TY - JOUR ID - 7764 TI - تأثیر یادگیری مشارکتی با گروه‌های پیشرفت بر خودکارآمدی و خودپنداره‌ی ریاضی دانش‌آموزان JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - حاجی حسینلو, خدیجه AU - خالق خواه, علی AU - زاهدبابلان, عادل AU - معینی کیا, مهدی AD - کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی AD - استادیار علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - هیأت علمی/ دانشگاه محقق اردبیلی AD - استادیار علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 13 IS - 43 SP - 119 EP - 139 KW - خودپنداره‌ی ریاضی KW - خودکارآمدی ریاضی KW - گروه‌های پیشرفت KW - یادگیری مشارکتی DO - 10.22054/jep.2017.7764 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره­ی ریاضی دانش­آموزان بود. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل در بین جامعه دانش­آموزان دختر پایه­ی اول متوسطه­ی شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 انجام شد. 67 دانش­آموز از دو کلاس یک مدرسه با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند که گروه آزمایش 34 نفر و گروه کنترل 33 نفر بودند. در گروه آزمایش از روش یادگیری مشارکتی با تقسیم­بندی دانش­آموزان به گروه­های پیشرفت و در گروه کنترل از روش سنتی سخنرانی استفاده شد. پیش­آزمون قبل از اعمال متغیر مداخله و پس­آزمون پس از اعمال آزمایشی انجام شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­ی خودکارآمدی ریاضی میدلتون و میگلی (1997) با ضریب پایایی 87/0 و پرسشنامه­ی خودپنداره­ی ریاضی مارش (1983) با ضریب پایایی 89/0 استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) به کمک نرم­افزار spss استفاده شد. یافته­ها نشان داد بین دو گروه ازلحاظ وجود متغیرهای خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره­ی ریاضی دانش­آموزان تفاوت معنی­دار وجود دارد؛ به عبارتی نتایج پژوهش حاضر نشان داد یادگیری مشارکتی به روش تقسیم­بندی دانش­آموزان به گروه­های پیشرفت، بر خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره­ی ریاضی دانش­آموزان تأثیر معنی­داری دارد. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_7764.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_7764_3bf1c1f53a459aaf2d12decfa6f02843.pdf ER -