دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832320060321Studying the effects of video games on mental health and scholastic performance of guidance school students of Tehran cityبررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر تهران1128596710.22054/jep.2006.5967FAمریمقیطریفیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییخسرورشیدهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161122some people believe that video games have negative correlation with mental health and scholastic performance and influences the range of aggressive behaviours, anxiety, and deppression in people do it. The goal of this research was studying the effect of doing video games on students mental health and scholastic performance(a group that didn,t play video qemes,e group that play a little and a group that play very much).Dependent variable of this study were mental health(with it, s five subgroups named anxiety, hostility, deppression, somatization, & interpersonal sensivity)and scholastic i performance. Statistical universe of this study were all students of the guidance school of Tehran city in 1383-84 scholastic year. Sample volume were 606 students (involve girls and sons) that were selected randomly.Measurement equipment was Sympytom Chekhlist-90- R.Results showed that there is a meaningful differences between mental healths of students didn,t play video games and the students that played very much. This difference were between this two groups in hostility, somatization and anxiety too. There were meaningful difference in hostility between the students played video games a little and those played very much.too. There wasn,t any meaningful difference between these three groups in scholastic performance.عده ای معتقدند که بازی های رایانه ای رابطه منفی با عملکرد تحصیلی و وضعیت سلامت روانی داشته و بر میزان رفتارهای پرخاشگرانه، اضطراب، افسردگی و گوشه گیری نوجوانانی که به این بازی ها می پردازند ، تاثیر دارد. هدف پژوهشی حاضر بررسی و مقایسه تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان (در سه گروه دانش آموزانی که از اینگونه بازی ها استفاده نمی کنند، کم استفاده می کنند و زیاد استفاده می کنند) بود. متغیرهای وابسته پژوهش حاضر سلامت روانی (با ابعاد اضطراب ، خصومت، افسردگی ، جسمانی کردن، حساسیت بین فردی) و عملکرد تحصیلی بودند. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع راهنمایی مدارس روزانه دولتی شهر تهران بود که در سال تحصیلی ۸4-۱۳۸۳ مشغول تحصیل بودند. حجم نمونه پژوهش حاضر ۱۰ نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه سلامت روانی SCL--90-R بود. نتایج آزمون تعقیبی LSD نشان داد که بین سلامت روانی دانش آموزانی که به بازی های رایانه ای نمی پردازند و آنهایی که زیاد به این بازی ها می پردازند تفاوت معناداری وجود دارد . همچنین نتایج بدست آمده نشان داد که بین دانش آموزانی که به بازی های رایانه ای نمی پردازند و آنها که زیاد به این بازی ها می پردازند، از نظر خصومت، جسمانی کردن و اضطراب تفاوت معناداری وجود دارد و نیز بین دانش آموزانی که کم به بازی های رایانه ای می پردازند و آنها که زیاد به این بازی ها می پردازند از نظر خصومت تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج بدست آمده در بخش عملکرد تحصیلی نیز نشان داد که بین عملکرد تحصیلی سه گروه دانش آموز مورد تفاوت معناداری وجود ندارد.https://jep.atu.ac.ir/article_5967_5f7521f788d5da1060453d0a8d2cb20f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832320060321The Relationship between Television Viewing and Academic Achievement of Secondary Schools Studentsرابطه بین تماشای برنامه های تلویزیون و موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی1940596810.22054/jep.2006.5968FAعباسرضویهیئت علی دانشگاه علامه طباطباییمجیدجعفری زادهدانشجوی دانشگاه چمرانJournal Article20161122The purpose of this study was to investigate the relationship between television viewing and academic achievement of male students in Kennan secondary schools. Using cluster sampling g' technique, 600 male students selected randomly from the students of high schools in Kennan (N=18760). A questionnaire was used to gather data. A pilot administration showed considerable reliability (a=0.72). 