دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134320170321Formulating & effectiveness of theoretical model of students’ lifestyle wellness in Iranian society (Case Study: Student University of Tehran University)تدوین و اثربخشی مدل نظری سالمزیستی سبک زندگی دانشجویان در جامعه ایرانی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تهران)133775910.22054/jep.2017.7759FAعلی عباسکمریرئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر / بنیاد شهید و امور ایثارکرانعباسالهیاریاستادیار روانشناسی دانشگاه تربیت مدرسعلیرضامرادیاستاد روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمیپرویزآزاد فلاحدانشیار روانشناسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170913The present research was conducted to formulate the effectiveness of the theoretical model of students’ lifestyle wellness in Iranian society. From this point, after analyzing experimental and theoretical backgrounds of the subject, the mixed methods and grounded theory research of Strauss & Corbin and researcher’s own made questionnaire are inductively formed. With regard to the provided strategy in the wellness model of student’s lifestyle namely life skills education, an educational package approach is designed within which the students’ lifestyle wellness could be upgraded in a course of 11 sessions and ultimately to be known as a means for uplifting their lifestyle qualities. For testing the effectiveness of the package, 40 students of Tehran University have been selected and tested through systematic sampling, dividing them into two separated control and experiment groups and then distributed among them a researcher made questionnaire evaluating their lifestyle situation. And then, an 11 life skills education session is executed for the experiment group. For testing the quantitative section of the research, there was an accumulative point to students’ lifestyle wellness and then it has been obvious that through analysis of covariance there is a meaningful difference between control and experiment group. So, provided model have an effective role in Iranian student’s lifestyle wellness.پژوهش حاضر درصدد تدوین و اثربخشی مدل نظری سالمزیستی سبک زندگی دانشجویان در جامعه ایرانی بوده است. از این منظر پس از واکاوی سوابق نظری و تجربی مرتبط با موضوع تحقیق از روش تلفیقی کیفی با استفاده از روش «نظریه داده بنیاد» و طرح نظاممند اشتراوس و کوربین[1] و کمی با استفاده از ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. با توجه به راهبرد احصاء شده در مدل سالمزیستی سبک زندگی دانشجویان یعنی آموزش مهارتهای زندگی، بر مبنای این رویکرد، بستهای آموزشی طراحی شد که به مدت یازده جلسه میتوانست به سالم زیستی سبک زندگی دانشجویان کمک کرده و به بهبود کیفیت سبک زندگی آنان منجر شود. برای آزمون این بسته دست به آزمایشی زده شد که طی آن از 40 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند؛ استفاده شد و آنان به دو گروه 20 نفری کنترل و آزمایشی تقسیم شدند و به آنان، پرسشنامهای محقق ساخته برای سنجش وضعیت سبک زندگی داده شد که بهعنوان پیش آزمون تلقی میشود، سپس برای گروه آزمایشی یازده جلسه آموزش مهارتهای زندگی اجرا شد. برای آزمون فرضیه بخش کمّی پژوهش، با استفاده از نمرۀ کل سالم زیستی سبک زندگی دانشجویان و از طریق تحلیل کواریانس معلوم شد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در میزان سالم زیستی سبک زندگی دانشجویان تفاوت معنادار وجود دارد؛ بنابراین مدل احصاء شده سالم زیستی سبک زندگی دانشجویان ایرانی از اثربخشی لازم برخوردار میباشد.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. Strauss & Corbinدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134320170321A Structural Model of the Relationship between Basic psychological Needs, Academic Motivation and English Academic Engagementالگوی ساختاری روابط بین نیازهای اساسی روانشناختی، انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی در زبان انگلیسی3558776010.22054/jep.2017.7760FAمسعودغلامعلی لواسانیدانشیار/ دانشگاه تهران0000-0003-0958-1027هیمنخضری آذردانشجوی دکتری/ دانشگاه تهرانمهساصالحی نجفیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تهراناسدالهمالکیدانشگاه ازاد اسلامی ارومیهJournal Article20170916This research was conducted to study the relationship among basic psychological needs, academic motivation and students' academic engagement (in English language) in Structural Equation Modeling method. Using stratified sampling, 423 (127 males and 296 females) secondary and junior students were selected to participate in the study. They replied to the basic psychological needs, academic