TY - JOUR ID - 7981 TI - طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش از راه دور مبتنی بر موک برای دانشجویان JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - درتاج, فریبا AU - زارعی زوارکی, اسماعیل AU - علی آبادی, خدیجه AD - دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، مربی دانشگاه پیام نور کرمان AD - مدیر گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه AD - تکنولوژی آموزشی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 13 IS - 44 SP - 83 EP - 108 KW - الگوی طراحی آموزشی KW - دانشجویان پیام نور KW - محیط‌های آموزش از دور KW - موک DO - 10.22054/jep.2017.7981 N2 - این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش از راه دور مبتنی بر موک برای دانشجویان و اعتبارسنجی آن از نظر متخصصان انجام شده است. روش پژوهش، روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد مرور نظام­مند ادبیات پژوهشی و جهت اعتبارسنجی الگو از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری این تحقیق جهت طراحی الگوی آموزشی، شامل تمامی کتاب­ها، مقالات پژوهشی و مروری، پایان­نامه‌ها و منابع اطلاعاتی اینترنتی مرتبط در زمینه فناوری به­ویژه محیط موک و آموزش از راه دور دانشجویان (از سال 2000 تا 2017) و جامعۀ آماری جهت اعتبارسنجی الگو، متخصصان تکنولوژی آموزشی و متخصصان آموزش از راه دور بودند. نمونۀ آماری جهت تعیین عناصر الگو تعداد 10 فصل کتاب و 20 مقاله مرتبط با آموزش از راه دور و 5 جلدکتاب و 20 مقاله مرتبط با فناوری اطلاعات و موک بودند که به­صورت هدفمند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. جهت اعتباریابی الگو، تعداد 30 نفر از متخصصان تکنولوژی آموزشی و آموزش از راه دور به­عنوان نمونه شرکت کردند. ابزار جمع­آوری داده‌ها شامل فیش­برداری و یک پرسشنامه 7 سؤالی محقق­ساخته در مقیاس لیکرت بود. نتایج این مطالعه منجر به تدوین یک الگوی تجویزی شد. مراحل تشکیل­دهنده این الگو شامل هشت مرحله آماده­سازی، تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا، ارزشیابی و بهینه­سازی یادگیری می‌باشد. تدوین این الگوها با رویکرد تلفیقی بوده است و از نقاط قوت الگوهای مختلف محیط‌های آموزش از راه دور و موک استفاده شد. همچنین نتایج نشان داد نظر متخصصان در هر 7 سؤال مربوط به ارزیابی به­طور معنی­داری بیشتر از حد وسط بوده است (01/0P<). می‌توان نتیجه گرفت که متخصصان، اعتبار درونی الگوی طراحی­شده در آموزش از راه دور را در حد زیاد ارزیابی کردند. استفاده از الگوی آموزش از راه دورمبتنی بر فناوری موک در افزایش درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویانی که تحت این آموزش قرار گرفتند مؤثر بود (01/0P<). در نتیجه می‌توان از این الگو برای آموزش دانشجویان پیام نور از طریق محیط موک استفاده کرد. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_7981.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_7981_75eb0784cecb4fe46b0dc343f655e456.pdf ER -