دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320The Status of Happiness and Satisfaction with Life among University students during the Corona Crisis New virus (Cowide-19)بررسی وضعیت شادکامی و رضایت از زندگی دانشجویان در زمان بحران بیماری کرونا ویروس جدید (کووید-19)1251117210.22054/jep.2020.52767.3018FAعلیدلاوراستادممتاز گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ایران (نویسنده مسئول).0000-0001-5922-3119لیلاشکوهی امیرآبادیدانشجو دکتری روان شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-8113-2536Journal Article20200602هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت شادکامی و رضایت از زندگی دانشجویان در زمان بحران بیماری کرونا ویروس جدید (کووید-19) است. روش پژوهش توصیفی مقایسه ای و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران است که در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-99 مشغول به تحصیل بودند، که از بین آنها تعداد 213 دانشجو به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های شادکامی آکسفورد و مقیاس رضایت از زندگی دینر و همکاران به صورت آنلاین تکمیل کردند. پایایی پرسشنامه ها با محاسبه فرمول آلفای کرونباخ برای هر یک از پرسشنامهها به ترتیب برابر 95/0 و 80/ به دست آمد. به منظور تحلیل دادههای حاصله، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد و نتایج به وسیله نرم افزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از دادهها نشان داد که دانشجویان در شادکامی وضعیت خوب و در مقیاس رضایت از زندگی در وضعیت متوسط بالا قرار دارند. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین جنسیت و مقطع تحصیلی مختلف با شادکامی و رضایت از زندگی وجود ندارد و تنها در مؤلفه انرژی مثبت در شادکامی این رابطه معنادار شده است، یعنی میزان انرژی مثبت در دختران بیشتر از پسران است.<br /> نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود که مسئولین بهداشت و سلامت جامعه باید در طول بیماری همه گیری COVID-19 علاوه بر برنامه ریزی جهت حفظ سلامت جسمی افراد، برنامه ریزی مناسبی نیز جهت حفظ و بهبود سلامت روانی افراد داشته باشند.هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت شادکامی و رضایت از زندگی دانشجویان در زمان بحران بیماری کرونا ویروس جدید (کووید-19) بود. روش پژوهش توصیفی مقایسهای و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-99 مشغول به تحصیل بودند، که از بین آنها تعداد 213 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای شادکامی آکسفورد و مقیاس رضایت از زندگی دینر و همکاران به صورت آنلاین تکمیل کردند. به منظور تحلیل دادههای حاصله، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. نتایج حاصل از دادهها نشان داد که دانشجویان در شادکامی وضعیت خوب و در مقیاس رضایت از زندگی در وضعیت متوسط بالا قرار دارند. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین جنسیت و مقطع تحصیلی مختلف با شادکامی و رضایت از زندگی وجود ندارد و تنها در مؤلفه انرژی مثبت در شادکامی این رابطه معنادار شده است، یعنی میزان انرژی مثبت در دختران بیشتر از پسران است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود که مسئولین بهداشت و سلامت جامعه باید در طول بیماری همه گیری کووید 19 بر برنامهریزی جهت حفظ سلامت جسمی افراد، برنامهریزی مناسبی نیز جهت حفظ و بهبود سلامت روانی افراد داشته باشند.https://jep.atu.ac.ir/article_11172_7668369cf02a24c6bb57d1e90df82c90.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320Psychological dimensions of corona crisis (covid-19) and educational methods to reduce itابعاد روانشناختی بحران کرونا و شیوههای آموزشی کاهش آن27541117310.22054/jep.2020.52712.3014FAفریداحمدرادکارشناسی ارشد سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20200531Coronavirus is known worldwide due to its widespread prevalence; In fact, the physical and psychological damage from the virus has attracted worldwide attention. Generally people who have experienced the crisis some of the psychological symptoms are clearly seen in them; In the absence of treatment in long-term, these symptoms have an irreversible effect on the mental health of individuals and society. In this study, try to identifying the psychological dimensions has been affected by the Coronavirus virus crisis and also examines coping strategies and treatments.<br /> Coronavirus is known worldwide due to its widespread prevalence; In fact, the physical and psychological damage from the virus has attracted worldwide attention. Generally people who have experienced the crisis some of the psychological symptoms are clearly seen in them; In the absence of treatment in long-term, these symptoms have an irreversible effect on the mental health of individuals and society. In this study, try to identifying the psychological dimensions has been affected by the Coronavirus virus crisis and also examines coping strategies and treatments.بحران ویروس کرونا بهواسطۀ شیوع گستردۀ آن در تمام جهان شناختهشده است؛ درواقع میزان خسارت جانی و روانی این ویروس توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. عموماً افرادی که بحران را تجربه کردهاند بعضی از علائم روانشناختی بهوضوح در آنان دیده میشود؛ که در صورت عدم درمان در بلندمدت این علائم تأثیر جبرانناپذیری بر سلامت روانی افراد و جامعه میگذارد. در این مطالعه سعی بر شناسایی ابعاد روانشناختی تحت تأثیر بحران ویروس کرونا بوده و راهکارهای مقابله و درمان را نیز بررسی میکند.<br /> <strong> </strong>https://jep.atu.ac.ir/article_11173_02cda7008ad603b1b4f62ad6cdfb795d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320Psychological Consequences of New Coronavirus (Covid 19) in Children: A Systematic Reviewپیامدهای روانشناختی کرونا ویروس جدید (کووید 19) در کودکان: مطالعه مروری نظاممند55681117410.22054/jep.2020.53306.3043FAعسگرچوبداریدکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0001-7606-5271فاطمهنیکخواستادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.فاطمهفولادیدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20200626Lifestyle changes as a result of the global outbreak of Quaid 19 have overshadowed children and have had psychological consequences. Therefore, the aim of the present study was to investigate the psychological consequences of the new coronavirus (Covid 19) in children with systemic review. The research findings from 2019 to 2020 in the databases PupMed, Springer, Scopus, ProQuest, Science direct, Google Scholar by searching the keywords of Quaid 19, psychological effects, mental health, social isolation, behavioral-emotional problems, quarantine and children Finally, according to the entry criteria, out of 62 articles reviewed, 15 articles were included in the research and classification results, summarized and reported. Evaluation of the articles showed an increase in behavioral problems, problems related to self-regulation, anxiety and fear, problems related to adaptation and coping strategies, experience of abuse and emotional abuse, increased severity of mental disorders and depression and post-traumatic stress disorder. Covid 19 is considered a disease in children. Considering the negative psychological consequences of the prevalence of Quaid 19 disease, it is recommended to design and plan intervention and support strategies to reduce the negative effects.تغییر در سبک زندگی در نتیجه شیوع جهانی بیماری کووید 19، کودکان را تحت شعاع قرار داده و پیامدهای روان شناختی به دنبال داشته است. بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی پیامدهای روانشناختی کرونا ویروس جدید (کووید 19) در کودکان روش مرور نظاممند بود. بدین صورت که یافتههای پژوهشی از سالهای میلادی 2019 تا 2020 در پایگاههای اطلاعاتی PupMed، Springer، Scopus، ProQuest، Science direct، Google Scholar با جستجوی کلیدواژههای کووید 19، تاثیرات روانشناختی، سلامت روان، انزوای اجتماعی، مشکلات رفتاری-هیجانی، قرنطینه و کودکان مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت براساس معیارهای ورود از بین 62 مقاله مورد بررسی، 15 مقاله وارد پژوهش و نتایج طبقهبندی، خلاصه و گزارش شد. ارزیابی حاصل از مقالات مورد بررسی نشان داد افزایش مشکلات رفتاری، مشکلات مربوط به خودتنظیمی، اضطراب و ترس، مشکلات مربوط به سازگاری و راهبردهای مقابلهای، تجربه بدرفتاری و آزار هیجانی، افزایش شدت اختلالهای روانی و افسردگی و استرس پس از آسیب از پیامدهای روانشناختی شیوع بیماری کووید 19 برای کودکان بشمار میرود. با توجه به پیامدهای روانشناختی منفی ناشی از شیوع بیماری کووید 19 طراحی و برنامهریزی راهبردهای مداخلهای و حمایتی در جهت کاهش اثرات منفی توصیه می شود.https://jep.atu.ac.ir/article_11174_1a43aed66c38b24a0f073bbaa17505ad.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320A case study between education and social participation of individuals using Instagram pages of celebrities in the Coronavirus crisisمطالعه موردی بین آموزش و مشارکت اجتماعی افراد با استفاده از صفحات اینستاگرام سلبریتی ها در بحران کرونا69941117510.22054/jep.2020.52730.3015FAمهدیسلطانی فردانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.علیگرانمایهپورعضو هیأت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایرانشهنازهاشمیاستاد مدعو گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران - عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران.Journal Article20200601In times of crisis, take advantage of the influence of celebrities and social networks to educate people on how to deal with it and how to participate properly. Social networks were active during of the spread or prevalence of COVID 19. Under such circumstances, it is so sensitive to educate people and engage them purposefully that everything becomes determinant or may be risky.<br /> It was used in the present study media functionalism theory and attractiveness model as source credit. The sample of the present study is 386 Instagram users who follow the pages of celebrities and to measure variables, was used a researcher-made questionnaire and a regression test to test the hypotheses.<br /> Results: According to the respondents, celebrities are attractive and update their pages by presenting new content. They have the greatest impact on the variable of learning on the component of changing people's attitudes by 63% and they have the least impact on changing people's behavior by 16 percent. In the Coronavirus Crisis, celebrities have the greatest impact on the variable of people's participation in the voluntary participation of people to comply with health protocols to combat the prevalence of COVID 19 disease, at a rate of 39% and they have the least impact on process activity in decision making by 25%. Therefore, celebrities play an effective role as a symbolic asset in crisis management by involving the voluntary participation of the people in the developed programs and education with the greatest factor in changing attitudes.