motivation and academic engagement Questionnaires. Structural equation modeling revealed that basic psychological needs satisfaction exerted a direct, significant influence upon intrinsic motivation, Identified regulation, Interjected regulation and an indirect one upon academic engagement. In addition, basic psychological needs had a negative direct influence upon amotivation, while the direct influence of related on extrinsic motivation was not significant. Intrinsic motivation, Interjected regulation and Identified regulation had a positive direct influence upon academic engagement, while the direct influence of related on amotivation was negative and significant. Additionally, the direct influence of related on extrinsic and interjected regulation was not significant. In general, findings of this study suggested basic psychological needs had influence on students' English language engagement through the meditational effects of academic motivation.هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط بین نیازهای اساسی روانشناختی، انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان در درس انگلیسی به روش الگویابی معادلات ساختاری بود. بدینمنظور، 423 نفر از دانشآموزان سال دوم و سوم دوره متوسطه شهر ابهر (127 پسر و 296 دختر) با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامه نیازهای اساسی روانشناختی ایلاردی و همکاران (1993)؛ انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1989) و درگیری تحصیلی آسور، کاپلان و روث (2002) پاسخ دادند. یافتههای بهدست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی، اثر مستقیم مثبت و معناداری بر انگیزش درونی، تنظیم درون فکنیشده و تنظیم همانند شده دارد، اثر مستقیم نیازهای اساسی روانشناختی بر روی بیانگیزگی، منفی و معنادار؛ اما تأثیر آن بر انگیزش بیرونی معنادار نبود. همچنین نتایج نشان داد که رابطه برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی و درگیری تحصیلی از طریق انگیزش تحصیلی میانجیگری شد. اثر مستقیم انگیزش درونی و تنظیم همانند شده بر درگیری، مثبت و معنادار و اثر بی انگیزگی، منفی و معنادار بود؛ اما اثر تنظیم درون فکنیشده و بیرونی بر درگیری معنادار نبود. بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که نیازهای اساسی روانشناختی با واسطهگری انگیزش تحصیلی بر درگیری در درس انگلیسی تأثیر دارند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134320170321Development of Managers of National Iranian Gas Company Based on Competency Patternتوسعه مدیران شرکت ملی گاز ایران مبتنی بر الگوی شایستگی5973776110.22054/jep.2017.7761FAعباسعباس پوردانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-7118-7912حمیدرحیمیانعضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطباییعلیدلاوراستاد دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-5922-3119سعیدغیاثی ندوشناستادیار مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیفخرالساداتهاشمیاندانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170916In order to develop competency of managers of National Iranian Gas Company and formulate the desirable pattern, this research was performed by exploratory combination method. Seven main components were reflected in the form of conceptual pattern by data analysis. Based on findings resulted from analysis of qualitative step, research’s questionnaire was designed and its validity was calculated using the comments of the experts (74%) and its reliability by calculating Cronbach's alpha coefficient and was performed in statistical sample of 160 managers of National Iranian Gas Company and qualitative data of research were collected. The results of analysis of quantitative data show that general competency status of managers in National Iranian Gas Company is above average and relatively favorable and also the results of confirmatory factor analysis show that seven identified components have sufficient factor load to predict the competency of managers of National Iranian Gas Company, but among the constituent components of competency, analyzing strategic approach with factor load of 16.0 and 0.025 has significance level of 0.35 and in mental competency dimension, problem solving and decision making component with factor load of 19.0 and 0.04 have significance level of 0.21 which are removed from general model. So, by using desirable pattern of competency of managers, training programs proportional to promoting competency of managers are planned so that increasing skills and competency of managers are guaranteed and sustainable competitive advantage will be accomplished for the organization.