TY - JOUR ID - 6060 TI - نقش حرمت خود و مؤلفه های تنهایی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - نجفی, محمود AU - دهشیری, غلامرضا AD - استادیار دانشگاه سمنان AD - استادیار دانشگاه ازاد واحد بوئین زهرا Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 7 IS - 22 SP - 155 EP - 171 KW - حرمت خود KW - احساس تنهایی KW - پیشرفت تحصیلی DO - 10.22054/jep.2012.6060 N2 - هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش حرمت خود و مؤلفه های تنهایی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. نمونه پژوهش شامل 281 نفر (141 پسر و 140 دختر) بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به مقیاس تنهایی و حرمت خود کوپر اسمیت پاسخ دادند. نتایج نشان داد که حرمت خود و احساس تنهایی نقش معنی داری در پیشرفت تحصیلی دارند. همچنین بین حرمت خود و احساس تنهایی ارتباط منفی و معنی داری مشاهده شد. یافته های دیگر این پژوهش این بود که میانگین نمرات احساس تنهایی و نشانه های عاطفی احساس تنهایی دختران به طور معنی داری بیشتر از پسران بود. این یافته ها بیانگر نقش و اهمیت نیاز حرمت خود به عنوان مسیری بالقوه در کمک به دانش آموزان برای مقابله با تجارب تنهایی اجتماعی- عاطفی و پیشرفت تحصیلی است. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_6060.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_6060_4948da960e7e3262a095ccdf05d10fdf.pdf ER -