هنگام بحرانها باید از تأثیرگذاری سلبریتیها و شبکههای اجتماعی به منظور آموزش مردم برای چگونگی مواجهه با آن و مشارکت همگی به نحو مقتضی بهره جست. شبکههای اجتماعی در زمان شیوع بیماری کووید 19 بسیار فعال بودند. در چنین شرایطی، آموزش مردم و جلب مشارکت آنها به طور هدفمند از چنان حساسیتی برخوردار است که همه چیـز تعیـینکننده میشود و یا ممکن است مخاطرهآمیزگردند. در تحقیق حاضر از نظریه کارکردگرایی رسانهها و مدل جذابیت به عنوان اعتبار منبع بهره گرفته شد. نمونه پژوهش حاضر 386 کاربر اینستاگراماند که صفحات سلبریتیها را دنبال میکنند و برای سنجش متغیرها از پرسشنامه محقق ساخته و از آزمون رگرسیون برای آزمون فرضیهها استفاده شده است. سلبریتیها از نظر پاسخگویان افراد جذابی هستند که صفحات خود را با ارائه مطالب جدید به روز میکنند آنها بیشترین تأثیر بر متغیرآموزش یعنی تغییر نگرش مردم به میزان 63 درصد و کمترین تأثیر را بر تغییر رفتار مردم به میزان 16 درصد دارند. سلبریتیها همچنین بر متغیر مشارکت مردم در بحران کرونا با بیشترین تأثیر بر شرکت داوطلبانه مردم برای رعایت پروتکلهای بهداشتی به منظور مقابله با شیوع بیماری کووید 19، به میزان 39 درصد و کمترین تأثیر بر فعالیت فرایند در تصمیم گیری به میزان 25 درصد داشتهاند. بنابراین استفاده از سلبریتیها به عنوان سرمایه نمادین در مدیریت بحرانها از طریق جلب مشارکت داوطلبانه مردم در برنامههای تدوین شده و آموزش با بیشترین عامل در تغییرنگرش میتوانند نقش ایفا کنند.https://jep.atu.ac.ir/article_11175_ff5e6183863339bc258cffdd93d724f1.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320Investigating the educational and physiological structures of Corona crisis in the sport industryبررسی ساختارهای تربیتی و فیزیولوژیکی بحران کرونا در صنعت ورزش951081117610.22054/jep.2020.52607.3009FAپرستوصفانیادانشجوی رشته دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران.امیر محمدصفانیادانشجوی رشته پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، مازندران، ایران.هانیهآریادوستدانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.Journal Article20200528Today, the world is facing the Corona Crisis and the changes it has made. The aim of this study is to investigate the educational and physiological structure of the corona crisis in the sport industry. This research has been done using the library method and the resources have been collected based on the conceptual connection with the subject. Studies have shown that with the outbreak of the coronavirus in the world, the structure of activities in many industries has changed. The educational structure in the sport industry has also changed from traditional to modern and online. Due to the importance of physical activity in physiological conditions of people, staying active during quarantine is very important and immobility increase the risk of infections in post corona. Therefore, it is suggested that sport organizations be diligent in providing codified educational and training programs and, by properly informing individuals, pave the way for people to remain active in society.امروزه جهان درحال مقابله با بحران کرونا و تغییرات ایجاد شده توسط آن است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی ساختار تربیتی و فیزیولوژیکی بحران کرونا در صنعت ورزش است. این تحقیق با استفاده از روش کتابخانهای انجام پذیرفته است و منابع بر اساس ارتباط مفهومی با موضوع مورد نظر جمع آوری شدهاند. مطالعات صورت گرفته در این حوزه نشان داد، با شیوع ویروس کرونا در جهان، ساختار فعالیتها در بسیاری از صنایع با تغییر مواجه شده است. ساختار تربیتی و آموزشی در صنعت ورزش نیز از حالت سنتی به حالت مدرن و آنلاین تغییر وضعیت داده است و با توجه به اهمیت فعالیت فیزیکی در شرایط فیزیولوژیکی و روانی افراد، فعال ماندن در دوران قرنطینه از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم تحرک خطر ابتلا به بیماری های مزمن در دوران پسا کرونا را افزایش می دهد. از این رو پیشــــــنهاد می گردد سازمانهای ورزشی در ارائه ی برنامه های مدون تربیتی و آموزشی کوشا باشند و با آگاهی رسانی صحیح به افراد، زمینه را برای فعال ماندن افراد جامعه هموار سازند.https://jep.atu.ac.ir/article_11176_2dbbbcfe2c574483251212492f1a19b7.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320Post- Planning in Post Corona, the necessity of today's education (Based on the strategic radar model)پسابرنامه در پساکرونا، ضرورت تعلیم و تربیت امروز (مبتنی بر مدل رادار استراتژیک)1051171117710.22054/jep.2020.52501.3004FAحیدرتورانیعضو هیات علمی و رئیس پژوهشکده نوآوری های آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشJournal Article20200524The aim of this study is to provide a suitable model for examining the challenges and opportunities of the internal and external environment of the country's educational system ahead to counter the pandemic of Coronavirus Disease (COVID-19) or any other national and global crisis. Because if educational system fails to formulate its plans in terms of corona and post- corona based on a model and strategic framework, it will not be able to manage and go through the difficult period. Although the Corona Crisis is a global challenge and dilemma, it is necessary to plan in our geographical area based on a strategic model so that we can have a successful futurology while crossing through the crisis. Based on this, the researcher tries to use his experiences in strategic planning and existing resources and studies, to propose a" strategic radar model" to overcome the challenges posed by the corona virus pandemic or similar national and global crises in the field of education and training. This model allows the organization and the system to avoid non-scientific, non-systematic and daily actions and to ensure maximum quality of the program and the approach it has taken.