TY - JOUR ID - 9330 TI - اثربخشی نقشه مفهومی در آموزش مفاهیم ریاضی و خودپندارۀ ریاضی دانش آموزان ابتدایی JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - واحدی, شهرام AU - ملک زاده, رقیه AU - پیری, موسی AD - دانشگاه تبریز AD - هیئت علمی AD - هیئت علمیدانشگاه شهید مدنی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 14 IS - 48 SP - 19 EP - 36 KW - نقشه مفهومی KW - حل مسئله ریاضی KW - خودپنداره ریاضی DO - 10.22054/jep.2018.3970.1165 N2 - یکی از راهبردهای یاددهی- یادگیری که بر جنبه‌های شناختی و غیر شناختی فراگیران تأثیر مثبت داشته و یادگیری معنی‌دار را تسهیل می‌کند، نقشه مفهومی است. این پژوهش به‌منظور تعیین تأثیر آموزش ریاضی به روش نقشه مفهومی بر عملکرد حل مسئله و خودپنداری ریاضی دانش‌آموزان پسر پنجم ابتدایی انجام گرفت. برای ارزیابی اثربخشی این راهبرد از طرح نیمه آزمایشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. دو کلاس به حجم 15 نفر از دو مدرسه ابتدایی برای گروه‌های آزمایش و کنترل به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. در گروه آزمایش، به روش نقشه مفهومی و در گروه کنترل به روش‌های مرسوم به دانش‌آموزان مطالب درسی ارائه شد. آزمون حل مسئله ریاضی و پرسشنامه خود پنداره ریاضی در دو مرحلۀ پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا گردید. داده‌‌های پژوهش با بهره‌گیری از آزمون‌های آماری تحلیل کوواریانس و t مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان داد که گروه آزمایش در حل مسئله ریاضی نسبت به گروه کنترل عملکرد بالاتری داشتند. هم‌چنین یافته‌ها بیانگر این است که نقشه مفهومی، خود پنداره ریاضی دانش‌آموزان گروه آزمایش را ارتقا بخشیده است. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_9330.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_9330_2624a7a0b5d895f7a13bc2ad9f304852.pdf ER -