بهمنظور توسعه شایستگی مدیران شرکت ملی گاز ایران و تدوین الگوی مطلوب، این پژوهش به روش ترکیبی اکتشافی انجام شد. باتحلیل دادهها 7 مؤلفه اصلی درقالب الگوی مفهومی پژوهش منعکس گردید. برمبنای یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیلهای مرحله کیفی، پرسشنامه پژوهش طراحی وروایی این پرسشنامه با استفاده از نظر صاحبنظران (74%) و پاپایی آن ازطریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (89%) محاسبه ودر نمونه آماری 160 نفر از مدیران شرکت ملی گاز ایران که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شده بودند، اجرا و دادههای کمی پژوهش گردآوری شد. نتایج تجزیه وتحلیل دادههای کمی نشان میدهد وضعیت کلی شایستگی مدیران در شرکت ملی گاز ایران بالاتر از میانگین و نسبتاً مطلوب بوده و همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که مؤلفههای هفتگانه شناسایی شده دارای بار عاملی کافی جهت پیشبینی شایستگی مدیران شرکت ملی گاز ایران میباشد، لکن در بین مؤلفههای تشکیلدهنده شایستگی تحلیلگری مؤلفۀ رویکرد استراتژیک با بار عاملی 16/0 و025/0R<sup>2</sup>= دارای سطح معناداری 35/0 بودودر بعد شایستگی ذهنی مؤلفه حل مسأله وتصمیم گیری با بارعاملی 19/0 و04/0R<sup>2</sup>= دارای سطح معناداری 21/0 بودکه از مدل کلی حذف شدند؛ لذا با بهکارگیری الگوی مطلوب شایستگی مدیران، برنامههای آموزشی متناسب در جهت ارتقاء شایستگیهای مدیران برنامهریزیشده، تا افزایش مهارتها و شایستگیهای مدیران تضمین و مزیت رقابتی پایدار برای سازمان محقق گردد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134320170321Teaching Social Skills through Group Games with the Control of Mothers’ Emotional Intelligence Quotientآموزش مهارتهای اجتماعی از راه بازیهای گروهی با کنترل هوش هیجانی مادران7599776210.22054/jep.2017.7762FAزهرامحمدزادهکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا (س)0000-0003-0524-4605ملوکخادمی اشکذریاستادیار دانشگاه الزهرا(س)000/0002/9013/4226Journal Article20170916This research was examined with the aim of improving social skills by using group games with the control of mothers’ emotional intelligence quotient (EQ). In this semi-experimental study, pretest-posttest randomized group design and random sampling, from 100 children between 6-5 years and pre-elementary center in Tehran, Region 2, 30 children with low social skills, were selected and placed randomly in two groups, test group (15 children) and control group (15 children). Their mothers’ emotional intelligence quotient (EQ) were evaluated too .The members of test group participated in group games designed by researcher to learn social skills. They participated in these games ten sessions, two times per week. The researcher utilized two different tools to evaluate social skills and emotional intelligence quotient (EQ). Schemes in this research were computed by covariance analysis statistic test. Research results showed that teaching social skills in pre-elementary children by using group games improves their skills effectively. (p<0/001) These conclusions also showed the fact that teaching social skills by controlling their mothers emotional intelligence quotient (EQ) in group games in pre-elementary their social skills (p>0/05). Also, Lateral Results using independent t test were showed that who girls in post-test than boys (p<0/05) and children of 6 years old compared to 5-year-old children in post-test are more social skills (p<0/05). The results of univariate test showed that the coach education showed no effect on children's social skills.( in pre-test f=0/0911، in post-test f=1/035)پژوهش حاضر، با هدف بهبود مهارتهای اجتماعی از راه بازیهای گروهی با کنترل هوش هیجانی مادران مورد بررسی قرار گرفت. در روش نیمه آزمایشی حاضر، با طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه کنترل، از طریق نمونهگیری تصادفی، از میان 100 کودک 6-5 ساله مهدکودک و مرکز پیشدبستانی واقع در منطقه 2 شهر تهران،30 کودک با مهارتهای اجتماعی پایین، انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. هوش هیجانی مادران آنها نیز سنجیده شد. برای، آموزش مهارتهای اجتماعی، اعضای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه در بازیهای گروهی شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه مهارتهای اجتماعی محققساخته و پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ بود. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس، پردازش شدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی از راه بازیهای گروهی در کودکان پیشدبستانی بر بهبود مهارتهای اجتماعی (01/0>p) آنها مؤثر است. و آموزش مهارتهای اجتماعی با کنترل هوش هیجانی مادران (05/0>p)بر بهبود مهارتهای کودکان مؤثر نیست. همچنین، یافتههای جانبی با استفاده از آزمون <strong>t</strong> دو گروه مستقل حاکی از آن بودند که دخترها در پسآزمون (05/0P<strong> <</strong>) در مقایسه با پسرها و کودکان 6 ساله در پسآزمون (05/0P<strong> <</strong>) در مقایسه با کودکان 5 ساله از مهارتهای اجتماعی بیشتری برخوردارند. همچنین نتایج آزمون واریانس تک متغیره نشان داد تحصیلات مربیها نیز تأثیری بر مهارتهای اجتماعی کودکان ندارد. (در پیشآزمون 0911/0f=، در پسآزمون 035/1f=)دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134320170321The Effectiveness of Brain Compatible Learning on the Components of Planning and Problem Solving of Executive Functions in Elementary School Students.اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر مؤلفههای برنامهریزی و حل مسألهی کارکردهای اجرایی دانشآموزان دبستان101118776310.22054/jep.2017.7763FAسمیهسیفیروانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیصغریابراهیمی قواممدیر گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی0000000000000000حسنعشایریاستاد علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران0000-000-2-23486210نور علیفرخیدنشگاه علامه طباطباییفریبرزدرتاجدانشگاه علامه طباطبایی00000000291862196Journal Article20170916Current solution to the problems of education requires more sophisticated and smart approach by choosing that an important part of the (brain-compatible learning) is provided. Brain compatible learning considers how naturally learning take place. It seeks for changing the frame to make an effective teaching based on the structure and functions of human brain.The main objective of this study was to determine the effectiveness of brain compatible learning on the components of planning and problem solving of executive functions of 4th grade of elementary school. This study has been conducted with unequal control group design from quasi-experimental design. The statistical society consisted of all male students in Salam elementary private school of Tehran) 7 school) in 2015-2016 academic year, and the target sample chosen from 38 students of the 4th grade in Salam schools in the district 5. Fifty hours of brain compatible education for experimental teachers’ group and 3 months education were performed for students according to brain compatible lesson plans for mathematics, science and literature lessons. Pre-test and post-test data were collected by using Tower of London Test and they were analyzed by one way analysis of covariance, and multiway analysis of covariance (MANCOVA). Results showed that brain compatible learning has been effective on planning component of executive functions and also brain compatible learning has been effective on problem solving component of executive functions (F=24/94, P<.0001/0, Effect Size=./416). These findings smart learning with regard to the elements and principles of brain-compatible learning emphasizes the ability to plan and problem solving.راهحلِ مشکلاتِ تعلیم و تربیت کنونی، نیازمند رویکردی پیچیدهتر وآگاهانه است که بخشی مهم بهوسیلهی علمِ مغز، ذهن و تعلیم و تربیت (یادگیری سازگار با مغز) ارائه شده است. یادگیریِ سازگار با مغز بر چگونگی یادگیری طبیعی مغز تأکید دارد و به دنبال تغییرِ چارچوب، بر اساس ساختار و کارکردِ واقعی مغز انسان برای ایجادِ آموزش مؤثر است. هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر مولفههای برنامهریزی و حلمسألۀ کارکردهای اجرایی دانشآموزان پایه چهارم دبستانی بود. این پژوهش با طرحِ گروه کنترلِ نابرابر، از طرحهای نیمهآزمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیهی دانشآموزان دبستانی پسرانه غیردولتی مدارس سلام در شهر تهران ( 7 مدرسه) در سال تحصیلی 95-94 بود و نمونهی هدفمند به تعداد 38دانشآموز پایه چهارم از دو مدرسه سلام منطقه 5 تهران انتخاب شد. 50 ساعت آموزش سازگار با مغز برای معلم گروه آزمایش و 3 ماه آموزش دانشآموزان بر اساس طرح درسهای سازگار با مغز برای دروس ریاضی، فارسی و علوم اجرا شد. با استفاده از ابزار آزمون برج لندن، دادههای پیشآزمون و پسآزمون جمعآوری شد و با استفاده از آزمونهای تحلیل کوواریانس یک راهه و چند راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که یادگیری سازگار با مغز بر افزایش مؤلفههای برنامهریزی و حلمسألۀ کارکردهای اجرایی مؤثر بوده است (416/0= اندازه اثر، 01/0>P، 94/24=F). این یافتهها، یادگیری و آموزش هوشمندانه و آگاهانه با توجه به مؤلفهها و اصول یادگیری سازگار با مغز را بر توانایی برنامهریزی و حلمسأله تأکید میکند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134320170321The Effect of Cooperative Learning with