TY - JOUR ID - 6057 TI - بررسی رابطه هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دبیرستان های شهرستان زنجان JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - موسوی, سیدحسین AU - طالب زاده, محسن AD - دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی AD - استادیار دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 7 IS - 22 SP - 65 EP - 94 KW - هوش معنوی KW - رفتار شهروندی سازمانی KW - معلمان دوره متوسطه DO - 10.22054/jep.2012.6057 N2 - هدف از پژوهش حاضر مطالعه رابطۀ بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی است. جامعه آماری آن معلمان دوره متوسطه شهرستان زنجان در سال تحصیلی 89-88 به حجم 234 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها به دو پرسشنامۀ خودگزارش دهی هوش معنوی گینک (SISRI- 24) و رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف و همکاران (1990) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته های پژوهشی نشان داد ه بین هوش معنوی کل با رفتار شهروندی سازمانی کلی معلمان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مؤلفه های هوش معنوی (تفکر انتقادی وجودی، آگاهی متعالی، معنا سازی شخصی و گسترش خودآگاهی) می توانند مؤلفه نوع دوستی و وظیفه شناسی معلمان را تبیین و مؤلفه های تفکر انتقادی وجودی، آگاهی متعالی و معنا سازی شخصی می توانند مؤلفه احترام و رفتار شهروندی سازمانی کلی معلمان را پیش بینی کنند. مؤلفه های پیش بین معنا سازی شخصی و آگاهی متعالی، مؤلفه بردباری و مؤلفه های پیش بین گسترش خودآگاهی و تفکر انتقادی وجودی می توانند آداب اجتماعی معلمان را تبیین نمایند. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_6057.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_6057_b89a1f8e7fae330591e69a25f962e16d.pdf ER -