7 experts in education examined the validity of gathering data tool. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (eg. Pearson correlation coefficient, Chi-square and One-sample Test). Results indicated that there is no significant relationship between television viewing and student academic achievement. Also there is not a significant relationship between favorite programs and student academic achievement and it was revealed that the students prefer more to watch adult programs than specific children programs.این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین تماشای برنامه های تلویزیون و موفقیت تحصیلی دانش آموزان انجام شده است. بدین منظور از میان کلیه دانش آموزان پسر مدارس راهنمایی شهر کرمان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 6۰۰ دانش آموز انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه ای استفاده شد. با اجرای این پرسشنامه محقق ساخته بر روی یک گروه ۱۰۰ نفری و انجام آزمون آلفای کرانباخ از پایا بودن پرسشنامه اطمینان حاصل شد. برای تامین اعتبار یا روایی ابزار جمع آوری داده ها از نظر ۷ تن از متخصصان مرتبط با موضوع استفاده شد. داده های به دست آمده از اجرای اصلی با استفاده از روش های آماری توصیفی مانند میانگین و درصد و نیز روش های آماری استباطی مانند همبستگی، آزمون خی دو و اتک نمونه ای تحلیل گردید. یافته های این پژوهش نشان داد که بین تماشای تلویزیون و موفقیت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین نوع برنامه مورد علاقه دانش آموزان و موفقیت تحصیلی آنان رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که دانش آموزان به برنامه های مخصوص بزرگسالان تمایل بیشتری نشان داده اند.https://jep.atu.ac.ir/article_5968_6b766f3702510a6364681e71741e6836.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832320060321Application of vocational development theories in occupational counselingکاربرد نظریه های رشد شغلی در مشاوره شغلی (پیوند بین نظر و عمل)5160596910.22054/jep.2006.5969FAعبداللهشفیع آبادیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161122A theory predicts and explains the future events and helps the scientist to get new findings. Vocational development theories explain individuals occupational behavior and his /her vocational decision- making process . This expectation is met when there is a relation ship between theory and practice. Today some factors such development of labor market ,job changes ,and increase in unemployment have caused the necessity of formulation of theories and their application to practice. There are different views concerning. The application of vocational theories in counseling some belive that practically there in not so much relationship between the two and there is no need for this relationship . on the other hand , other believe that there should be a distinct and defined relationship between theory and practice in vocational counseling , otherwise , the theory is definitely useless. In this arlicle, the two points of view will be criticized ,and finally it will became clear that a theory of vocational counseling is an essential necessity for practiceنظریه به پیش بینی و تبیین وقایع آینده می پردازد و با دستیابی به یافته های جدید، کمک بسیاری به توسعه علم می کند. این انتظار زمانی برآورده می شود که بین نظریه و عمل هم سویی موجود باشد و نظریه در عمل بکار گرفته شود . نظریه های رشد شغلی ، رفتار شغلی فرد را تبیین می کنند و فرآیند تصمیم گیری شغلی را ساده و آسان می سازند. امروزه عواملی نظیر توسعه بازار کار، تغییرات شغلی ، و افزایش بیکاری ضرورت تدوین نظریه ها و تأکید بر کاربرد آن ها را در عمل موجب شده است. در زمینه همسویی کاربرد نظریه های شغلی با مشاوره شغلی دیدگاه های متفاوتی مطرح گردیده است . عده ای را عقیده بر آن است که در عمل ارتباط چندانی بین آن دو موجود نیست و ضرورتی نیز به وجود چنین همسویی نیست. از سوی دیگر، برخی براین عقیده اند که همسویی کاملاً مشخص و تعریف شده ای باید بین نظریه و عمل در مشاوره شغلی موجود باشد، در غیر این صورت نظریه عبث و بیهوده است . در این مقاله ، ضمن بررسی و نقد طرفداران این دو دیدگاه ، مشخص خواهد شد که وجود نظریه رشد شغلی برای مشاوره شغلی به عنوان زمینه ساز اصلی و راه گشای فنون درمان بسیار ضروری است و این دو در عمل مؤید هم هستند.https://jep.atu.ac.ir/article_5969_f68d049c878424fdee040d2cd5ed6d66.