly higher critical thinking scores than the students in the control group. The findings reveal that using concept mapping as a learning strategy is effective in helping students develop critical thinking skills.پرورش تفکر و استدلال یکی از هدفهای تعلیم و تربیت است. دستیابی به این هدف مستلزم فراهم کردن شرایط و بهکارگیری راهبردها و روشهای آموزشی مؤثر بر تفکر انتقادی است. این پژوهش تأثیر ساخت گروهی نقشه مفهومی بر مهارتهای تفکر انتقادی دانش آموزان را بررسی میکند. به این منظور از یک طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. 50 دانشآموز دختر پایه سوم دبیرستان شهر کرج به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش با استفاده از استراتژی نقشه مفهومی آموزش دیدند و به ترسیم نقشه مفهومی متون کتاب زبان انگلیسی 3 پرداختند و گروه کنترل به شیوه مرسوم خواندن متن و ترجمه آن آموزش دیدند. ابزار اندازهگیری آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم (ب) بود که مهارتهای تفکر انتقادی دانش آموزان را قبل و بعد از مداخله مورد سنجش قرارداد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تحلیل شدند. یافتهها تفاوت معناداری بین نمرات تفکر انتقادی دانش آموزان گروه آزمایش و کنترل را نشان داد که بیانگر تأثیر مثبت استراتژی آموزشی نقشه مفهومی بر توسعه مهارتهای تفکر انتقادی دانش آموزان است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134420170622The Effect of Four-Component Instructional Design Model on the Extraneous Cognitive Load and Complex Task Learningبررسی تأثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای بر میزان بار شناختی بیرونی و یادگیری موضوعهای پیچیده173197798510.22054/jep.2017.7985FAمصطفیسالاریفارغ التحصیلمحمد حسنامیر تیموریاستادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20171104The purpose of the present study was to determine the effect of the Four-Component Instructional design Model on the extent of extraneous cognitive load and complex task learning in physics courses. With respect to objectives, implications, and research methodology, this study belongs to quasi-experimental research designs. The design of the study was a pre-test/post-test one with an experimental group and a control group. The population of the study included all first-grade, high-school, male students of the 5<sup>th</sup> Locale in Tehran in 1392-93. The sample of the study was selected using multi-level clustered random sampling and included 30 students who were randomly placed in an experimental group (n = 15) and a control group (n = 15). The experimental group underwent the independent variable (instructional design of the physics course based on the Four-Component Model) and the control group was instructed using the traditional method. One instrument for gathering data was Pass, van Merriënboer, and Adam‘s (1994) 9- rating scale, the internal and external validity of which were 0.86 and 0.83, respectively. The other instrument of the study was a complex task learning test developed by the researcher himself; the face validity of the test was judged by experts and professors and the test-retest method showed that the reliability of the test is 0.79. The obtained data were analyzed through the SPSS software and an independent <em>t</em>-test (for determining extraneous cognitive load) and ANCOVA (for complex task learning test) were used to analyze the data. The results of the study demonstrated that Four-Component Instructional design Model had a significant effects on decreasing extraneous cognitive load in the experimental group in comparison with the control group (<em>p</em>>0.00). Also, the results of the study demonstrated a significant increase in the extent of complex task learning for the experimental group in comparison with the control group (Partial Eta Squared =.14, <em>F</em> = 4.34, <em>p</em> <.05).هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای بر میزان بار شناختی بیرونی و یادگیری موضوعهای پیچیده در درس فیزیک بود. این پژوهش از جنبة هدف، کاربردی و از جنبة روششناسی در زمرة پژوهشهای آزمایشی قرار دارد. طرح پژوهش از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان منطقه پنج شهر تهران در سال تحصیلی 93- 1392 و نمونة پژوهش سی نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه پانزده نفرة آزمایش و کنترل قرارداده شد. گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل (طراحی آموزشی درس فیزیک بر اساس الگوی چهار مؤلفهای) قرار گرفت و گروه کنترل با روش رایج آموزش دید. ابزار جمعآوری دادهها، مقیاس اندازهگیری نُه درجهای پاس، ون مرینبور و آدام (1994) بود که روایی صوری آن مورد تأیید اساتید و متخصصان قرار گرفت و پایایی آن با روش بازآزمایی 85/0 بهدست آمد. ابزار دیگر، آزمون محقق ساختة میزان یادگیری بود که متخصصان و استادان، روایی صوری آن را مشخص کردند و پایایی آن با استفاده از روش باز آزمایی 79/0 به دست آمد. پس از تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روشها و نرمافزارهای آماری، نتایج پژوهش نشان داد که الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای بر کاهش میزان بار شناختی بیرونی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تأثیر معناداری دارد. همچنین یافتهها نشان داد که میزان یادگیری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشته است.