TY - JOUR ID - 2281 TI - پیش‌بینی سازگاری تحصیلی براساس مهارت‌های ارتباطی با واسطه باورهای خودکارآمدی JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - اردلان, الهام AU - حسین‌چاری, دکتر مسعود AD - دانشجوی ارشد روان‏شناسی تربیتی AD - عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 6 IS - 17 SP - 1 EP - 32 KW - مهارت‏های ارتباطی KW - سازگاری تحصیلی KW - باورهای خودکارآمدی KW - دانش‌آموزان دبیرستانی DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مهارت‏های ارتباطی بر سازگاری تحصیلی به واسطه‌ی خودکارآمدی انجام پذیرفت. نمونه‌ای مشتمل بر 385 دانش‏آموز سال اول دبیرستان که به صورت خوشه‌ای تصادفی از دو ناحیه آموزشی شهر شیراز انتخاب شده بودند، سه پرسشنامه خودکارآمدی عمومی، مهارت‏های ارتباطی، و سازگاری تحصیلی را کامل کردند. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون متوالی به شیوه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به طور‏کلی نتایج حاکی از آن بود‏که مهارت‏های ارتباطی به‏طور مثبت پیش‏بینی‏کننده خودکارآمدی است و خودکارآمدی نیز به‏طور مثبت‏سازگاری‏تحصیلی را پیش‏بینی می‌کند. همچنین مهارت‌های ارتباطی از طریق متغیر واسطه‌ای خودکارآمدی نیز سازگاری تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند. از جمله نتایج این پژوهش برتری دانش‌آموزان دختر، نسبت به پسر از لحاظ مهارت‏های ازتباطی بود. تفاوت بین دو گروه مذکور از نظر سازگاری تحصیلی و نیز خودکارآمدی معنی‌دار نبود. یافته‌های پژوهش حاضر، از منظر روند پژوهشی مربوطه، کاربردهای عملی و نظری مورد بحث قرار گرفته و پیشنهادهایی برای انجام پژوهش‎های بیشتر در این زمینه، ارائه شده است. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_2281.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_2281_d7785355d9ca450d0d407433ec525312.pdf ER -