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832320060321Comparative study of cognitive styles (field dependent and field independent)and self regulated strategies in gifted and normal of high school in gavinمقایسه سبک های شناختی ( وابسته / نابسته به زمینه ) و راهبردهای یادگیری خودنظم یافته در دانش آموزان تیزهوش و عادی سال اول متوسطه شهر قزوین6178597010.22054/jep.2006.5970FAعلیمصلحی راددانشجوی دانشگاه علامه طباطباییصغریابراهیمی قوامهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000000000000000Journal Article20161122Regarding the purpose the stydy that is to compare cognitive styles (field dependent and field independent) and the degree of ,O usage of self - regulated teaming strategies among gifted and normal the sample of the study consisted of200 people (100boy and100 girls) were selected form the of Qazvin , via multi stage cluster sampling . The tools of this study , were group embedded figures test (witkine et al 1997), self - regulated learning questionnaire( pintrich & de groot 1991),also in order to control the inelegancy of subjects, the rieven test for adults was used. in order to statistical iS show that: 1-there is a significant difference between the cognitive analysis and pearson coefficient correlation were used. The results styles of gifted students and normal . 2- there is a significant . difference between the degree of applying self-regulated learning strategies in gifted and normal students .in orther words , the gifted students use more self- regulated teaming strategies. 3-in general of cognitive style and the degree of applying self-regulated learning strategies . 4-a significant positive relationship between congnitive 4 styls (field dependent and field independent) and self-regulated learning strategies was found.با توجه به هدف های این مطالعه که مقایسه سبک های شناختی (وابسته / نابسته به زمینه ) و میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در بین دانش آموزان تیزهوش و عادی است . نمونه این پژوهش شامل ۲۰۰ نفر ( ۱۰۰ پسر، ۱۰۰ دختر ) از دانش آموزان سال اول متوسطه شهر قزوین بودند که به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق آزمون گروهی اشکال نهفته (ویتکین و همکاران ۱۹۷۷) و پرسشنامه یادگیری خود تنظیم (پنتریچ و دی گروت ۱۹۹۱) می باشد، همچنین برای کنترل میزان هوش آزمودنی ها، آزمون ریون بزرگسالان بکار گرفته شد. برای تحلیل نتایج از آزمون های آماری با مستقل ، تحلیل واریانس عاملی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان می دهد: 1) بین سبک شناختی دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که دانش آموزان تیزهوش بیشتر گرایش به سبک نابسته به زمینه دارند. ۲) در میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در بین دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که دانش آموزان تیزهوش از راهبردهای یادگیری خود تنظیم بیشتری استفاده می کنند.3) به طورکلی میان دانش آموزان دختر و پسر از نظر نوع سبک شناختی و میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خودنظم یافته تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. 4) بین سبک شناختی ( وابسته / نابسته به زمینه ) و یادگیری خودنظم یافته همبستگی مثبت و معنی داری بدست آمد.https://jep.atu.ac.ir/article_5970_c07807a194eea2416e4774d3882903d3.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832320060321The comparison of life and self metaphor of depressed and anxious persons who refer to mental health clinics of Tehran with nonclinical peopleمقایسه استعاره های به کار رفته توسط افراد افسرده و مضطرب کلینیک های شهر تهران با افراد عادی در مورد مفاهیم خود و زندگی7890597110.22054/jep.2006.5971FAمریماسماعیل نصبدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییحسیناسکندریهیئت علمی دانشاه علامه طباطباییJournal Article20161122In recent years, there has been a especial attention to the role of language process in constructing reality