TY - JOUR ID - 7045 TI - طراحی مدلی برای تبیین شادکامی بر اساس سبک‏های مقابله با استرس و تاب‏آوری روان‏شناختی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - فرهادی, مهران AU - محققی, حسین AU - عبدالهی مقدم, مریم AU - حسنوند, فضل اله AD - استادیار روان شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان AD - دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، مشاور آموزش و پرورش شهرستان خرم آباد و مدرس دانشگاه AD - کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، مشاورآموزش و پرورش شهرستان خرم آباد Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 12 IS - 41 SP - 163 EP - 184 KW - تاب‏آوری روان‏شناختی KW - دانشجویان KW - سبک‏های مقابله با استرس KW - شادکامی DO - 10.22054/jep.2016.7045 N2 - چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای تبیین شادکامی بر اساس سبک‏های مقابله با استرس و تاب‏آوری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان انجام شده است. بدین منظور از بین کلیه­ی دانشجویان، 330 نفر (165 دختر و 165 پسر)  انتخاب شدند و سه پرسشنامه شادکامی، مقابله با موقعیت‏های فشارزا و تاب‏آوری را تکمیل نمودند. سپس داده­های پژوهش با استفاده از نرم­افزار SPSS21 و lisrel8.8 به روش تحلیل مسیر، تحلیل شدند. یافته­ها نشان داد که مدل اولیه‏ی فرضی با برازش مناسبی مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس، بین تاب‏آوری و شادکامی رابطه مثبت وجود داشت. از بین سبک‏های مقابله با استرس، سبک مقابله‏ی مسأله‏مدار به‌واسطه‌ی تاب‏آوری، شادکامی دانشجویان را تبیین می­کرد و دو سبک مقابله‏ی هیجان‏مدار و اجتنابی، رابطه‏ی منفی با شادکامی داشتند. به‌طورکلی، همه شاخص‌های برازش مدل در وضعیت مطلوبی قرار داشتند. در این پژوهش، نقش متغیرهای سبک مقابله با استرس و تاب‏آوری در شادکامی دانشجویان تأیید شد که این امر نشان­دهنده­ی اهمیت توجه به این دو مؤلفه و تقویت و پرورش آن‌ها در افزایش شادکامی دانشجویان می‏باشد. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_7045.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_7045_caad5d756c7df71438049bd4f3777edd.pdf ER -