TY - JOUR ID - 3937 TI - تحلیل موضوعی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی در ایران: شناسایی فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - حاجیتبار فیروزجائی, محسن AU - تقی پور, کیومرث AD - استادیار، علوم تربیتی دانشگاه مازندران AD - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 11 IS - 38 SP - 1 EP - 30 KW - "تکنولوژی آموزشی" KW - "پایان‌نامه‌ها" KW - "وضع موجود" KW - "وضع مطلوب" KW - "خلأ در پژوهش‌های" تکنولوژی آموزشی DO - N2 - هدف: هدف این پژوهش شناسایی وضعیت دامنه موضوعی پژوهش‌های انجام شده رشته تکنولوژی آموزشی در ایران، ترسیم وضع مطلوب و روشن کردن خلأ‌های موجود در این پژوهش‌ها است. سوال‌های مهم آن عبارتند از پژوهش‌های انجام شده در رشته تکنولوژی آموزشی در ایران از لحاظ موضوعی چه وضعیتی دارند؟ وضعیت مطلوب آن کدام است؟ و در مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب چه خلأهایی وجود دارند؟ روش: این پژوهش دارای دو مرحله است. مرحله اول، جامعه آماری آن را کلیه پژوهش‌های انجام شده در زمینه‌های مرتبط با تکنولوژی آموزشی تشکیل می‌دهند که از بین آنها پژوهش‌های انجام شده در سه دانشگاهی که دارای تحصیلات تکمیلی و قدمت بیشتری بوده‌اند به عنوان نمونه برای تعیین وضع موجود پژوهش‌ها انتخاب شده است. در این مرحله برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل داده‌ها به ترتیب از ابزار فیش‌برداری و تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. مرحله دوم برای روشن ساختن وضع مطلوب پژوهش‌ها 22 نفر از متخصصان تکنولوژی آموزشی ایران با استفاده از نمونه گیری ملاک‌محور به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این مرحله پرسشنامه محقق ساخته بوده است. هم‌چنین برای مشخص ساختن خلأهای پژوهشی نیز داده‌های وضع مطلوب با داده‌های مربوط به وضع موجود مقایسه شده است.یافته‌ها: پژوهش‌های انجام شده در ایران غالباً به بررسی موضوعات و قلمروهای سنتی این رشته تأکید داشته و به برداشت‌ها یا قلمروهای جدید آن پرداخته نشده است. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_3937.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_3937_afc2abff5f826ff4b823bf1c0066bdc4.pdf ER -