and metaphor is one of the the most important of them. In narrative approach it is said that metaphors have diagnostic and therapeutic value in psychotherapy. Sample was select by Scl-90 test and psychiatrist or psychologist diagnosis. They were 17 persons (7depressed, 5anxious and 5 nonclinical .All of them had at least diploma and between 20-40 ages.For data collection we used two open end question and Asgood'semantic differential technique .Analysing data with anova and content analyse showed that the theme of metaphor in three groups are different. Also metaphors in comparison with attitudes are better anticipator of every group psychological status.این مقاله برگرفته از پژوهشی است که به بررسی روایت ها و استعاره های گروهی از افراد افسرده و مضطرب در مقایسه با افراد عادی می پردازد . استعاره از مفاهیم بنیادین بین رشته ای است که در سال های اخیر به نقش اساسی آن در ابعاد مختلف روانشناسی از جمله تشخیص و درمان اختلالات روانی بیش از پیش توجه می شود . در این پژوهش ، ۷ بیمار افسرده و ۵ بیمار مضطرب که به کلینیک های روانشناسی شهر تهران مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند و با ۵ نفر به عنوان گروه عادی، مورد مقایسه قرار گرفتند. ابزار پژوهش عبارت از یک پرسشنامه باز پاسخ و نیز مصاحبه برای استعاره هایی که افراد در مورد خود و زندگیشان به کار می برند و آزمون افتراق معنایی آزگود برای سنجش نگرش به زندگی و خود بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یک طرفه ، آزمون های تعقیبی ، همبستگی و مقایسه فراوانی ها استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مضمون استعاره های افراد سه گروه با هم تفاوت دارند. ضمناً استعاره ها در مقایسه با نگرش ها پیش بینی کننده های آسان تر و قوی تر در تبیین حالات روانشناختی سه گروه بودند.https://jep.atu.ac.ir/article_5971_40436b35c8e17373854c851d53727d7c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832320060321An Investigation relationship between Visual perception deficient and Reading disorder in Kerman province elementary first and second grade studentsبررسی رابطه نقص ادراک بینایی با اختلال خواندن در دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی شهر کرمان81110597210.22054/jep.2006.5972FAفربرزدرتاجهیت علمی دانشگاه کرمان00000000291862196نسرینربیعی وزیریدانشجوی دانشگاه کرمانJournal Article20161122Visual perception is interring predations of the sensuous stimulation, which is received by visual system, and it is one of the essential processes of brain. It plays one of the important roles in acquiring reading ability . A research regarding relationship between dyslexia (reading disability) and deficiency in visual perception among 120 both girls and boys in elementary school (grade 1 &2) by cluster method. For selection of this student a check list from symptoms of child dyslexic has been used. To be sure regarding student's natural intelligence, an intellectual test has been done. Then frostig visual perception test Has carried. This test has another five smaller tests that evaluates: 1) Eye-hand coordination ability, 2) Figure ground perception, 3) Visual constancy, 4) Position in space and 5) Spatial relation. This research revealed that there is a meaningful relation between dyslexia and visual perception deficit. Also this relation in and the skills of figure ground perception and position in space perception whit dyslexia is seen, but there isn't any relation between dyslexia and the skills of eye-hand coordination, visual constancy and spatial relation. Also deficiency in visual perception in girls more than boys causes dyslexia.