هدف این مطالعه، ارایه مدل مناسب جهت بررسی چالشها و فرصتهای محیط درونی و بیرونی پیش روی نظام تعلیموتربیت کشور در مقابله با پاندمی کووید 19 (کرونا) و یا هر نوع بحران ملی و جهانیِ دیگر است. چرا که چنانچه آموزشوپرورش و نظام تعلیموتربیت نتواند در شرایط کرونایی و پساکرونایی براساس یک مدل و چهارچوب استراتژیک و راهبردی، برنامههای خود را تدوین کند، قادر نخواهد بود دوران سخت را مدیریت کرده و از آن گذر کند. اگرچه این بحران و این چالش کرونایی پیش روی، یک چالش و یک دشواری و تنگنای جهانی است، اما لازم است در قلمرو جغرافیایی خویش مبتنی بر یک مدل استراتژیک و راهبردی، به گونه ای برنامهریزی شود ت بتوان ضمن عبور از گردنه و پیک بحران، شاهد آیندهنگاری موفقی باشیم.<br /> بر این اساس، پژوهشگر سعی خویش را بر آن داشت تا با استفاده از تجارب زیسته در امر برنامهریزی استراتژیک و با استفاده از منابع و مطالعات موجود، «مدل رادار استراتژیک» را برای فائق آمدن بر چالشهای پیش روی پاندومی ویروس کرونا و یا بحران های مشابه ملی و جهانی در حوزه تعلیموتربیت پیشنهاد کند. این مدل موجب میشود تا سازمان و سیستم از اقدامات غیرعلمی، غیرسیستماتیک و روزمره اجتناب نموده و اطمینان کیفیت در برنامه و راهی که در پیش گرفته است را افزایش دهد.https://jep.atu.ac.ir/article_11177_3bcf2c89835159b10a4af7efa37c0b0c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320Assessing the effects of corona virus in the sports industryارزیابی اثرات ویروس کرونا در صنعت ورزش1231351117810.22054/jep.2020.52492.3003FAعلی محمدصفانیااستاد گروه علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانرهابرهمنددانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200524Due to the outbreak of coronavirus worldwide, the performance of industries has changed a lot. Sport is one of the most active industries these days with sudden changes in the corona pandemic. The aim of this study is to evaluate the effects of coronavirus in the sports industry. Resources were collected using Google Scholar, Science Direct, PubMed, SID, Magiran and Irandoc engines. Twenty-four sources were found, including 12 related sources. The resource findings were then examined. Accordingly, the Corona pandemic in the sports industry has countless positive and negative effects. Most research has focused on the financial losses caused by the coronavirus, while other harms such as psychological, social and political trauma have not received much attention. Among the positive effects of corona is the development of exercise at home, given the leisure time for people. As a result, in order to get out of the crisis, it is suggested that due to the importance of management in sports organizations, managers should provide appropriate strategies to deal with the post-corona period and researchers should study the effects of corona virus according to different aspects in the sports industry. Despite the variability of these effects anywhere in the world, it is recommended that the strategies presented be localized.با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، عملکرد صنایع با تغییرات زیادی روبه رو شده است. ورزش یکی از صنایع فعالی است که این روزها با تغییرات ناگهانی پاندمی کرونا مواجه است. هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی اثرات ویروس کرونا در صنعت ورزش است. تحقیق حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای انجام پذیرفته است. جمع آوری منابع با استفاده از موتورهای Google Scholar،Science direct ، PubMed،SID ،Magiran و Irandoc، صورت گرفت. 24منبع یافت شد و از میان آنها 12 منبع مرتبط، بر اساس یافته های تحقیقات مورد بررسی قرار گرفت. ســـپــس یافتههای منابع، مورد بررسی قرار گرفتند. بر این اساس پاندمی کرونا در صنعت ورزش دارای اثرات مثبت و منفی بیشماری است. بیشتر تحقیقات صورت گرفته بر روی ضررهای مالی ناشی از ویروس کرونا تمرکز کرده اند در حالی که ضررهای دیگری از قبیل، ضربه های روحی و روانی، اجتماعی و سیاسی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. از جمله اثرات مثبت کرونا می توان به توسعه ی ورزش در خانه، با توجه به فراغت پیش آمده برای افراد اشاره کرد. در نتیجه به منظور خروج از بحران پیشنهاد میگردد با توجه به اهمیت مدیریت در سازمان های ورزشی مدیران، اســــتراتژی های مناسبی را جهت مواجهه با دوران پسا کرونا ارائه دهند و محققان اثرات ویروس کرونا را با توجه به جنبه های متفاوت در صنعت ورزش مورد بررسی قرار دهند. با وجود متغییر بودن این اثرات در هر نقطه ی جهان پیشنهاد می گردد استراتژی های ارائه شده بومی سازی گردند.https://jep.atu.ac.ir/article_11178_5d3d538ed6390bc99cec9fbc46fcfe42.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320Construct and validate a questionnaire Coping Styles in the face of the coronavirus epidemicساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبکهای مقابلهای در رویارویی با اپیدمی کرونا1371551117910.22054/jep.2020.52469.3002FAفریبرزدرتاجاستاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران.00000000291862196مسلمدانش پایهدانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران (نویسنده مسئول)0000-0003-0635-2632فضل اللهحسنونددانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران.سیدعلیموسویدانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران.Journal Article20200524The present study aimed to construct and validate the coping style questionnaire in the feacing of the corona epidemic. The statistical population of the study included all people living in Lorestan province who faced the effects of coronavirus epidemic in 1398. The sample was 384 people based on the Cochran's formula, which was selected as a sample of men and women in relatively equal proportions. For data analysis, factor analysis; included exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis based on the structural equation model was used. In the findings , the reliability of the questionnaire was confirmed based on Cronbach's alpha. The correlation between anxiety and coping styles;Confrontation, Escape and avoidance, Emotional distancing and responsibility was 0.62, 0.37, -0.38 and -0.57; which indicates the Critical validity of the questionnaire. The results of exploratory analysis showed that the adequacy of sampling and the fact that the questionnaire was eight factors were confirmed. Also, Confirmatory factor analysis confirmed the results of content validity and exploratory analysis based on Multidimensional construct of coping styles questionnaire in the face of the Corona epidemic. the finding showed that the constracted questionnaire in this study is a proper tool for determining the type of individual reactions in the crisis of epidemic diseases such as Coronavirus; by measuring the types of coping styles in feacing with Coronavirus epidemic,پژوهش پیش رو با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبکهای مقابلهای در رویارویی با اپیدمی کرونا به انجام رسیده است. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی افراد ساکن در استان لرستان بود که در سال 1398 با اثرات اپیدمی کروناویروس روبرو شدند. نمونه موردپژوهش بر اساس فرمول کوکران 384 نفر بود که به صورت نسبتا یکسان از میان زنان و مردان به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول استفاده شد. در بخش یافتهها، پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ تأیید شد. میزان همبستگی میان اضطراب با سبکهای مقابلهای رویاروگر، گریز (اجتناب)، انکار و مسئولیتپذیری به ترتیب برابر با 62/0، 57/0 38/ - و 52/0- به دست آمد که نشانگر روایی ملاکی پرسشنامه بود. نتایج تحلیل اکتشافی نشان داد که کفایت نمونهگیری مناسب و هشت عاملی بودن پرسشنامه تأیید شد. همچنین، این هشت عامل توانستند 66 درصد از واریانس کل متغیر سبکهای مقابلهای را تبیین نمایند. تحلیل عاملی تاییدی، نتایج حاصل از روایی محتوایی و تحلیل اکتشافی را مبنی بر هشت عاملی بودن پرسشنامه سبکهای مقابلهای در رویارویی با اپیدمی کرونا تأیید کرد. بر این اساس، نتایج گویای این است که پرسشنامه موردبررسی در این مطالعه با اندازهگیری انواع سبکهای مقابلهای افراد در رویارویی با بیماری کرونا، ابزاری مناسب برای تعیین نوع واکنشهای فردی در بحران بیماریهای اپیدمیک مانند کرونا است.https://jep.atu.ac.ir/article_11179_54177e0e63193ca8b17c3a091448b190.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320Psychological and Instructional consequences of Corona disease (Covid-19) and coping strategies with themپیامدهای روانشناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانشآموزان و راهکارهای مقابله با آنها1571931118010.22054/jep.2020.52371.2993FAخدیجهابوالمعالی الحسینیدانشیار روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران (نویسنده مسئول)0000-0002-9714-1816Journal Article20200519The purpose of this study was to identify the psychological and instructional consequences of Corona disease (Covid-19) in students and coping strategies with it. The research method was descriptive-analytical. A total of 23 articles in the Corona disease field in the databases PubMed, Scopus, SID, Google Scholar, Science Direct, and Civilica were reviewed and analyzed. The findings showed that students experienced psychological problems such as anxiety, depression, post-traumatic stress disorder, stress, failure, fear, anger, feelings of loneliness and boredom as a result of Corona disease and quarantine. In the interpersonal dimension, students have experienced problems such as difficulty in communication with family members, limited communication with friends and teachers, insufficient social support, and reduced family income. In the educational dimension were identified problems such as poor cognitive and social presence in the online learning process, increased cognitive load, lack of motivation, problems in time management, and concern about evaluations. Based on the findings of this study, it is recommended that students be taught in health crises, social problem-solving skills, resilience, communication, time management, and self-caring skills. It is also recommended that parents be taught communication skills and stress management. It is suggested that in-service teacher training emphasizes the increasing teaching presence and the use of participatory learning in the online teaching process.هدف از این مطالعه شناسایی پیامدهای روانشناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانشآموزان و راهکارهای مقابله با آن بود. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بود. در مجموع 23 مقاله در حوزه کرونا مندرج در بانکهای اطلاعاتیPubMed, Scopus،SID،Google Scholar ،Science Direct ، Civilica بررسی و تحلیل شدند. یافتهها بیانگر این بود که دانشآموزان در نتیجه بیماری کرونا و قرنطینه، در بعد فردی مشکلات روانشناختی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از آسیب، استرس، ناکامی، ترس، خشم، احساس تنهایی و بیحوصلگی را تجربه کردهاند. در بعد بین فردی، دانشآموزان با مشکلاتی مانند مشکل در ارتباط با اعضاء خانواده، محدودیت ارتباطی با دوستان و معلمان، حمایتهای اجتماعی ناکافی، کاهش درآمد خانواده را تجربه کردهاند. در بعد آموزشی مشکلاتی، مانند حضور شناختی و اجتماعی ضعیف دانشآموزان در فرآیند آموزش آنلاین، افزایش بار شناختی، ضعف انگیزه، مشکلاتی در مدیریت زمان، و نگرانی از ارزشیابی شناسایی شد. بر اساس یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که در بحرانهای سلامت، مهارتهای حل مسئله اجتماعی، تابآوری، مهارتهای ارتباطی، مدیریت زمان، و خودمراقتبی به دانشآموزان آموزش داده شود. همچنین پیشنهاد میشود که به والدین نیز مهارتهای ارتباطی و راهبردهای مقابله با استرس آموزش داده شود. پیشنهاد میشود در آموزش ضمن خدمت به معلمان، بر افزایش حضور تدریس و استفاده از یادگیری مشارکتی در فرآیند آموزش آنلاین تأکید شود.https://jep.atu.ac.ir/article_11180_3cef34731b914c3a9040c4d5819c9f61.