TY - JOUR ID - 2470 TI - اثر هیجان خشم و سبک‏های شناختی بر فرایند تصمیم‏گیری با واسطه‏گری تمایلات فراشناختی: ارائه مدلی یکپارچه در تصمیم‏گیری JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - جوکار, بهرام AU - رحیمی, مهدی AD - - دانشیار گروه روان‏شناسی تربیتی دانشگاه شیراز jowkar@shirazu.ac.ir AD - استادیار گروه روان‏شناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 9 IS - 27 SP - 68 EP - 96 KW - خشم KW - ارزیابی شناختی KW - سبک‏ها‏‏ی شناختی KW - تفکر فعال روشنفکرانه KW - تصمیم‏گیری تحلیلی. مقدمه DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسیمکانیسم فرایند تصمیم گیری از منظر شناخت داغ می‏‏باشد. در همین راستا، نقش خشم بهعنوان یک هیجان (همراه با نیمرخ شناختی) و سبک‏ها‏‏ی شناختی (نیاز به شناخت، نیازبه ساختار و نیاز به قطعیت) به عنوان شاخص انگیزش بر تصمیم‏گیری تحلیلی مبتنی برمدل پردازش دوگانه کلازینسکی (2004) مورد بررسی قرار گرفت. در این مدل تمایلاتفراشناختی نقش واسطه متغیرهای پیش بین را با تصمیم گیری ایفا می‏‏کند. تفکر فعالروشنفکرانه نیز شاخص تمایلات فراشناختی می‏‏باشد. گروه نمونه پژوهش حاضر را 223دانشجوی دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز شکل دادند. مقیاس نیاز به شناخت(کاچیوپو و همکاران، 1996)، نیاز به ساختار و نیاز به قطعیت (تامپسون و همکاران،1992)؛ خشم (لرنر و کلتنر، 2000)، ارزیابی شناختی (اسمیت و الزورت، 1985)، تفکرفعال روشنفکرانه (استانوویچ و وست، 2007) و تصمیم‏گیری (کلازینسکی، 2001) مورداستفاده قرار گرفتند. روایی و پایایی مقیاس‏ها‏‏ مورد تأیید قرار گرفت. یافته‏ها‏‏یپژوهش نشان می‏‏دهند که خشم به صورت مستقیم و غیر مستقیم (از طریق تفکرروشنفکرانه) تصمیم‏گیری‏تحلیلی را به صورت منفی پیش‏بینی می‏‏کند؛ نیاز به شناختنیز به همین شکل اما در جهت مثبت پیش‏بینی‏ کننده تصمیم‏گیری می‏‏باشد؛ نیاز بهساختار تنها با واسطه تفکر روشنفکرانه ‏تصمیم‏گیری‏تحلیلی را به صورت منفی پیش‏بینیمی‏‏کند و نیاز به قطعیت پیش‏بینی‏کننده نمی‏‏باشد. ارزیابی‏ها‏‏ی شناختی قطعیت ومسئولیت/کنترل فردی نیز نیمرخ شناختی هیجان خشم را تشکیل می‏‏دهند UR - https://jep.atu.ac.ir/article_2470.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_2470_4dc6c770880cef061bfd7fec135cf8f0.pdf ER -