ادراک بینایی به معنای تعبیر و تفسیر محرک های حسی دریافت شده توسط سیستم بینایی است و یکی از فرایند های اساسی مغز است که نقش بسیار مهمی در کسب توانایی خواندن ایفا می کند. به منظور پژوهش در خصوص رابطه ی بین اختلال خواندن و نقص در ادراک بینایی دانش آموزان، ۱۲۰ آزمودنی از بین پایه های اول و دوم ابتدایی در هر دو جنس دختر و پسر به روش خوشه ای انتخاب شد. جهت انتخاب این گروه از چک لیست اختلال خواندن که در اختیار معلم قرار داده شده و سیاهه ی غیر رسمی خواندن که توسط پژوهشگر اجرا شد، استفاده گردید. پس از اجرای آزمون هوش به منظور اطمینان از هوش طبیعی دانش آموزان ، آزمون رشد ادراک بینایی فراستیگ اجرا گردید. این آزمون دارای ۵ خرده آزمون است که مهارت های جزئی ادراک بینایی، از جمله مهارت هماهنگی چشم و دست ، ادراک متن از زمینه ، ادراک تبات شکل ، ادراک وضعیت در فضا و درک روابط فضایی را می سنجد. هفت سؤال در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین اختلال خواندن و نقص در ادراک بینایی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین خرده آزمون مهارت های ادراک متن از زمینه و ادراک موقعیت در فضا با اختلال خواندن رابطه وجود دارد، اما بین هماهنگی چشم و دست و ادراک ثبات شکلی و روابط فضایی با اختلال خواندن رابطه معناداری وجود ندارد . همچنین نقص در ادراک بینایی و وجوه آن در دختران بیشتر از پسران منجر به اختلال خواندن می شود.https://jep.atu.ac.ir/article_5972_9afac0795851a1e306924141341bb027.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832320060321Epistemological foundations of Islamic education with an emphasis on transcendent wisdom Sadra (step toward philosophical speculation Islamic education)مبانی معرفت شناختی تعلیم و تربیت اسلامی با تاکید بر حکمت متعالیه صدرایی (گامی به سوی نظریه پردازی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی)101120597310.22054/jep.2006.5973FAسعیدبهشتیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161123Philosophy of Islamic education is one of the philosophical sciences or genitive philosophies which analyzing and explaining propositions of Islamic education by rational and argumentative method. this cognitive domain consisting five parts: epistemology, ontology, theology, psychology , andaxiology. In this paper ,it has been strived to bring out some of the most important epistemological foundations of Islamic education from the first hand sources and texts of Islamic philosophy and sepecially sadrolmota-a/lehine shirezis transcendental philosophy. Conceptual or imaginaltive self - evidence of knowledge, confirmative self-evidence of knowledge (occurance possibility of knowledg) , forces or instruments of knowledge, kinds of knowledge , knowledge abstraction and finally knowledge innovation of islamic education which have been analyzed in this paper.فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ، یکی از علوم فلسفی یا فلسفه های مضاف است که با روش تعقلی و استدلالی ، به تحلیل و تبیین گزاره های تعلیم و تربیت اسلامی می پردازد. این حوزه معرفتی از هفت بخش تشکیل می شود: معرفت شناسی ، وجود شناسی، خداشناسی ، جهان شناسی ، انسان شناسی، معاد شناسی، و ارزش شناسی. در مقاله حاضر، کوشش به عمل آمده تا شماری از مهم ترین مبانی معرفت شناختی تعلیم و تربیت اسلامی ، از منابع و متون عمدتا دست اول فلسفه اسلامی و به ویژه حکمت متعالیه صدر المتألهین شیرازی استخراج و به طور منظم تدوین و معرفی گردد. بداهت مفهومی یا تصوری شناخت، بداهت مصداقی یا تصدیقی شناخت (امکان وقوعی شناخت ) ، قوا یا ابزار های شناخت ، اقسام شناخت، تجرد شناخت ، و سرانجام ابداعی بودن شناخت ، از مهمترین مبانی معرفت شناختی تعلیم و تربیت اسلامی است که در این مقاله ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.https://jep.atu.ac.ir/article_5973_039d9a4afc5249361bbcd4b20d3277a6.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832320060321The comparison of effectiveness of mental health training ,assertiveness training and social skills training on improving the high school students mental health and their effect on academic performance.بررسی و مقایسه اثر بخشی آموزش بهداشت روانی ، آموزشی مهارت های ابراز وجود و آموزش مهارت های اجتماعی در بهبود بهداشت روانی دانش آموزان دوره متوسطه و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی121145597410.22054/jep.2006.5974FAعاشورمحمد کوچکیدانشجوی دانشگاه آزادرسولکرد نوقابیهیئت علمی دانشگاه بوعلیJournal Article20161123This is an experimental study with pre-test post-test and control group design. The main purpose of this study was to find strategies to improve the high school students mental health.survey population of this study was all of high school students in gonbad kavous city. 60 students who had a problem in mental health or adaptation (dependent variable of this research) were selected as a main sample of this study from 1 BOstudents who were selected from the population by random sampling method and randomly divided in four groups. 