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320Psychological Effects of Covid 19 and Its Psychological Effects: A Systematic Reviewابعاد روانشناختی بیماری کووید 19 و آسیبهای روانی ناشی از آن: مطالعه مروری نظاممند1732061118110.22054/jep.2020.53307.3045FAمحمدعسگریدانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0003-0226-175xابوالفضلقدمیدانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0003-4973-4980هنگامهامیناییدانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانریحانهرضازادهدانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20200626The outbreak of Covid 19 led to quarantine at home and the closure of many leisure and educational centers, which negatively affected people's mental health. Therefore, the aim of the present study was to investigate the psychological dimensions of coronary heart disease and the resulting psychological effects through a systematic review. Thus, the articles published between 2019 and 2020 in PupMed, Sciencedirect, Google Scholar databases were searched by searching for the keywords of Quaid 19, psychological dimensions, mental health, and quarantine, which were finally examined according to the entry criteria among 70 articles. , 15 articles entered the research and classification results, summarized and reported. Evaluation of the studied articles showed that increased anxiety and depression, sleep problems, feelings of loneliness, and post-traumatic stress disorder are among the psychological consequences of the spread of Quaid 19 for normal people. Due to the negative psychological dimensions of the prevalence of Quaid 19 disease, effective interventions are needed to reduce and improve these psychological problems.گسترش و شیوع کووید 19 منجر به قرنطینه شدن در خانه و بسته شدن بسیاری از مراکز تفریحی و آموزشی شد که سلامت روان مردم را به شکل منفی تحت تاثیر قرار داد. بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی ابعاد روانشناختی بیماری کرونا و آسیبهای روانی ناشی از آن به روش مرور نظاممند بود. بدین صورت که مقالات چاپ شده در سالهای میلادی 2019 تا 2020 در پایگاههای اطلاعاتی PupMed، Sciencedirect، Google Scholar با جستجوی کلیدواژههای کووید 19، ابعاد روانشناختی، سلامت روان، قرنطینه مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت براساس معیارهای ورود از بین 70 مقاله مورد بررسی، 15 مقاله وارد پژوهش و نتایج طبقهبندی، خلاصه و گزارش شد. ارزیابی حاصل از مقالات مورد بررسی نشان داد افزایش اضطراب و افسردگی، مشکلات خواب، احساس تنهایی و استرس پس از آسیب از پیامدهای روانشناختی شیوع بیماری کووید 19 برای مردم عادی بشمار میرود. با توجه به ابعاد روانشناختی منفی ناشی از شیوع بیماری کووید 19، نیاز است در راستای کاهش و بهبود این مشکلات روانشناختی مداخلههای موثر صورت پذیرد.https://jep.atu.ac.ir/article_11181_a2b9ebcbfecd7353fdb7c6ab4ea8f5bf.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320Student learning evaluation during the Corona: Challenges and Strategiesارزشیابی از آموخته های دانشجویان در دوران کرونا: چالش ها و راهکارها1792141118210.22054/jep.2020.52660.3012FAعلی محمدرضاییدانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران (نویسنده مسئول).Journal Article20200530چکیده: هدف از مقاله حاضر بررسی شیوه های ارزشیابی از آموخته های دانشجویان در دوران کرونا: چالش ها و راهکارها با تاکید بر عدالت ارزشیابی بود. به منظور نیل به هدف پژوهش از روش تحقیق کیفی و به منظور تحلیل اطلاعات گردآوری شده از تحلیل محتوا استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش را "صاحبنظران" تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. علاوه بر آن به منظور جمع آوری اطلاعات از سایر منابع، نظرات دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با استفاده از نمونه گیری در دسترس و از طریق پرسشنامه باز پاسخ مورد بررسی قرار گرفت. در کل نظرات 14 صاحبنظر و 66 دانشجو مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد مهمترین شیوه های ارزشیابی از آموخته های دانشجویان در دوران شیوع ویروس کرونا (آموزش مجازی) عبارتند از امتحان حضوری (در صورت مجوز مبادی ذیربط)، امتحان کتبی مجازی، امتحان شفاهی مجازی، پرسش و پاسخ شفاهی، ارائه های مجازی، کارپوشه الکترونیکی و ارزشیابی چندگانه (تلفیقی). در این مقاله چالش ها و مزایای هر کدام از روش های ذکر شده بررسی و راهکارهای لازم برای کاهش پیامدهای منفی هر کدام از روش ها ارائه شد. با توجه به نظرات پاسخگویان، بسنده کردن به یک روش ارزشیابی، اعتبار ارزشیابی را کاهش می دهد و لذا لازم است متناسب با محتوا و اهداف از روش های چندگانه (تلفیقی) برای ارزشیابی آموخته های فراگیران استفاده کرد.