2024-03-29T17:49:51Z
https://jep.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=584
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3183
1391
8
25
عوامل مؤثر در اشاعه مفاهیم و باورهای دینی بین دانشآموزان (دوره راهنمایی و متوسطه منطقهی 2 تهران)
نازیلا
خطیب زنجانی
مهران
فرج اللهی
این پژوهش به منظور بررسی عوامل مؤثر در اشاعه مفاهیم و باورهای دینی بین دانشآموزان (دوره راهنمایی و متوسطه منطقهی 2 تهران)انجام شده است.
این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و جامعهی آماری آن شامل کلیهی دانشآموزان پسر و دختر دورهی راهنمایی و متوسطه منطقه2 تهران که درسال تحصیلی 86 - 1385 میباشد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان به تعداد 384 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری تصادفی ساده (قرعهکشی) انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی آن توسط نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 85/0 تأیید گردید. دادهها پس از جمعآوری توسط نرم افزار SPSS v.11.5 مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج به شرح زیر بود: 1ـ بین ویژگیهای والدین و رشد باورهای دینی دانشآموزان دورهی متوسطه رابطهی معنیداری وجود دارد. 2ـ بین امکانات فرهنگی خانواده و رشد باورهای دینی دانشآموزان رابطهی معنی داری وجود دارد. 3ـ بین ویژگیهای دبیر پرورش و بینش اسلامی و رشد باورهای دینی دانشآموزان رابطه معنی داری وجود دارد. 4ـ بین امکانات مدرسه و رشد باورهای دینی دانشآموزان رابطهی معنادار وجود دارد. 5ـ بین روشهای تبلیغ در جامعه و رشد باورهای دینی دانشآموزان دورهی متوسطه و راهنمایی رابطهی معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج بدست آمده و معناداری رابطه بین عوامل فوق و رشد باورهای دینی شاگردان به نظر میرسد که توجه به این عوامل و در نظر گرفتن برنامههایی جهت تقویت عوامل فوق برای جامعه مانند ایجاد امکانات بیشتر برای مدارس و روشهای تبلیغ مناسب در رسانهها اثرگذار باشد.
اشاعه
مفاهیم و باورهای دینی
دانشآموزان
منطقه 2 تهران
2012
09
22
2
20
https://jep.atu.ac.ir/article_2442_d63af86cac0e4f8f4171aa66f9778575.pdf
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3183
1391
8
25
بررسی میزان شیوع اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با ویژگیهای جمعیت شناختی در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی
هدی
سادات احمدی
فاطمه
زاده محمدی
مهدیه
معصوم بیگی
فرامرز
سهرابی
این پژوهش به منظور بررسی شیوع اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با سن و جنس و مقطع تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی صورت پذیرفت. به این منظور 667 نفر از تمام دانشکدههای دانشگاه علامه طباطبائی که همگی کاربر اینترنت بودند، از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و از آنان آزمون 20 سؤالی اعتیاد به اینترنت یانگ گرفته شد. از بین این افراد 6 نفر یعنی 9/0 درصد معتاد به اینترنت و 97 نفر یعنی 14.5 درصد کاربران در معرض خطر بودند. این نتیجه نشان میدهد که میزان شیوع اعتیاد به
اعتیاد به اینترنت
میزان شیوع
درمعرض خطر
ویژگیهای جمعیت شناختی
2012
09
22
20
30
https://jep.atu.ac.ir/article_2444_88e968490f9e8366eeb3dce458dcc082.pdf
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3183
1391
8
25
رابطه ویژگیهای شخصیتی و روشهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامهطباطبائی تهران
هادی
جعفری نژاد
اسماعیل
سعدی پور
مهرداد
حاجی حسنی
هیوا
محمد جانی
این تحقیق با هدف بررسیرابطه بین ویژگیهای شخصیتی و روشهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسیدانشگاه علامه طباطبائی تهران انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی–پیمایشی و از نوع همسبتگی بوده است. به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 110 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه پنجعاملی شخصیت نئو، پرسشنامه روشها و مهارتهای مطالعه، و برای متغیر پیشرفتتحصیلی، از معدل کل دانشجویان استفاده شد.