1. mental health training , 2- assertiveness training , 3-sociat skills training ,and4- control groups(15 persons per groups were tested with . 28 and AlSo questionnaires . Then data was analyzed by one way analysis of variance (ANOVA).result showed all of training had signofocant effect on improving mental health but the mental health training was better than others.A/so none of training methods had significant effect on academic performance of studentsاین پژوهش با هدف یافتن روش هایی برای بهبود بهداشت روانی دانش آموزان دبیرستانی شهرستان گنبد کاووس انجام شد که دارای طرح آزمایشی پیش آزمون به همراه گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزانی تشکیل می دادند که در سال تحصیلی ۸۳-۸۲ در یکی از دبیرستان های شهر گنبد کاووس ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل بوده اند. نمونه اولیه این پژوهش ۱۸۰ دانش آموز دبیرستانی بودند که از میان مدارس شهر گنبد کاووس به صورت تصادفی انتخاب شده بودند. سپس از این افراد تعداد ۹۰ دانش آموز که در یکی از متغیرهای وابسته یعنی سلامت روانی و سازگاری مشکل داشتند به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در چهار گروه ۱۵ نفری به شرح زیر جایگزین شدند ۱- گروه آموزش بهداشت روانی ۲- گروه آموزش ابراز وجود ۳- گروه آموزش مهارتهای اجتماعی و - گروه کنترل. سپس در گروه های آزمایشی متغیرهای مستقل اجرا شد و دو هفته پس از آموزش، همه گروهها با استفاده از پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی و پرسشنامه سلامت عمومی پس از آزمون شدند. داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان دادند که هر سه روش در بهبود سلامت روانی از همه مؤثرتر بوده است، اما هیچ یک از آموزش های ارائه شده بر عملکرد تحصیلی آزمودنیها تأثیری نداشته است.
<span style="font-size: 14pt; line-height: 107%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA" dir="RTL">بهداشت روانی </span><span style="font-size: 14pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-SA" dir="RTL">–</span><span style="font-size: 14pt; line-height: 107%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA" dir="RTL"> مهارت های اجتماعی - ابراز وجود- عملکرد تحصیلی</span>https://jep.atu.ac.ir/article_5974_d05391da8c667cc00e598675dd350f39.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832320060321The structure of the textbook and problem-solving approachساختار کتاب درسی و رویکرد حل مسئله147163597510.22054/jep.2006.5975FAحسنملکیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161123In developing textbooks and curricula. Knowledge generation should be considered as a very important strategy. instructional materials have a crucial role in learning and also in enhancing thinking skills. Thinking skills, therefore , nwwd to be taken intro account, while designing and producing sush materials. In addition eight processes for thinking namely , concept forming , principle forming comprehension problem solving decision making researching and integrating ,play a fundamental role in knowledge generation . among these , problem solving skill because of its close relation to knowledge generation , will be taken intro account in the present paper.به منظور تهیه و تدوین برنامه ها و کتاب های درسی ، تولید دانش به عنوان یک راهبرد بسیار مهم باید مورد توجه قرار گیرد. تهیه و تولید مواد آموزشی نقش بسیار مهمی در یادگیری و همچنین در ارتقاء و افزایش مهارتهای تفکر دارند. از این رو، مهارت های تفکر، در طراحی و تولید مواد آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، هشت فرآیند برای تفکر، یعنی ، شکل گیری مفهوم ، تدوین اصول ، درک و فهم ، حل مسأله، تصمیم گیری ، تحقیق و تلفیق نقش بنیادی در تولید دانش ایفا می کنند. از میان این عوامل ، مهارت حل مسأله، به لحاظ ارتباط نزدیک آن با تولید دانش ، در مقاله حاضر مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت.https://jep.atu.ac.ir/article_5975_cf19cf08ef9647e1680069c36a9edffe.pdf