چکیده: هدف از مقاله حاضر بررسی شیوه های ارزشیابی از آموخته های دانشجویان در دوران کرونا: چالش ها و راهکارها با تاکید بر عدالت ارزشیابی بود. به منظور نیل به هدف پژوهش از روش تحقیق کیفی و به منظور تحلیل اطلاعات گردآوری شده از تحلیل محتوا استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش را "صاحبنظران" تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. علاوه بر آن به منظور جمع آوری اطلاعات از سایر منابع، نظرات دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با استفاده از نمونه گیری در دسترس و از طریق پرسشنامه باز پاسخ مورد بررسی قرار گرفت. در کل نظرات 14 صاحبنظر و 66 دانشجو مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد مهمترین شیوه های ارزشیابی از آموخته های دانشجویان در دوران شیوع ویروس کرونا (آموزش مجازی) عبارتند از امتحان حضوری (در صورت مجوز مبادی ذیربط)، امتحان کتبی مجازی، امتحان شفاهی مجازی، پرسش و پاسخ شفاهی، ارائه های مجازی، کارپوشه الکترونیکی و ارزشیابی چندگانه (تلفیقی). در این مقاله چالش ها و مزایای هر کدام از روش های ذکر شده بررسی و راهکارهای لازم برای کاهش پیامدهای منفی هر کدام از روش ها ارائه شد. با توجه به نظرات پاسخگویان، بسنده کردن به یک روش ارزشیابی، اعتبار ارزشیابی را کاهش می دهد و لذا لازم است متناسب با محتوا و اهداف از روش های چندگانه (تلفیقی) برای ارزشیابی آموخته های فراگیران استفاده کرد.https://jep.atu.ac.ir/article_11182_b64d03ba2cb33a4198444b8a9a16a1d9.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320The Relationship between Illness Perception, Obsessive Beliefs and General Health in patients referring to Corona virus (COVID-19) Diagnosisرابطه درک بیماری با باورهای وسواسی با میانجی گری سلامت عمومی در بیماران مراجعه کننده جهت تشخیص کرونا2152281118310.22054/jep.2020.53270.3040FAلیلاذوقیاستادیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران (نویسنده مسئول)بیتاآجیل چیدکترای روان شناسی عمومی، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-1207-2154الهامیوسفی راددانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایرانعلی اصغردهقان منظمدانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایرانJournal Article20200624Introduction: The crisis of corona disease has been effective in various ways, including physical, emotional, economic, social and psychological. Which is one of the most important psychological variables is general health. Therefore, the aim of this study was to investigate the relationship between illness perception, obsessive beliefs and general health in patients referred to medical centers to diagnose corona virus. Method: It is a non-experimental and correlation research. The statistical population was all those who referred to the four medical centers of Tehran province in 2020-2021, they were diagnosed with COVID-19 disease. Of these, 384 participants were selected by multistage cluster sampling. They answered all questionnaires for illness perception, general health, and obsessive-compulsive disorder. Findings: SEM structural equation modeling was used for evaluation. A combination of fitness indicators was used to determine the suitability of the proposed pattern with the data. Bootstrap method was also used to investigate intermediate relationships. The findings show that the research model is appropriate and that general health mediates the relationship between illness perception and obsessive beliefs. Conclusion: According to the findings, with increasing the level of illness perception, general health increases and obsessive beliefs decrease. Therefore, strengthening the perception of the disease in order to help general health and reduce obsessive beliefs can help improve patients. Therefore, raising awareness of the illness perception as an important strategy in therapeutic and educational interventions seems essential.مقدمه: بحران بیماری کرونا به شیوه های متفاوتی اعم از جسمانی، هیجانی، اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی تاثیر گذار بوده است. که یکی از مهم ترین متغیر روان شناختی سلامت عمومی است. بنابراین هدف این پژوهش رابطه درک بیماری با باورهای وسواسی با میانجی گری سلامت عمومی در بیماران جهت تشخیص کرونا بود. روش پژوهش: توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی چهار گانه استان تهران در سال 99-98 برای تشخیص بیماری کرونا بودند. که از این تعداد 384 نفر از مراجعه کنندگان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. سپس به کلیه پرسش نامه های درک بیماری، سلامت عمومی و باور وسواسی پاسخ دادند. یافته ها: به منظور ارزیابی از الگویابی معادلات ساختاری SEM استفاده شد. جهت تعیین کفایت برازش الگوی پیشنهادی با داده ها، ترکیبی از شاخص های برازندگی مورد استفاده قرار گرفتند. جهت بررسی روابط واسطه ای از روش بوت استراپ استفاده شد. یافته ها نشان داد که الگوی مد نظر پژوهش دارای برازش است و سلامت عمومی رابطه بین درک بیماری و باورهای وسواسی را میانجی گری می کند.<br /> نتیجه گیری: با توجه به یافته ها با بالا رفتن سطح درک بیماری، سلامت عمومی افزایش یافته و باورهای وسواسی کاهش می یابند. بنابراین تقویت ادراک بیماری به منظور کمک به سلامت عمومی و کاهش باورهای وسواسی می تواند به بهبود بیماران کمک کند. بنابراین بالابردن درک بیماری به عنوان یک راهبرد مهم در مداخله های درمانی و آموزشی ضروری به نظر میرسد.https://jep.atu.ac.ir/article_11183_9b3c2a8cb94ec6724b1596a23e83e86a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320Evaluation of the psychological effects of COVID-19 virus in the staff of the Agricultural Research, Training and Promotion Organization in an emergency (Quarantine)بررسی آثار روانشناختی ویروس کووید 19 در کارکنان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در زمان اضطرار (قرنطینه)2292371118410.22054/jep.2020.53210.3037FAارسلانایرجی راداستادیار مرکز آموزش عالی امام خمینی، سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایرانJournal Article20200621بروز و انتشار ویروس کرونا و همه گیری بیماری کووید-19، طیف وسیعی از افراد جامعه را درگیر خود نموده است و موجب بروز اختلالات