TY - JOUR ID - 624 TI - مقایسه سبک‌های شناختی دانش آموزان دختر و پسر رشته‌های کامپیوتر و علوم انسانی JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - زارع, حسین AU - علی‏پور, احمد AU - رحیمی, رضا AD - دانشیار، گروه روان شناسی ،دانشگاه پیام نور(نویسنده مسئول) AD - استاد،گروه روان شناسی ،دانشگاه پیام نور AD - مربی، گروه روان شناسی ،دانشگاه پیام نور Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 10 IS - 31 SP - 61 EP - 80 KW - سبک‌های شناختی KW - آزمون گروهی اشکال نهفته DO - N2 -  هدف اصلی این پژوهش مقایسه سبک‌های شناختی دانش آموزان دختر و پسر رشته‌های کامپیوتر و علوم انسانی شهرستان قروه بود . مطالعه حاضر از نوع علّی-مقایسه‏ای (پس رویدادی) است. در این مطالعه 152نفر از دانش آموزان (76 دختر و 76 پسر) از هنرستان‌ها و دبیرستان‌ها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. از آزمودنی‌ها خواسته شد آزمون گروهی اشکال نهفته را تکمیل کنند. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون t دو جامعه مستقل، آزمون تحلیل واریانس عاملی و آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شد.نتایج نشان داد که بین سبک‌های شناختی دانش آموزان رشته‌های کامپیوتر و علوم انسانی و نیز دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد، بدین معنی که سبک شناختی دانش آموزان رشته کامپیوتر در مقایسه با دانش آموزان علوم انسانی و نیز پسران در مقایسه با دختران بیشتر نابسته به زمینه است. اثر متقابل جنس و رشته تحصیلی نیز بر سبک‌های شناختی، معنادار نبود.نتایج این مطالعه مؤید نظریه‌هایی است که توسط ویتکین در سال1981 و گشویند-بهان-گالابوردا در سال 1982 عنوان شده است. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_624.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_624_350ca42860c22d496477bd8704ba752e.pdf ER -