Achievement Groups on Self-Efficacy and Self-Concept of Student's Mathematicsتأثیر یادگیری مشارکتی با گروههای پیشرفت بر خودکارآمدی و خودپندارهی ریاضی دانشآموزان119139776410.22054/jep.2017.7764FAخدیجهحاجی حسینلوکارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلیعلیخالق خواهاستادیار علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیعادلزاهدبابلانهیأت علمی/ دانشگاه محقق اردبیلی0000-0001-8653-9602مهدیمعینی کیااستادیار علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20170916The purpose of the present study was to investigate the effect of cooperative learning on self-efficacy and self-concept of student's mathematics. Quasi-experimental method using pre- test and post- test with control group was established in this study. High school's first grade girls in Ardabil city was considered as the population of this study in 1393-1394 academic year. Sixty seven students from two classes of the same school had been selected by accessible sampling. Cooperative learning with Student Team's Achievement Division (STAD) and traditional lecturing method was used in experimental and control group respectively. Pre-test and post tests were applied before and after intervening variable. Data were collected using Middleton and Midgley's (1997) questionnaire of self-efficiency with reliability co efficiency of 0/87 and Marsh (1983) questionnaire of self-concept with reliability co efficiency of 0/89. Data were entered in SPSS software for both descriptive and inferential statistics. Mean and standard deviation were used as descriptive statistics and multi co-variance analysis were used for inferential statistics. There was significant difference of self-efficiency and self-concept of student's mathematics. The results of the present study showed cooperative learning with STAD in comparison with traditional methods of teaching have more influence in increasing self-efficiency and self- concept of student's mathematics.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی ریاضی و خودپندارهی ریاضی دانشآموزان بود. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل در بین جامعه دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطهی شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 انجام شد. 67 دانشآموز از دو کلاس یک مدرسه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند که گروه آزمایش 34 نفر و گروه کنترل 33 نفر بودند. در گروه آزمایش از روش یادگیری مشارکتی با تقسیمبندی دانشآموزان به گروههای پیشرفت و در گروه کنترل از روش سنتی سخنرانی استفاده شد. پیشآزمون قبل از اعمال متغیر مداخله و پسآزمون پس از اعمال آزمایشی انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی خودکارآمدی ریاضی میدلتون و میگلی (1997) با ضریب پایایی 87/0 و پرسشنامهی خودپندارهی ریاضی مارش (1983) با ضریب پایایی 89/0 استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) به کمک نرمافزار spss استفاده شد. یافتهها نشان داد بین دو گروه ازلحاظ وجود متغیرهای خودکارآمدی ریاضی و خودپندارهی ریاضی دانشآموزان تفاوت معنیدار وجود دارد؛ به عبارتی نتایج پژوهش حاضر نشان داد یادگیری مشارکتی به روش تقسیمبندی دانشآموزان به گروههای پیشرفت، بر خودکارآمدی ریاضی و خودپندارهی ریاضی دانشآموزان تأثیر معنیداری دارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134320170321Mediating Role of Motivational Beliefs on Relationship between Perception of Classroom Climate and Procrastination in Studentsنقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطهی ادراک از جوّ کلاس و تعللورزی دانشجویان141169776510.22054/jep.2017.7765FAمنصورسلمانیگروه روانشناسی دانشگاه بیرجنداحمدخامساندانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجندمحمدرضا اسدی یونسیاسدی یونسیاستادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند0000-0002-5704-9169Journal Article20170916The relationships between motivational beliefs with procrastination and class climate have been shown in previous studies. In this study, the psychometric properties of Classroom Learning Environment (CEL) Questionnaire were presented, and the mediating role of motivational beliefs in relationship between class climate and procrastination examined. 