روانشناختی شده است. با توجه به تاثیر سوء این اختلالات بر کارکرد شغلی افراد، این تحقیق تلاش نموده است تا به تبیین بروز آثار و علائم روانشناختی این بیماری بر کارکنان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بپردازد. جامعه آماری 482 تن از کارکنان سازمان مذکور می باشند و با استفاده از فرمول کوکران 214 تن از آنان با روش طبقهای، انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه اختلالات روانشناختی مشتمل بر نود سوال و نه مولفه استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل نشان می دهد که بیش از 78 درصد از مطالعه شوندگان از طیفی از علایم مرضی (خفیف تا شدید) برخوردارند و عمده آنها نیز دارای سطح متوسطی از این علائم هستند. همچنین، در خصوص شیوع نشانگان اختلالات روانی، افکار پارانوئیدی، اضطراب و شکایات جسمانی به ترتیب بیشترین درصد شیوع را به خود اختصاص دادهاند. علاوه بر این، در مقایسهی میانگین نمرات اختلالات روانی بر حسب برخی ویژگیهای فردی و اجتماعی نتیجه آزمون آماری t مستقل تفاوت معنیداری را بین دو گروه زن و مرد نشان نداد (05/0P≥). همچنین نتایج تحلیل واریانس یک راهه حاکی از عدم وجود تفاوت معنیدار بین میانگین نمرات زیر مقیاسها در گروههای تحصیلاتی مختلف بوده است (05/0P≥).بروز و انتشار ویروس کرونا و همه گیری بیماری کووید-19، طیف وسیعی از افراد جامعه را درگیر خود نموده است و موجب بروز اختلالات روانشناختی شده است. با توجه به تاثیر سوء این اختلالات بر کارکرد شغلی افراد، این تحقیق تلاش نموده است تا به تبیین بروز آثار و علائم روانشناختی این بیماری بر کارکنان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بپردازد. جامعه آماری 482 تن از کارکنان سازمان مذکور می باشند و با استفاده از فرمول کوکران 214 تن از آنان با روش طبقهای، انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه اختلالات روانشناختی مشتمل بر نود سوال و نه مولفه استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل نشان می دهد که بیش از 78 درصد از مطالعه شوندگان از طیفی از علایم مرضی (خفیف تا شدید) برخوردارند و عمده آنها نیز دارای سطح متوسطی از این علائم هستند. همچنین، در خصوص شیوع نشانگان اختلالات روانی، افکار پارانوئیدی، اضطراب و شکایات جسمانی به ترتیب بیشترین درصد شیوع را به خود اختصاص دادهاند. علاوه بر این، در مقایسهی میانگین نمرات اختلالات روانی بر حسب برخی ویژگیهای فردی و اجتماعی نتیجه آزمون آماری t مستقل تفاوت معنیداری را بین دو گروه زن و مرد نشان نداد (05/0P≥). همچنین نتایج تحلیل واریانس یک راهه حاکی از عدم وجود تفاوت معنیدار بین میانگین نمرات زیر مقیاسها در گروههای تحصیلاتی مختلف بوده است (05/0P≥).https://jep.atu.ac.ir/article_11184_28679e7a731f4ca1f9d31bd185ef92ed.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165520200320Predicting general health using individual variables, self-efficacy and anxiety in COVID-19 health care workers (student and nonstudent)پیشبینی سلامت عمومی بر اساس متغیرهای فردی، خودکارآمدی و اضطراب در شاغلین (دانشجو و غیردانشجو) کادر درمانی بیماران COVID-192392681127410.22054/jep.2020.53332.3046FAرقیهاسدیدانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-4311-8119نسرینعبدلیدانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهJournal Article20200626The goal of this research was to predicting general health using individual variables, self-efficacy and anxiety in covid-19 healthcare workers in Kermanshah city. The population included all covid-19 healthcare workers in Kermanshah city and the sample included 3 hospitals covid-19 healthcare workers, sampling method was according Convenience Sampling method and the sample size was 170. The instruments included: general health questionnaire GHQ-12, general self-efficacy scale (GSES), and anxiety subscale of depression, anxiety and stress scale (DASS). Reliability analysis confirmed internal consistency and the results showed that education has significance negative correlation with anxiety (r=-0.27), but there is ni difference between sex groups in psychological variables used in the research. The fitted indices confirmed the fitting between data and model designed and the model explain about 40% of variances of the general health in covid-19 healthcare workers. Using this results we can improve the efforts to increase the general health and decrease the anxiety in covid-19 healthcare workers.پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سلامت عمومی بر اساس متغیرهای فردی، خودکارآمدی و اضطراب در کادر درمان (دانشجویان شاغل به عنوان کادر درمانی بیماران COVID-19 و غیر دانشجویان) در شهرکرمانشاه انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کادر درمانی بیماران COVID-19 درشهرکرمانشاه بود و نمونه شامل کادر درمانی سه بیمارستان درگیر به بیماری COVID-19 بود؛ روش نمونه گیری روش در دسترس بود؛ تعداد 170 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه GHQ-12، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی GSEو بخش اضطراب پرسشنامه DASS بود. نتایج بررسی پایایی حاکی از آن بود که ابزار پژوهش از پایایی مناسبی برخوردار هستند؛ یافته ها حاکی از آن بود که متغیر تحصیلات با متغیر اضطراب دارای ضریب همبستگی 27/0- است که در سطح معنی داری 01/0>P معنی دار است اما میان متغیرهای پژوهش در گروههای زنان و مردان تفاوت معنیداری یافت نشد. نتایج بررسی برازش مدل حاکی ار آن بود که مدل طراحی شده از برازش مطلوبی با داده ها برخوردار است و تحصیلات، خودکارآمدی و اضطراب توانسته اند که با میانجی گری اضطراب در حدود 40% از تغییرات سلامت عمومی را پیش بینی کنند. در نتیجه از یافتههای فوق می توان در راستای کمکهای روانشناختی و ارتقای سلامت عمومی کادر درمان استفاده نمود.https://jep.atu.ac.ir/article_11274_4528cba2c2a9884e275086c79afcbefb.pdf