ویژگیهای شخصیتی
روشهای مطالعه
پیشرفت تحصیلی
2012
09
22
36
56
https://jep.atu.ac.ir/article_2445_5b6e8481eaa8bd2a73620ddd140bb337.pdf
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3183
1391
8
25
مقایسه «عمل به باورهای دینی» و «راهبردهای کنار آمدن با مشکل» در دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی مذهبی و معمولی دخترانه شهر تهران
سمیه
عزیزی
منصوره
سادات صادقی
محمدعلی
مظاهری
محمدعلی
فیاضبخش
پژوهش حاضر با هدف ارزیابیتأثیرگذاری رویکردهای مذهبی و معمولی مدارس در ابعاد دینداری دانشآموزان و کاربرددین در زندگی آنان طراحی و اجرا گردید. به این منظور از بین مدارس غیرانتفاعیدخترانه شهر تهران، دو دبیرستان با رویکرد مذهبی و دو دبیرستان با رویکرد معمولیبا استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و دانشآموزان پایه اول و سومآنها به تکمیل
تربیت دینی
کنارآمدن با مشکل
مدارس مذهبی و معمولی
2012
09
22
56
87
https://jep.atu.ac.ir/article_2446_cc9db4e08da9bb1ec6289580464a4442.pdf
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3183
1391
8
25
بررسی تأثیر آزمایشگاه مجازی و واقعی بر یادگیری و یادداری در درس فیزیک و آزمایشگاه
هانیه
مستور
خدیجه
علیآبادی
مریم
مقدسین
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیربرگزاری آزمایشگاه مجازی و واقعی بر یادگیری و یادداری دانشآموزان دختر رشتهریاضی و فیزیک در درس فیزیک و آزمایشگاه میباشد.نمونه پژوهش از میان دانشآموزان دختر رشته ریاضی و فیزیک سال سوم مقطع دبیرستانشهر مشهد که در نیمسال دوم سال تحصیلی 90-1389 مشغول به تحصیل بودهاند انتخاب ومحتوای درسی الکتریسیته در نظر گرفته شده است. نمونه مورد نظر از طریق نمونهگیریدر دسترس انتخاب و شامل 30 نفر بودند که در قالب دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند.طرح پژوهش حاضر از نوع
آزمایشگاه مجازی
آزمایشگاه واقعی
شبیهسازی کامپیوتری
یادگیری
یادداری
2012
09
22
90
112
https://jep.atu.ac.ir/article_2447_4e2f8644c251968d80847bd6add93fe8.pdf
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3183
1391
8
25
بررسی رابطه بین میزان فعالیتهای پرورشی مدارس و ابعاد هویتی دانشآموزان
حسین
اسکندری
کمک به رشد ابعاد گوناگونهویت دانشآموزان، از جمله هویت فردی، هویت اجتماعی و هویت دینی از رسالتهایمحوری امور تربیتی یا پرورشی است. در سندهای اخیر وزارت آموزش و پرورش که حاصلبازاندیشیها و طرحهای تحولی دهه اخیر است به کرات و در بندهای مهم روی واژه «هویت»تأکید شده است. بنابراین حوزهای از پژوهشهای کاربردی میتواند به توصیف و پایشوضعیت ابعاد هویت دانشآموزان و همچنین تبیین و توصیف رابطه بین فعالیتهای گوناگونحوزه تعلیم و تربیت و ابعاد هویتی دانشآموزان مربوط باشد. در همین راستا پژوهشحاضر برای بررسی رابطه بین فعالیتهای پرورشی مدارس استان خراسان شمالی و ابعادهویت فردی دانشآموزان طراحی و اجرا شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 24 مدرسهبود که به شیوه تصادفی، مرحلهای انتخاب شدند. در بین این 24 مدرسه سهم متغیرهایجنسیت (دختر و پسر)، منطقه
فعالیتها و برنامههای پرورشی
هویت فردی
هویت اجتماعی
هویت دینی
2012
09
22
114
137
https://jep.atu.ac.ir/article_2448_97fa234120753dc23e3e16b0c92e7a33.pdf
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3183
1391
8
25
بررسی اثر مداخلهای تصویرسازی ذهنی تعاملی و بار هیجانی کلمات بر یادآوری و بازشناسی
حسین
زارع
وحیده
صالح میرحسنی
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تصویرسازی ذهنی تعاملی وبار هیجانی بر یادآوری و بازشناسی میباشد. این پژوهش روی 40 آزمودنی از دانشجویانکارشناسی که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شده است، انجام شد.در طول دو جلسه به آزمودنیهای گروه آزمایش یادیار تصویر سازی ذهنی تعاملی آموزشداده شد. سپس فهرستی از 30 کلمه با بار هیجانی مثبت، منفی و خنثی به هر دو گروهآزمایش و کنترل ارائه گردید و میزان یادآوری و بازشناسی آنها مورد ارزیابی قرارگرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که میزان یادآوری و بازشناسی آزمودنیهایی کهیادیار تصویر سازی ذهنی تعاملی به آنها آموزش داده شده بود، تفاوت معناداری باگروه کنترل که از
یاد یارتصویرسازی ذهنی تعاملی
بار هیجانی
یادآوری و بازشناسی
2012
09
22
138
154
https://jep.atu.ac.ir/article_2449_6355ef6d138f7a6947ab6e4b6a08749a.pdf