TY - JOUR ID - 5985 TI - هنجاریابی آزمون هوشی آدمک گودیناف بر روی دانش آموزان 6 تا ۱۱ ساله شهر ساوه JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - جعفری, علیرضا AU - دلاور, علی AD - هیئت علمی دانشگاه آزاد AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 2 IS - 5 SP - 1 EP - 20 KW - آزمون هوشی گودیناف (DAP) KW - پایایی KW - اعتبار KW - آزمودنی KW - هنجار KW - سن زمانی آزمودنی DO - 10.22054/jep.2006.5985 N2 - ۱- هدف پژوهش: چون آزمون هوش گودیناف که برای اندازه گیری هوشی کودکان ساخته شده تا به حال در ایران هنجاریابی نشده است، در این پژوهش سعی شده، پس از مطالعه ویژگی های آزمون (پایایی، اعتبار و ...) برای آزمون مذکور هنجار مناسب تهیه شود. ۲- روش نمونه گیری: در این پژوهش از روش نمونه برداری چند مرحله ای استفاده شد و گروه نمونه را ۵۹۰ نفر شامل (۲۳۱ پسر و ۲۵۹ دختر) تشکیل می دادند. ۳- روش پژوهشی: توصیفی - اکتشافی. - ابزار اندازه گیری: آزمون هوش آدمک گودیناف. ۵ - طرح پژوهش: یک طرح روان سنجی بوده و در آن هنجاریابی انجام شده است. پژوهش توصیفی و فاقد گروه های آزمایش و گواه است. ۹- نتیجه گیری: آزمون هوش آدمک گودیناف دارای روائی تفکیکی (141/0) و اعتبار (782/0) است در ضمن بین عملکرد دختران و پسران در این آزمون تفاوت معنی داری وجود داشت اما بین شاغل بودن مادر و هوش فرزندان رابطه معنی دار به دست نیامد. همچنین بین ترتیب تولد دانش آموزان و هوش تفاوت معنی دار وجود نداشت. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_5985.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_5985_42eeb6ac3580a2bc4d99dff380050c34.pdf ER -