TY - JOUR ID - 2295 TI - تأثیر آموزش مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشی JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - سیاری, حبیب ا... AU - لطفی پور, پیمان AU - کاظم پور, اسماعیل AD - استادیار دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران AD - کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) plotfipour@gmail.com AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن e.kazempour@tuniau.ac.ir Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 8 IS - 23 SP - 2 EP - 28 KW - فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات KW - آموزش الکترونیکی KW - عدالت آموزشی KW - آموزش عالی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشی بود. در این پژوهش منظور از عدالت آموزشی، برابری فرصت‏های آموزشی و افزایش دسترسی به آموزش عالی می‏باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل فراگیرندگان ورودی سال 1389 دوره کارشناسی‌ ارشد (آموزش الکترونیکی و آموزش کلاس محور) دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران می‏باشد. در این تحقیق از روش پس‌رویدادی (علّی مقایسه‌ای) استفاده شده است. جامعه آماری از 250 نفر در آموزش فاوا محور و110 نفر در آموزش کلاس محور تشکیل شده بود. حجم نمونه به ترتیب 104 نفر در گروه فاوا محور و 100 نفر در گروه کلاس محور و روش نمونه‏گیری در این پژوهش تصادفی ساده بود. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه انجام شده، روایی محتوایی آن با نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمده. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون t مستقل نشان داد که فرضیه‌های پژوهش با فاصله اطمینان 95%  تأیید شده‌اند. همچنین یافته‌های پژوهش نشان داد، شاخص‏های فراهم آوردن امکان تحصیل در منزل و ظرفیت بالای کلاس‌های درس و امکان تحصیل برای شاغلین بیشترین تأثیر را در افزایش دسترسی به آموزش عالی در کشور داشته‌اند و بالا بودن هزینه آموزش مجازی در کشور مهمترین مانع و محدودیت در برابری فرصت‌های آموزشی و همچنین افزایش دسترسی به آموزش عالی می‌باشد. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_2295.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_2295_3d22c882b0d6f70ddbeb89062f4758e4.pdf ER -