TY - JOUR ID - 2206 TI - رابطه فرصت دیجیتالی با انگیزه شرکت و کارائی دوره‏های آموزش مهارت‏های (ICDL) JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - محمودپور, بختیار AU - بندک, موسی AU - زندی, فرزاد AD - - دانشجوی دکتری مدیریت آمورشی دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی AD - کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 5 IS - 14 SP - 56 EP - 74 KW - فرصت دیجیتالی KW - انگیزه KW - کارایی KW - فناوری اطلاعات وارتباطات (ICT) KW - دوره‏های آموزش ضمن‏خدمت مهارت‏های (ICDL) DO - N2 - شاحص فرصت دیجیتالی، یک شاخص‏مرکب است که امکان دسترسی ارزان، همه شمول، فراگیر و برابر شهروندان‏یک‏ کشور‏مشخص یا گروه‏های‏مشخصی از یک‏جامعه به ابزارهای (ICT) را مورد‏ اندازه‏گیری قرار‏می‏دهد. پژوهش‏حاضر با هدف شناخت رابطه بین دسترسی به مؤلفه‏های شاخص فرصت دیجیتالی با انگیزه شرکت و‏کارایی دوره‏های آموزش ضمن ‏خدمت (ICDL) انجام گرفته‏است. جامعه‏آماری شامل دبیران مقطع متوسطه شهر‏سردشت بود که در دوره‏های (ICDL) شرکت کرده ‏بودند. و نمونه‏آماری با استفاده از روش نمونه‏گیری طبقه‏ای از بین دبیران مرد و زن مقطع متوسطه به تعداد 168نفر انتخاب شده است. برای گرد‏آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده‏ است پایایی آن با استفاده‏از روش‏آلفای‏کرانباخ 84/0 محاسبه شده‏است. برای بررسی‏شاخص‏فرصت دیجیتالی از آمار توصیفی و برای بررسی رابطه شاخص فرصت دیجیتالی با انگیزه‏شرکت و کارایی ‏دوره‏های (ICDL) از همبستگی دو‏رشته‏ای ‏نقطه استفاده‏شد. براساس نتایج پژوهش معلمان 52 درصد به کامپیوتر، 38 درصد به اینترنت و 75 درصد به موبایل (شاخص فرصت ‏دیجیتالی)دسترسی داشته‏اند و یافته‏های پژوهش نشان داد که بین دسترسی به مؤلفه‏های فرصت‏دیجیتالی و انگیزه بالا برای شرکت در دوره‏های (ICDL) و همچنین کارایی این دوره‏ها رابطه معنی‏داری وجود دارد و براساس نتایج پژوهش پیشنهاد می‏شود که در جهت بهره‏وری هر چه بیشتر دوره‏های (ICDL) نسبت به افزایش شاخص فرصت دیجیتالی در بین گروه‏های هدف این دوره‏ها برگزار شود. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_2206.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_2206_fcdaf6401aaffbcad3c46f0d4bf1f923.pdf ER -