196 students of Birjand University were selected by cluster sampling. The research tools were Procrastination Assessment Scale (PASS Student Version), Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) and CLE Questionnaire. The data were analyzed by path analysis and multivariate regression. The findings showed that the class environment effected indirectly procrastination through motivational beliefs. Class atmosphere and motivational beliefs explained 28% of the procrastination variance. It also showed that the components of test anxiety and self-efficacy from motivational beliefs were predictive power of procrastination. According to these findings, motivational beliefs have a mediating role in relationship between the class climate and procrastination and should be considered in setting learning environment.پژوهشهای گذشته ارتباط بین باورهای انگیزشی با جوکلاس و تعللورزی را نشان دادهاند. در پژوهش حاضر ضمن ارائهی شاخصهای روانسنجی پرسشنامهی محیط یادگیری کلاس (جوّ کلاس)، نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطۀ ادراک از جوّ کلاس و تعللورزی دانشجویان بررسی شده است. ۱۹۶ دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به مقیاس ارزیابی تعللورزی دانشجو (PASS)، پرسشنامهی محیط یادگیری کلاس (CLE) و پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر و رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد جوّ کلاس بهطور غیرمستقیم از طریق باورهای انگیزشی بر تعللورزی تأثیر دارد. جوّ کلاس و باورهای انگیزشی 28 درصد از کل تغییرات تعللورزیرا تبیین میکنند. همچنین یافتهها نشان داد مؤلفههای اضطراب امتحان و خودکارآمدی از متغیر باورهای انگیزشی توان پیشبین معنادار تعللورزی را دارند. بر اساس این یافتهها، باورهای انگیزشی بهعنوان واسطهی ارتباط بین جوّ کلاس و تعللورزی نقش ایفا کرده و باید در تنظیم محیط یادگیری مدنظر باشد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134320170321The Impact of Learning Styles and Applying Semantic-Mapping on the High School Students’ Critical Thinking Ability and English Vocabulary Learning Improvementتأثیر سبکهای یادگیری و به کارگیری نقشههای معنایی بر توانایی تفکر انتقادی دانش آموزان دوره متوسطه و بهبود یادگیری واژگان زبان انگلیسی آنها171206776610.22054/jep.2017.7766FAمرضیهقاسممشاور مرکز مشاوره خانواده اداره ناحیه 1 آموزش و پرورش استان البرزمحمدرضابلیاددکترای روانشناسی تربیتی، استاد یار پایه 14، عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج- ایرانJournal Article20170916The present study was carried out in order to investigate the impact of learning styles and applying semantic-mapping on the high school students’ critical thinking ability and English vocabulary learning improvement. To fulfill the purpose of the study, a sample of 123 female students studying Math and Physics were randomly selected from 4 educational districts of Karaj narrowed down to Farzanegan High school in the 1st educational district using accidental clustering sampling method. Then, they were divided into two homogenized experimental and control groups. The students completed the Critical Thinking Questionnaire (Honey, 2004) and Learning Style Questionnaire (O’Brien, 1989) in the pre- and post-test steps. They also were administered a general proficiency test of Nelson (A050) for the purpose of homogeneity, and a vocabulary test to ensure their illiteracy of them at the onset of the treatment. In addition, the same vocabulary test was taken as a post-test after 12 sessions of instruction and learning through semantic-mapping, as a vocabulary learning strategy. The data was collected. Based on the statistical analysis, the results showed the learning styles had no statistically significant impact on the students’ critical thinking ability and their vocabulary learning improvement (two-way, and ANOVA analyses) the first and second hypotheses of the study were confirmed. The third and fourth hypotheses were rejected as the results revealed that semantic-mapping had a statistically significant impact on the critical thinking ability and vocabulary learning improvement of the participants (independent T-tests). Then, some pedagogical and practical implications and suggestions for further research as well as limitations of the study are provided.پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیرسبکهای یادگیری و بهکارگیری نقشههای معنایی بر میزان پیشرفت توانایی تفکر انتقادی دانش آموزان دوره متوسطه و بهبود یادگیری واژگان زبان انگلیسی آنان انجام شد. بهمنظور تحقق این هدف، 123دانش آموز دختر پایه دوم رشته ریاضی و فیزیک از دبیرستان فرزانگان ناحیه 1 آموزش وپرورش کرج بهطورتصادفی خوشهای انتخاب شدند و به دو گروه همگن آزمایش و گواه تقسیم شدند. سپس، دانش آموزان به پرسشنامههای سبکهای یادگیری (اُبرین[1]، 1989) و تفکر انتقادی (هانی[2]، 2004) در دو بخش پیشآزمون و پس آزمون پاسخ دادند. همچنین، دانش آموزان به سؤالات آزمونهای واژگان و توانایی عمومی زبان انگلیسی در پیشآزمون و پس آزمون پاسخ دادند و نمرات آنها محاسبه شد. طی 12 جلسه، واژگان کتاب درسی آنها با بهکارگیری نقشههای معنایی در گروه آزمایش به دانشآموزان آموزش داده شد. سپس، دادههای به دست آمده مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس نتایج تحلیلهای آماری، مشخص شد که سبکهای یادگیری از نظر آماری تأثیر چشمگیری بر توانایی تفکر انتقادی دانش آموزان و پیشرفت یادگیری واژگان آنان در گروه آزمایش و گواه نداشتند (تحلیل انووا یک سویه)؛ امابه کارگیری نقشههای معنایی بر پیشرفت تفکر انتقادی دانش آموزان و یادگیری واژگان آنان در گروه آزمایش از نظر آماری تأثیرقابل توجهی داشت (آزمون تی- تست مستقل)؛درحالیکه در گروه گواه تغییر چشمگیری مشاهده نشد.پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی و همچنین کاربردها و محدودیتهای پژوهش در پایان ارائه شده است.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. O’Brien<br /> <br /> <br /> [2]. Honeyدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134320170321Canonical Correlation between the School Safety and School Engagementتحلیل کانونی رابطۀ بین امنیت در مدرسه و مشارکت فعّال در آن207221776710.22054/jep.2017.7767FAمحمدحسینخانیدانشگاه علامه طباطباییعنایت الهزمانپوردانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-3151-7283سیده خدیجهمرادیان گیزه روددانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170916The purpose of this study was to investigate the relationships between school safety and school engagement. The population is taken from students of the public high school of Rey, Tehran. The total numbers of the participants are 322 which were selected by the random cluster sampling method. School safety was measured using the Revised School safety Questionnaire (Skiba, Simmons, Peterson& Forde, 2006). School engagement was measured using the Revised School engagement Scale (Wang, Willett & Eccles 2011). The SPSS 18 and STATGRAPHICS 5.1 were used to conduct a canonical correlation analysis. Results from the canonical correlation model revealed that there is 3 significant set between school safety and school engagement. According to the first set, school climate and learning safety support shared 0/43 of the variance with self-regulated learning, belonging to school and using cognitive strategy .According to the second set, school climate, absence of delinquency, personal safety, and absence of incivility support shared 0/10 of the variance with self-regulated learning, belonging to school, using cognitive strategy, and passion to learn. According to the third set, school climate, absence of delinquency, connection, learning safety support shared 0.05 of the variance with self-regulated learning, belonging to school, and using cognitive strategy. In sum, in schools which we can see more safety, we can see more engagement. This result can be explained through Lewin's Field Theory, ecological perspective of Brenner, and Maslow's hierarchy of needs.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ امنیت در مدرسه با مشارکت فعّال در آن صورت پذیرفت؛ بدین<strong></strong>صورت که 322 نفر از کلیۀ دانشآموزان دبیرستانهای دولتی در شهر ری با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاسهای اصلاح<strong></strong>شدۀ امنیت در مدرسه اسکیبا، سیمون، پترسون و فورد (2006) و مشارکت فعّال وانگ، ویلت و اسکلتس (2011) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل همبستگی بنیادی و با استفاده از نرم افزارهای SPSS 18 و STATGRAPHICS 5.1 مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل کانونی سه مجموعۀ معنادار بین امنیت در مدرسه و مشارکت فعّال در آن را نشان داد.براساس مجموعۀ اول، جوِّ مدرسه و امنیت در یادگیری با یادگیری خودگردان، حس تعلق در مدرسه و استفاده از راهبردهای شناختی رابطه داشت و 43 درصد از واریانس آنها را تبیین میکرد. براساس مجموعۀ دوم، جوِّ مدرسه، عدم رفتارهای مجرمانه و امنیت سطح بالاتر، امنیت فردی و عدم اختلاف و خشونت با یادگیری خودگردان، استفاده از راهبرد شناختی، اشتیاق به یادگیری و حس تعلق به مدرسه رابطه داشت و 10 درصد از واریانس آن را تبیین میکرد؛ و بر اساس مجموعۀ سوم جوِّ مدرسه، عدم رفتارهای مجرمانه و امنیت سطح بالاتر، ارتباطات در مدرسه و امنیت در یادگیری با یادگیری خودگردان، حس تعلق در مدرسه و استفاده از راهبردهای شناختی رابطه داشت و 5 درصد از واریانس آن را تبیین میکرد. در مجموع میتوان نتیجه گرفت در مدارسی که مؤلفههای امنیت در مدرسه برقرار است و در سطح بالایی قرار دارد دانشآموزان مشارکت فعّال بیشتری دارند. این نتیجه با در نظر گرفتن نظریۀ میدانی لوین، رویکرد بومشناختی برنر و نظریۀ انسان شناسانۀ مازلو قابل تبیین است.